لاگرفلد، طراحی که دنیای مد را متحول کرد

کارل لاگرفلد
کارل لاگرفلد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سال ۱۹۹۴ کارل لاگرفلد در نمایش شنل، بخشی از آیات قرآن را که خطاطی شده بود، روی سینه‌های کلودیا شیفر، مدل مشهور به کار برد. این اقدام با اعتراض و مخالفت شدید مسلمانان مواجه شدند و حتی در اندونزی آن را سینه های شیطانی خطاب کردند.

آگهی

گزارش از پریسا خوش‌نامی

کارل لاگرفلد، مدیر خلاقیت برندهای شنل، فندی و برند خودش روز سه شنبه در سن ۸۵ سالگی در بیمارستانی در حومه پاریس درگذشت.

او معمولاً در پایان نمایش های شنل، خود در صحنه حاضر می‌شد. اما در نمایش مجموعه کوتور بهار ۲۰۱۹ شنل که چند هفته پیش برگزار شده بود حضور پیدا نکرد و باعث شد تا شایعاتی در مورد سلامتی او مطرح شود.

کارل لاگرفلد بی شک یکی از تاثیرگذارترین طراحان عصر خود بود. به قول منتقد مشهور مُد تیم بلنکس که گفته بود، مهم ترین ویژگی لاگرفلد که باعث شده او سال ها در اوج فعالیت حرفه‌ای خود بماند، هوش و خلاقیت اوست و با به کارگیری دقیق آن می دانست بر فرهنگ و هنر روز چه می گذرد و نظر شخصی خودش را در این موارد در طراحی‌هایش بروز می‌داد.

او که عکاس، استایلیست، طراح و فیلمساز هم بود با مشاهیر هنری زمان خود مثل اندی وارهول، ایو سن لوران و... دوستی نزدیکی داشت و به فرهنگ و هنر روز در آثار خود توجه ویژه‌ای می‌کرد. از الهام از موسیقی رپ و پاپ، تاکید بر فرهنگ مصرف‌گرایی در نمایش‌های مختلف شنل، تا مکاری با کوکاکولا و پرتاب نمایشی یک موشک در ابعاد بسیار بزرگ در سالن گرندپله پاریس، همگی نشان از توجه ویژه او به آنچه که در عرصه‌های مذکور می‌گذرد و استعاره‌هایی در این باب بودند.

میراث کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد در گفتگویی با سوزی منکیز منتقد مشهور وُگ، گفت که دوست ندارد بعد از مرگش به خاطر آورده شود، میراثی ندارد و ترجیح می دهد به یکباره فراموش شود و چیزهایی که با او آغاز شده با او به پایان برسد و بعد از مرگش به «زباله‌دانی» برود.

شنل

با این وجود او در دوران فعالیتش در چندین برند، تاثیرات بزرگی در دنیای مد گذاشته است. او که از ۱۹۸۳ به مدیریت خلاقیت شنل منصوب شد توانست آنچه را که کوکو شنل خلق کرده بود دریافت کند و با صدایی مدرن و آینده نگر برای مخاطب امروزی شنل آن‌ را دوباره خلق کرد.

از جمله «لباس سیاه کوچک» ،«کت و دامن تویید» معروف شنل، «کفش های دو رنگ» مشهور این برند و... که از طراحی های خود کوکو شنل ایده گرفته بودند و با تغییراتی خلاقانه در مجموعه های جدید تکرار می‌شدند. او در واقع به «نگرش» کوکو شنل ارجاع می‌کرد، نگرشی که در آن کوکو شنل تلاش کرده بود زن آزاد و مستقل را آماده ورود به عصر مدرن کند.

به قول خود کارل که می‌گفت، من قوانین های شنل را شکستم و اِلِمان‌ها را حفظ کردم یا در جایی گفته بود: «برای من شنل مثل موسیقی است، تنها چند نت خاص وجود دارند که من با آن‌ها آهنگ های جدید خلق می‌کنم.»

مدل های عزیزکرده کارل

او کمی قبل تر از اینکه جیانی ورساچی سوپرمدل‌ها را تبدیل به ستاره‌های دنیای مُد کند، در هر فصل مدلی را در مرکز توجه نمایش قرار می‌داد. اینس دلا فراسانژ که پیش از عصر طلایی سوپرمدل های دهه ۹۰ ستاره، به مدل محبوب کارل و نمایش‌های شنل تبدیل شده بود. لاگرفلد در مورد او گفته بود که اینس یک زیبایی ایده‌آل بین المللی با حس و حال فرانسوی دارد، بعدها که اینس که برای ساخت مجسمه ماریان سمبل انقلاب کبیر فرانسه مدل شده بود، از چشمان کارل افتاد و هرگز از او برای نمایشی دعوت نشد. چون این کار از نظر کارل «بسیار سخیف و بورژوا» قلمداد شده بود. او البته بعد از اینس هم هرفصل یک مدل عزیز کرده داشت که او را الهه الهام بخش خود می‌خواند کسانی مثل کلودیا شیفر، هلنا کریستنسن، لیلی رز دپ و سایرین.

جنجال‌ها

کارل لاگرفلد از ۱۹۶۴ به مدیریت خلاقیت فندی منصوب شد و به احیای یکی از ویژگی های شاخص این برند یعنی «خز» پرداخت، به جای استفاده خام از پوست حیوانات آنها را پس از طی مراحلی در بافت‌های جدید به کار می‌برد و یا رنگ می‌کرد. مرغوبیت و تنوع این خزها و محصولات چرمی که یکی از صنایع مهم ایتالیاست (هزاران نفر در صنایع مربوط به خز و چرم در ایتالیا فعال هستند) به نماد فندی تبدیل شد.

این موضع اما برای سازمان ‌پتا که کارل لاگرفلد را یکی از دشمنان حیوانات می‌خواند خوشایند نبود.

کارل هم در جواب به منتقدانش در این زمینه گفته بود: «تا زمانی که مردم گوشت می‌خورند، بحث در این مورد را کودکانه می دانم و دراین باره اظهار نظر نخواهم کرد.»

کارل لاگرفلد و ماجرای درگیری با مسلمانان

سال ۱۹۹۴ کارل لاگرفلد در نمایش شنل، بخشی از آیات قرآن را که خطاطی شده بود، روی سینه‌های کلودیا شیفر، مدل مشهور به کار برد. این اقدام با اعتراض و مخالفت شدید مسلمانان مواجه شد و حتی در اندونزی آن را سینه های شیطانی خطاب کردند.

کارل در این باره گفت که از این موضوع اطلاعی نداشته و تصور می‌کرده این نوشته‌ها بخشی از اشعار تاج محل درباره عشق است. بعد از این ماجرا شنل به خاطر این اشتباه از مسلمانان عذرخواهی کرد و تمامی نمونه های این لباس را از بازار جمع‌آوری کرد.

واکنش افراد به مرگ لاگرفلد

امروز بعد از انتشار خبر تعدا زیادی از هنرمندان و طراحان و افراد فعال در دنیای مد از مرگ ابراز تاسف کردند، کسانی مثل آنا وینتور سردبیر وگ ، ژان پل پوتیه طراح و ... در واقع شاید نتوان فرد مشهور فعال در عرصع مد را یافت که به مرگ او واکنش نشان نداده باشد. داناتلا ورساچ در حساب اینستاگرام خود نوشت که کارل لاگرفلد با نبوغ خود منبع الهامی برای طراحان بسیاری از جمله او و برادرش جیانی ورساچه بود. یا بیانیه ای از برنارد آرنو مدیر شرکت ال وی ام اچ و صاحب یکی از بزرگترین برندهای مُد جهان که در اینستاگرام این شرکت منتشر شد و از مرگ کارل لاگرفلد ابراز تاسف کرد و نبوغ او را ستود.

مهم ترین بیانیه را امروز خود شنل منتشر کرد که ویرجین ویارد را به عنوان جانشین کارل لاگرفلد در شنل معرفی کرد. کسی که بارها در پایان نمایش های شنل همراه با او در صحنه ها دیده می شد.

کارل لاگرفیلد و ویرجین ویراد، ۲ اکتبر ۲۰۱۸
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارل لاگرفلد، طراح مشهور مد درگذشت

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با کارل لاگرفلد

طراح لباس تاجگذاری فرح پهلوی درگذشت؛ نگاهی به کارنامه مارک بوهان، مدیر هنری سابق «دیور»