«عطر فاشیسم» در آگهی نامزد انتخابات اسرائیل جنجال‌ساز شد

تبلیغ درباره عطر با محوریت فاشیسم در اسرائیل
تبلیغ درباره عطر با محوریت فاشیسم در اسرائیل Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آگهی تبلیغاتی ستاد آیلت شاکد، وزیر دادگستری اسرائیل و نامزد حزب «راست نو»، در آستانه انتخابات اسرائیل خبرساز شده است.

آگهی

آگهی تبلیغاتی ستاد آیلت شاکد، وزیر دادگستری اسرائیل و نامزد حزب «راست نو»، در آستانه انتخابات مجلس اسرائیل خبرساز شده است.

هدف این تبلیغ که طبیعتا به زبان عبری است، بیان اولویتهای انتخاباتی این کاندیدای راستگرا و پاسخی به منتقدان عنوان شده است. با این حال فیلم به صورت گسترده‌ای تحت‌الشعاع عبارت انگلیسی به کار رفته در آن، «فاشیسم»، قرار گرفته است.

در این ویدئو که در فاصله سه هفته مانده به انتخابات اسرائیل پخش شده است خانم شاکد در حال پایین آمدن از یک راه پله دیده می شود، در همان حال صدای اغواگرانه زنی که عبارات «تفکیک قوا» و «مهار دیوان عالی» را زمزمه می‌کند روی تصاویر به گوش می‌رسد. سپس خانم شاکد که عطری با برچسب فاشیسم را در دست دارد می‌گوید «این برای من بوی دموکراسی را می‌دهد.»

این عبارت ناظر به جدل پیشین او با مقامات سابق اسرائیل درباره دیوان عالی کشور است.

خانم شاکد از جمله منتقدان دستگاه قضایی این کشور به شمار می‌رود و دیوان عالی را به لیبرال بودن و مداخله زیاد متهم می‌کند. ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، پیشتر یک بار در واکنش به نظرات انتقادی وی در مورد دیوان عالی آنان را «در اصل فاشیستی» خوانده بود.

منتقدان می‌گویند شوخی با کلمه فاشیسم در حالی که خود خانم شاکد با توجه به افکار راستگرایانه‌اش متهم به فاشیسم می‌شود، ابتکار درستی نبوده است.

‌کاربران موافق در شبکه‌های اجتماعی این تبلیغ را «نوآورانه» خوانده‌اند، در همان حال که مخالفان آن را «توهین‌آمیز» قلمداد کرده‌اند.

این فیلم به دلیل قانون انتخابات اسرائیل که پخش فیلم‌های تبلیغاتی را تا دو هفته قبل از روز برگزاری انتخابات منع می‌کند، تنها در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.

خانم شاکد، که پدرش یک یهودی عراقی متولد ایران است، به همراه نفتالی بنت، وزیر آموزش پرورش رهبری حزب «راست نو» را برعهده دارند. این حزب بخشی از ائتلاف راست‌گرای نخست‌ وزیر بنیامین نتانیاهو محسوب میشود.

انتظار می‌رود حزب وزیر دادگستری اسرائیل در انتخابات پیش رو ۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را کسب کند.

انتخابات زودهنگام پارلمانی اسرائیل ۹ آوریل برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویر ترامپ خندان در تبلیغ انتخاباتی نتانیاهو

بیلبورد سربازان اسرائیلی در شیراز پایین کشیده شد

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند