دانشمند چینی به تلاش برای «اصلاح نژاد انسان» متهم شده است

دانشمند چینی به تلاش برای «اصلاح نژاد انسان» متهم شده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری جینکوی هی را به تلاش برای اصلاح نژاد انسانی یا «به‌نژادی» متهم کرده‌اند. به‌نژادی مجموعه‌ای از باورها و شیوه‌ها برای ارتقای کیفیت ژنتیکی یک جمعیت انسانی است.

آگهی

دانشمند چینی که مدعی‌ خلق نوزادان مقاوم به ویروس اچ‌آی‌وی از طریق دستکاری و ویرایش ژن‌هاست، به تلاش برای «اصلاح نژاد انسانی» متهم شده‌ است.

جینکوی هی، مدیر یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه علم و صنعت جنوبی چین یکشنبه گذشته مدعی شد که با استفاده از یک قیچی مولکولی بسیار قوی و پیشرفته به نام CRISPR/Cas9 و با قرار دادن ژن CCR5 در توالی ژنوم انسانی، توانسته نوزادانی را خلق کند که نسبت به ویروس اچ‌ای‌وی و بیماری ایدز مقاوم هستند.

دانشمندان و فلاسفه اخلاق زیستی از نخستین ساعات پس از انتشار این گزارش مخالفت خود را با این کار اعلام کرده و آن را از لحاظ پزشکی و اخلاقی نادرست خواندند. همچنین یک گروه تحقیقاتی شامل دانشمندان و وکلاء در حال بررسی ادعای او هستند.

بیشتر بخوانید:

اکنون بسیاری جینکوی هی را به تلاش برای اصلاح نژاد انسانی یا تلاش در راه «به‌نژادی» متهم کرده‌اند. به‌نژادی (Eugenics) مجموعه‌ای از باورها و شیوه‌ها برای ارتقای کیفیت ژنتیکی یک جمعیت انسانی است.

فرانسیس گالتون، دانشمند انگلیسی مبدع اصطلاح به‌نژادی بود

مبدع اصطلاح «به‌نژادی» فرانسیس گالتون، ریاضیدان، هواشناس، جامعه‌شناس، مردم‌شناس انگلیسی و یکی از پیشروان علم ژنتیک است. وی برای نخستین بار در سال ۱۸۸۳ این مساله را مطرح کرد و معتقد بود که باید در جمعیت انسانی اصلاحاتی صورت گیرد تا از ژن‌های نامطلوب پاک شود. گرچه گالتون پیشرو این باور در دنیای مدن است، اما این ایده از زمان افلاطون، فیلسوف یونانی ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مطرح شده بود.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که این دانشمند چینی تعدادی زوج را برای اینکار استخدام کرده و این پروسه بر روی ۷ زوج دیگر هم صورت گرفته است. اولین زوج یک دوقلوی دختر با نام‌‎های نانا و لولو به دنیا آوردند و ۶ زوج دیگر احتمالا در انتظار تولد فرزندانشان هستند.

هیات بررسی اصول اخلاق زیستی چین می‌گوید که بیمارستان خصوصی زنان و کودکان «هارمونیکر شنزن» به وی در پیشبرد تحقیقاتش کمک کرده است اما رئیس سابق همین بیمارستان مدعی است که هرگز کار او را که برخلاف اصول اخلاقی بیمارستان است، تایید نکرده است.

لیو یینگ از موسسه پزشکی مولکولی دانشگاه پکن می‌گوید که آقای جینکوی هی به این کودکان مانند حیوانات آزمایشگاهی نگاه کرده و به خطرات احتمالی که ممکن است در آینده آنها را تهدید کند توجهی نداشته است.

مساله اصلاح ژنی به بحثی جنجال‌انگیز میان دانشمندان و محققان بدل شده است. در حالی که بعضی معتقدند این عمل می‌تواند راهگشای درمان بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی و غیر ژنتیکی در آینده باشد، برخی دیگر بر این باورند که این روش می‌تواند به ابزار خطرناکی در دست قدرت‌ها برای تولید ابرانسان‌ها قرار گیرد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تولید داروهای اختصاصی براساس ترکیب ژنتیکی هر فرد در آینده نزدیک

آزار و سوءاستفاده در زمان کودکی، ژنتیک افراد را تغییر می‌دهد

موفقیت دانشمندان در «تعمیر» ژن، راهگشای جلوگیری از ناهنجاریهای ژنتیکی