حزب موتلف دولت و بزرگترین اتحادیه الجزایر خواستار کناره‌گیری بوتفلیقه شدند

حزب موتلف دولت و بزرگترین اتحادیه الجزایر خواستار کناره‌گیری بوتفلیقه شدند
Copyright REUTERS/Zohra Bensemra
Copyright REUTERS/Zohra Bensemra
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای بوتفلیقه در پی سکته مغزی در سال ۲۰۱۳ میلادی، بسیار به‌ندرت در انظار عمومی حاضر می‌شود.

آگهی

یک روز پس از اعلام موضع ارتش مبنی بر ضرورت کناره‌گیری عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهور الجزایر از قدرت، یکی از احزاب قدرتمند و مؤتلف دولت همچنین بزرگترین اتحادیۀ این کشور با اعلام حمایت از ارتش، خواستار پایان دادن به قدرت آقای بوتفلیقه شدند.

حزب بانفوذ «اجتماع ملی دموکراتیک» موسوم به (RND) با هدف خروج از بحران سیاسی الجزایر، حمایت خود را از ارتش اعلام کرد.

رسانه‌های این کشور همچنین اعلام کردند که «جبهه آزادیبخش ملی الجزایر» موسوم به (FLN) شریک قدرت آقای بوتفلیقه، به حامیان ارتش پیوسته است؛ با این وجود ساعاتی پس از انتشار این خبر، «جبهه آزادیبخش ملی الجزایر» در بیانیه‌ای این ادعا را رد کرد.

اتحادیه عمومی کارگران الجزایر (UGTA) که بزرگترین تشکل کارگری این کشور محسوب می‌شود و برای سالها مدافع رئیس جمهور کنونی بوده است نیز اعلام کرد که از رویکرد ارتش برای پایان دادن به حکومت آقای بوتفلیقه حمایت می‌کند.

احمد قائد صالح، رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر روز سه‌شنبه ضمن اعلام حمایت از اعتراضات هفته‌های اخیر الجزایر اعلام کرد که باید مطابق آنچه در قانون اساسی مقرر شده، ناتوانی عبدالغزیز بوتفلیقه در ادارۀ کشور اعلام شود و پس از آن یک رئیس جمهور موقت تا زمان برگزاری انتخابات، ادارۀ کشور را برعهده بگیرد.

آقای بوتفلیقه در پی سکته مغزی در سال ۲۰۱۳ میلادی، بسیار به‌ ندرت در انظار عمومی حاضر می‌شود.

اطلاعیه‌هایی که از سوی این سه نهاد قدرتمند یعنی ارتش، «اجتماع ملی دموکراتیک» و اتحادیه عمومی کارگران الجزایر منتشر شد، نشانه‌ای روشن از این موضوع است که رئیس جمهور ۸۲ ساله این کشور واقع در شمال آفریقا و غنی از نفت و گاز، بخت ناچیزی برای ماندن در قدرت دارد.

تحلیلگران سیاسی الجزایر بر این باورند که ارتش با توجه به آنکه توانسته نظر موافق مهمترین حامیان دولت بوتفلیقه را به سمت خود جلب کند، اکنون در انتظار فرصتی مناسب است تا وارد عمل شود. با این وجود همچنان این نگرانی وجود دارد که رهبران اعتراضات مردمی، با ارتش همراه نشوند.

بیش از پنج هفته از آغاز اعتراضات مردم به ریاست جمهوری عبدالغزیز بوتفلیقه و دولت او که متهم به فساد، قوم گرایی و ناکارآمدی اقتصادی است می‌گذرد و رهبرانی که این اعتراضات مردمی را هدایت می‌کنند، می‌گویند که طرح ارتش برای انتقال قدرت در این کشور کامل نیست و همین موضوع، خطر رویارویی آنها با ارتش را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان الجزایری خواستار کناره گیری بوتفلیقه از قدرت وعدم مداخله ارتش شدند

کشورهای اسلامی چگونه سلطه خود را بر بازار جهانی شراب از دست دادند؟

نتایج یک مطالعه: بیش از ۱۰ درصد ساکنین فرانسه مهاجرند