وزیر پیشین اسرائیل به جرم جاسوسی برای ایران به ۱۱ سال زندان محکوم شد

گونن سیگو، وزیر پیشین انرژی اسرائیل
گونن سیگو، وزیر پیشین انرژی اسرائیل Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتهام گونن سگو که در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ وزیر انرژی و زیرساخت‌های اسرائیل بود، «افشای اطلاعات سایت‌های حساس و نیز نام برخی مسئولان اسرائیل به نفع ایران» ذکر شده است.

آگهی

یکی از وزرای پیشین دولت اسرائیل به جرم جاسوسی برای ایران به ۱۱ سال زندان محکوم شد. دادستان اسرائیل روز سه‌شنبه هفتم اسفند ماه خبر محکومیت گونن سیگو، وزیر پیشین انرژی این کشور را اعلام کرد. 

آخرین نشست دادگاه غیر علنی این سیاستمدار اسرائیلی در بیت‌المقدس برگزار شد. اتهام گونن سیگو که در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ وزیر انرژی و زیرساخت‌های اسرائیل بود، «افشای اطلاعات سایت‌های حساس و نیز نام برخی مسئولان اسرائیل به نفع ایران» ذکر شده است. شین بت، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، وی را در ماه مه سال ۲۰۱۸ به اتهام جاسوسی برای کشور متخاصم بازداشت کرد.

محکومیت آقای سیگو پیش‌بینی‌پذیر بود زیرا او قبلا با دادگاه توافق کرده بود تا در ازای ۱۱ سال حبس اتهام خود را بپذیرد. او روز ۱۴ دی‌ماه گذشته به جرم خود اعتراف کرد.

بیشتر بخوانید:

دادگاه وزیر پیشین اسرائیل در ژوئیه ۲۰۱۸ به‌ صورت علنی برگزار شد، اما نزدیک به ۵۰ بند از کیفرخواست به دلیل «ملاحظات امنیتی» سانسور شده و در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت. یکی از این موارد، چگونگی به دست آوردن اطلاعات توسط گونن سیگو و مأموریت‌هایی بود که از سوی رابط اطلاعاتی ایران به وی داده شده بود.

سیگو پزشک است اما در سال ۲۰۰۵ پروانه طبابت او به دلیل محکومیتش به ۵ سال زندان، باطل شد. دلیل محکومیت او قاچاق اکستازی و سوء استفاده از کارت اعتباری بود. او پس از ۲ سال از زندان آزاد و چند سال بعد از آن به وزارت انرژی منصوب شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حکم اعدام مرد آمریکایی پس از ۳۰ سال در ایالت تگزاس اجرا شد

دادگاه وزیر سابق اسرائیل به اتهام جاسوسی برای ایران آغاز شد

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم