اتحادیه اروپا منابع زمین را بسیار سریعتر از آنکه بازتولید شود، مصرف می‌کند

اتحادیه اروپا منابع زمین را بسیار سریعتر از آنکه بازتولید شود، مصرف می‌کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا بیش از ۲۰ درصد ظرفیت زیستیِ زمین را استفاده می‌کند؛ آنهم در حالی که تنها ۷ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است.

آگهی

۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا منابع زمین را بسیار سریعتر از آنکه بازتولید شود، مصرف می‌کنند و هیچکدام از این کشورها نیز سیاست روشنی در موضوع مصرف پایدار ندارند.

این خبری بود که روز پنج‌شنبه در گزارش مشترک صندوق جهانی طبیعت (WWF) و شبکه رد پای جهانی (global footprint network) اعلام شد.

بر اساس این گزارش که در آستانۀ نشست سران اتحادیه اروپا در رومانی برای گفتگو دربارۀ اولویت‌های ۵ سال آیندۀ این اتحادیه منتشر شده، آمده است: «سبکِ زندگیِ کنونی در همۀ کشورهای عضو اتحادیه اروپا چیزی فراتر از توان سیاره ما است.»

در حال حاضر میزان مصرف شهروندان این اتحادیه، دو برابر بیشتر از سرعت تجدید پذیریِ اکوسیستم‌های اتحادیه است و اگرچه یکی از دستور کارهای نشست رومانی، حفاظت از محیط زیست است اما با توجه به تفاوت دیدگاه کشورهای عضو در این موضوع تحت تاثیر صنایع غالب در این کشورها، انتظار نمی‌رود که سیاستی روشن در این باره اتخاذ شود.

در این گزارش آمده است: «اتحادیه اروپا بیش از ۲۰ درصد ظرفیت زیستیِ زمین را استفاده می‌کند آنهم در حالی که تنها ۷ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است. به عبارت دیگر اگر ساکنان دیگر بخش‌های کرۀ زمین، شیوۀ مصرفی همچون اروپایی‌ها داشته باشند، آنگاه نیاز به ۲.۸ سیارۀ دیگر است تا بتوان تمام این نیازها را پاسخ داد.»

بر اساس داده‌های این گزارش، حتی لوکزامبورگ به عنوان کوچکترین و ثروتمندترین کشور عضو این اتحادیه نیز منابع تجدیدپذیر را بسیار سریعتر از سرعت بازتولید آن مصرف می‌کند. این کشور در ۴۶ روز اول سال، سهم خود را از منابع زمین به‌طور کامل مصرف می‌کند.

در این اتحادیه بیشترین زمان برای به پایان رساندن سهم سالانۀ کشورها از منابع تجدیدپذیر زمین، متعلق به رومانی است.
اما این کشور نیز که فقیرترین عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، تنها پس از گذشت ۱۶۳ روز از سال (۱۲ ژوئن مصادف با ۲۲ خرداد) این منابع را تمام می‌کند؛ آنهم درحالی که میانگین جهانی در این باره اول ماه اوت (۱۰ مرداد) است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مهدی معتق: جنگل زدایی و تغییر کاربری خطر رانش زمین را به شدت افزایش می‌دهد

دادگاه اتحادیه اروپا دربارۀ جنگل «بیالوویزا» علیه دولت لهستان رای داد

صعود میلیون‌ها نفر از کوه فوجی ژاپن؛ زنگ خطر تبعات محیط زیستی به صدا درآمد