تظاهرات بزرگ در الجزایر؛ معترضان رئیس جمهوری موقت را هم نمی خواهند

تظاهرات بزرگ در الجزایر
تظاهرات بزرگ در الجزایر
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تظاهرات بزرگ روز جمعه از نگاه تحلیل گران فرصتی مناسب برای ادامه اعتراض ها به دستگاه حاکمه و ژنرال های ارتش بود که انقلاب مردمی الجزایر را با کودتایی نرم دزدیده و فرد دیگری جایگزین مهره سوخته خود کرده اند.

آگهی

مردم الجزایر عصر روز جمعه برای هشتمین هفته متوالی به خیابان ها آمدند تا اعتراض و نارضایتی خود را از دستگاه حاکمه به گوش مقامات جدید این کشور برسانند.

تظاهرات گسترده معترضان الجزایری در ساعات میانی روز با آرامش همراه بود اما در ساعات پایانی عصرگاه هشتمین آوردگاه در پی درگیری تعدادی از جوانان الجزایری با ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد.

به گزارش رسانه ها، پلیس برای کنترل اوضاع و متفرق کردن تظاهرکنندگان محبور به شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین های آب پاش شد.

برخی منابع به نقل از مقامات امنیتی از زخمی شدن دست کم ۲۷ پلیس در جریان درگیری های شامگاه جمعه خبر دادند. بر این اساس گفته می شود که ۱۰۸ تن نیز در جریان این تظاهرات از سوی ماموران امنیتی دستگیر شده اند.

این تظاهرات بزرگ در واقع نخستین حرکت اعتراضی مردم الجزایر پس از انتصاب عبدالقادر بن صالح، به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور است. معترضان که رئیس جمهوری جدید را از نزدیکان عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری مخلوع الجزایر می دانند خواستار توقف دخالت ارتش در امور اجرایی و برچیده شدن کامل ساختار کنونی حاکمیت در کشورشان هستند.

هشتمین هفته جنبش اعتراضی در الجزایر در حالی با جدیت دنبال می شود که عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهوری موقت الجزایر روز چهارشنبه با امضای حکمی چهارم ژوئیه را به صورت رسمی به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورش تعیین کرده بود.

این در حالیست که پیش از انتشار این حکم، فرمانده ستاد کل ارتش نسبت به ادامه جنبش های اعتراضی بر ضد دستگاه حاکمه در الجزایر هشدار داده بود.

بیشتر بخوانید:

خبرگزاری فرانسه با تهیه گزارشی از تظاهرات روز جمعه در الجزیره از حضور گسترده معترضان در خیابان های مرکزی پایتخت الجزایر خبر داد اما در عین حال اعلام کرد که آمار دقیقی از شمار تظاهرکنندگان در دست نیست.

بر اساس این گزارش هنوز مقامات محلی و منابع مرتبط با تظاهرکنندگان آمار مشخصی را در باره شمار افراد شرکت کننده در این اجتماع اعتراضی منتشر نکرده اند. آنچه در این گزارش بر آن تاکید شده حضور گسترده تظاهرکنندگان و برابری نسبی شمار شرکت کنندگان در حرکت اعتراضی نسبت به هفته های گذشته است.

در گزارش فرانس پرس همچنین با استناد به اطلاعات شاهدان محلی آمده است که تظاهراتی مشابه در دیگر شهرهای الجزایر از جمله «بجایه» و «تیزی وزو»، دو شهر مهم منطقه «قبایل» در جریان است. این تظاهرات همچنین در زیر باران در «قسنطینه» و «عنابه»، سومین و چهارمین شهر بزرگ الجزایر جریان داشته است.

دعوت به تداوم اعتراض ها و شرکت در تظاهرات روز جمعه ساعاتی پس از انتصاب عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهوری موقت الجزایر به طور گسترده در بین معترضان منتشر شد.

آقای صالح که به مدت هفده سال ریاست مجلس علیای پارلمان الجزایر را برعهده داشت و از چهره های بسیار نزدیک به بوتفلیقه محسوب می شود حمایت ژنرال احمد قاید صالح، رئیس ستاد کل ارتش این کشور را با خود همراه دارد.

تظاهرات بزرگ روز جمعه از نگاه تحلیل گران فرصتی مناسب برای ادامه اعتراض ها به دستگاه حاکمه و ژنرال های ارتش بود که انقلاب مردمی الجزایر را با کودتایی نرم دزدیده و فرد دیگری جایگزین مهره سوخته خود کرده اند.

رئیس جمهوری موقت الجزایر یکی از مخاطبان اصلی شعارهایی بود که روز جمعه در اجتماع بزرگ معترضان به دستگاه حاکمه سر داده شد. او جدا از اینکه برآمده از سیستم حکومتی تحت نفوذ ارتش و منتصب به ریاست مجلس از سوی بوتفلیقه است به دلیل دارا بودن ملیت مراکشی نیز از نظر قانون اساسی صلاحیت تصدی سمت ریاست جمهوری را ندارد.

الجزایر از روز بیست و دوم فوریه به صحنه اعتراض های گسترده مردم این کشور در مخالفت با پنجمین نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شد. معترضان که پس از انصراف آقای بوتفلیقه و سپس استعفای وی از سمت ریاست جمهوری در اوایل ماه جاری میلادی همچنان مصمم به ادامه حرکت اعتراضی خود هستند حالا دیگر تغییر فرد حاکم رضایت آنها را جلب نمی کند.

استعفای عبدالقادر بن صالح، پایان سیستم حکومت مبتنی بر نفوذ نظامیان و تشکیل یک نظام دمکراتیک و آزاد از جمله خواسته های جدید معترضان الجزایری است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

الجزایر؛ ۲ کشته در درگیری بین پلیس و معترضان در منطقه «غلیزان»

برادر بوتفلیقه و روسای سابق سرویس اطلاعاتی الجزایر بازداشت شدند

کشورهای اسلامی چگونه سلطه خود را بر بازار جهانی شراب از دست دادند؟