مشاور امنیت ملی آمریکا از اخراج سفیر ایران در آلبانی خبر داد

مشاور امنیت ملی آمریکا از اخراج سفیر ایران در آلبانی خبر داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز با استقبال از تصمیم تیرانا، به اخراج «دو مامور ایرانی که در تدارک حمله ای تروریستی در آلبانی» بودند، اشاره کرده است.

آگهی

سفیر و یک دیپلمات ایرانی به دلیل آنچه دخالت در «فعالیت های مخل امنیتی ملی» عنوان شده از کشور آلبانی اخراج شده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلبانی روز چهارشنبه با اعلام این مطلب به خبرنگاران گفت: «فعالیت دیپلمات های ایرانی مغایر با ماهیت دیپلماسی تشخیص داده شده است. ما پس از مشورت و رایزنی با کشورهای متحد تصمیم گرفتیم آنها را به عنوان "عنصر نامطلوب" اخراج کنیم.»

تیرانا در حال حاضر بدون اشاره به نوع فعالیت و ماهیت تخلفات صورت گرفته، از افشای نام و سمت دقیق افراد مظنون خودداری کرده است.

این درحالیست که جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با انتشار توییتی تصریح کرده است که یکی از دیپلمات های ایرانی اخراج شده از آلبانی شخص سفیر بوده است.

آقای بولتون در این پیام متنی نوشته است: «ادی راما، نخست وزیر آلبانی سفیر ایران در کشورش را اخراج کرده تا با این کار به رهبران ایران بگوید حمایت از تروریسم دیگر تحمل نخواهد شد.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز با استقبال از تصمیم تیرانا، به اخراج «دو مامور ایرانی که در تدارک حمله ای تروریستی در آلبانی» بودند، اشاره کرده است.

تاپ چنل، یک شبکه خصوصی تلویزیون آلبانی مدعی شده است که دو دیپلمات ایرانی مظنون به دست داشتن در تدارک و زمینه سازی یک حمله تروریستی خنثی شده در نوامبر ۲۰۱۶ در جریان مسابقه فوتبال میان تیم های ملی آلبانی و اسرائیل هستند.

این مسابقه در چارچوب رقابت های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ قرار بود ابتدا در اشکودر، شهری درشمال غرب آلبانی برگزار شود اما در نهایت به دلایل امنیتی به الباسان، شهری در مرکز این کشور منتقل شد.

این درحالیست که رسانه‌های آلبانی پس از کشف توطئه حمله تروریستی در جریان این مسابقه از دستگیری دست کم بیست تن خبر داده و داعش را به عنوان طراح و عامل سازماندهی این حمله معرفی کرده بودند.

بیشتر بخوانیدخنثی سازی چندین حمله تروریستی گروه داعش توسط پلیس کوزوو

دادگاهی در کوزوو در همین راستا ماه مه گذشته هشت اسلامگرا از جمله هفت فرد آلبانی تبار ساکن در این کشور و یک آلبانی تبار در مقدونیه را به دلیل دست داشتن در این حمله خنثی شده به مجازات هایی تا ده سال زندان متهم کرد.

تیرانا روابط میان آلبانی و ایران را «بدون مشکل» توصیف می کند. دیتمیر بوشاتی، وزیر امور خارجه آلبانی ژانویه سال گذشته به تهران سفر کرد و دو کشور در جریان این سفر بر تقویت روابط فی ما بین تاکید کردند.

آلبانی از سال ۲۰۱۳ به درخواست آمریکا و سازمان ملل متحد پذیرای حدود سه هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق شده که پیش‌تر در خاک عراق مستقر بودند.

این گروه مخالف حکومت ایران که برای سرنگونی رژیم به فعالیت مسلحانه روی آورده بودند در دهه هشتاد میلادی از ایران رانده شده و در عراق مورد استقبال و پناه صدام حسین، رئیس جمهوری سابق این کشور قرار گرفتند.

آخرین گروه از نیروهای سازمان مجاهدین خلق سپتامبر سال ۲۰۱۶ خاک عراق را ترک کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: فرانسه یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرد

واکنش ایران به اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند: اقدام متقابل حق ماست

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند