پانداهای چین در دانمارک؛ حیوانات کمیاب در خدمت دیپلماسی

پانداهای چین در دانمارک؛ حیوانات کمیاب در خدمت دیپلماسی
Copyright Todorov.petar.p
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باغ وحش کپنهاگ باید هرساله مبلغ ۶.۵ میلیون کرون برای قرض گرفتن این پانداها پرداخت کند و چین نیز هر زمان که بخواهد، می‌تواند خواستار بازگرداندن آنها شود.

آگهی

مائو سون و زینگ ایر (Mao Sun - Zing Er) دو پاندای چینی، روز پنج‌شنبه وارد باغ وحش کپنهاگ شدند تا زندگی جدیدی را در خانه‌ای ۱۵۰ میلیون کرونی که توسط بیارکه انگلز، یکی از مشهورترین معماران جهان در وسط این باغ وحش طراحی شده آغاز کنند.

با کامل شدن روند این انتقال، دانمارک به نوزدهمین کشور جهان تبدیل شد که میزبان پانداهای چینی است.

توافق برای انتقال این دو پاندا، در سال ۲۰۱۷ میلادی در جریان سفر لارس لوگه راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک به چین و در کنار امضای توافقاتی به ارزش میلیونها کرون برای گسترش داد و ستدهای بازرگانی پکن و کپنهاگ نهایی شد.

چین با واردات سالانه میلیاردها کرون محصول از دانمارک، بزرگترین بازار این کشور در خارج از اروپا محسوب می‌شود. این کشور همچنین مالک تمام پانداهای جهان است و تنها تحت شرایطی، نمونه‌هایی از این حیوانات در معرض خطر را بطور قرضی به دیگر کشورهای جهان می‌فرستد.

بر اساس توافق پکن و کپنهاگ، باغ وحش کپنهاگ باید هرساله مبلغ ۶.۵ میلیون کرون برای قرض گرفتن این پانداها پرداخت کند و چین نیز هر زمان که بخواهد، می‌تواند خواستار بازگرداندن آنها شود.

مطالعه‌ای که به‌تازگی در دانشگاه اکسفورد بریتانیا انجام شد، نشان داد که چگونه چین به کمک «دیپلماسی پاندا» دهه‌ها است از این حیوانات سیاه و سفید دوست‌داشتنی برای تضمین توافقات تجاری خود در سراسر جهان استفاده کرده است. در این تحقیق نشان داده شد که چگونه میان کشورهایی که موفق به عقد توافقات بازرگانی کلان با چین می‌شوند و کشورهایی که پاندا قرض می‌گیرند، همگرایی وجود دارد.

ورود این پانداها به دانمارک انتقادات بسیاری را بویژه در میان مخالفان حزب حاکم دانمارک یعنی حزب لیبرال به همراه داشته است. منتقدان می‌گویند دانمارک موفق به میزبانی پانداها شده زیرا به عنوان شریک استراتژیک چین در شمال اروپا، سالهاست که در مقابل اقدامات ضد حقوق بشری چین همچنین سیاستهای این کشور در قبال تبت سکوت کرده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین نسبت به استقرار «تعداد بی‌سابقه‌ای نیروی آمریکایی» در آسیا و اقیانوسیه هشدار داد

با وجود تنش بر سر شیوع کرونا، چین و آمریکا بر اجرای توافقات تجاری تاکید کردند

توافق تجاری چین و آمریکا؛ مراسم رسمی امضای توافقنامه به زودی برگزار خواهد شد