صدها هزار الجزایری خواستار برکناری رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر موقت شدند

صدها هزار الجزایری خواستار برکناری رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر موقت شدند
Copyright Reuters
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در هفته‌های اخیر برای رسیدگی به اتهام فساد مالی چند تن از مسئولان کشور از جمله نخست وزیر و وزیر پیشین دارایی و نیز چند تن از تاجران ثروتمند دستور تحقیق صادر شده است.

آگهی

صدها هزار نفر از مردم الجزایر بعد از نماز جمعه در الجزیره، پایتخت این کشور راهپیمایی آرام برگزار کردند.

معترضان که یک ماه پس از سقوط دولت عبدالعزیز بوتفلیقه به خیابان آمده بودند، با شعار «سکوت نخواهیم کرد» و «همه‌تان باید بروید» خواستار برکناری اعضای دولت کنونی این کشور شدند. این آخرین راهپیمایی در الجزایر پیش از ماه رمضان است.

رئیس جمهوری الجزایر در پی چندین هفته اعتراض گسترده مردمی در تاریخ ۱۳ فروردین گذشته از قدرت کناره‌گیری کرد. از زمان آغاز اعتراض‌های گسترده به نامزدی مجدد بوتفلیقه در انتخابات ریاست‌جمهوری الجزایر، این یازدهمین جمعه متوالی است که مخالفان به اعتراض خود ادامه می‌دهند.

معترضان الجزایری نه تنها کناره‌گیری بوتفلیه را کافی نمی‌دانند، بلکه اکنون خواستار برکناری عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهوری و نورالدین بدوی، نخست‌وزیر موقت این کشور هستند. قرار است بن صالح تا زمان برگزاری انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری که ۱۳ تیر برگزار می‌شود مدیریت کشور را در اختیار داشته باشد. این دو مقام تنها چند روز پیش از استعفای بوتفلیقه به دست خود رئیس جمهوری پیشین انتخاب شدند.

بیشتر بخوانید:

آمار دقیقی از شمار معترضان در الجزیره در روز جمعه در دست نیست، اما خبرنگار رویترز می‌گوید تعداد آنها همچون جمعه‌های پیش صدها هزار نفر بوده است.

در شرایط کنونی ارتش الجزایر همچنان بیشترین قدرت را در این کشور در اختیار دارد و در طول چندین دهه در سیاست‌گذاری کشور تأثیر مهمی داشته است. ارتش امروز هم همچنان در سایه شاهد راهپیمایی آرام معترضان است. سرهنگ احمد قائد صلاح، فرمانده ستاد مشترک ارتش الجزایر که با اعلام «ناتوانی» بوتفلیقه در استعفای او دخیل بود، هفته گذشته از وجود موارد مهم فساد و سوء استفاده از قدرت در مدیریت کشور خبر داد. در هفته‌های اخیر برای رسیدگی به اتهام فساد مالی چند تن از مسئولان کشور از جمله نخست وزیر و وزیر پیشین دارایی و نیز چند تن از تاجران ثروتمند دستور تحقیق صادر شده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برادر بوتفلیقه، رئيس جمهوری سابق الجزایر به ۱۵ سال حبس محکوم شد

به دلیل کافی نبودن شمار نامزدها، انتخابات ریاست جمهوری الجزایر به تعویق افتاد

تظاهرات بزرگ در الجزایر؛ معترضان رئیس جمهوری موقت را هم نمی خواهند