آغاز انتخابات دوقطبی برزیل؛ زورآزمایی نهایی راست‌افراطی و حزب کارگر

آغاز انتخابات دوقطبی برزیل؛ زورآزمایی نهایی راست‌افراطی و حزب کارگر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات سراسری برزیل روز یکشنبه و در فضای دو قطبی حاصل از رقابت دو نامزد اصلی احراز سمت ریاست جمهوری این کشور آغاز شد. انتخاباتی که به زعم برخی از تحلیل‌گران سیاسی شانس پیروزی نامزد حزب راست افراطی در آن همچنان بیش از نامزد حزب کارگر است.

آگهی

انتخابات سراسری برزیل روز یکشنبه و در فضای دو قطبی حاصل از رقابت دو نامزد اصلی احراز سمت ریاست جمهوری این کشور آغاز شد. انتخاباتی که به زعم برخی از تحلیل‌گران سیاسی، شانس پیروزی نامزد حزب راست افراطی در آن همچنان بیش از نامزد حزب کارگر است.

ژایر بولسونارو، نظامی پیشین که همچنان زبان به تمجدید از دیکتاتورهای سابق برزیل می‌گشاید، همان‌طور که نگرانی حامیان دموکراسی و روشنفکران برزیلی را بر می‌انگیزد، بسیاری از مردم خسته از فساد را نیز به شعار مبارزه قاطعانه‌اش با فساد، جرم و جنایت دلخوش می‌کند.

با این حال، نتایج آخرین نظرسنجی‌های انجام شده پیش از شروع رای‌گیری نشان می‌داد که فضای دو قطبی شکل گرفته در جامعه سیاسی برزیل، احتمال پیروزی قاطع آقای بولسونارو را در مرحله اول رای‌گیری کاهش داده است.

بیشتر بخوانید:چرا احتمالا نامزد راست افراطی برزیل رئیس جمهور آیندۀ این کشور است؟

عکس از رویترز
ژایر بولسونارو نامزد حزب راست افراطیعکس از رویترز

فرناندو حداد، نامزد حزب کارگر برزیل طی یک ماه گذشته تلاش کرده بود تا با جلب حمایت طرفداران گسترده لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری اسبق برزیل بتواند در رقابت با آقای بولسونارو به دور دوم انتخابات راه یابد.

آقای دا سیلوا که در دوران ریاست جمهوری او اقتصاد برزیل رشد مستمری را تجربه کرده، به عنوان رهبر حزب کارگر همچنان از محبوبیت بالایی در میان برزیلی‌ها برخوردار است ولی صدور حکم ۱۲ سال زندان برای او به جرم فسادمالی، مانع از حضور او در رقابت‌های انتخاب ریاست جمهوری برزیل شد.

در چنین شرایطی جانشین او در حزب کارگر یعنی آقای حداد وارد گود مبارزه با آقای بولسونارو شد. با این وجود طی یک ماه گذشته او در تمام نظرسنجی‌های انجام شده از بخت کمتری نسبت به آقای بولسونارو که برخی او را نامزد پوپولیست لقب داده‌اند، برخوردار بوده است.

ناظران سیاسی علت توفیق کمتر از انتظار او را عدم توان او در برقراری ارتباط مناسب با طبقه کارگر برزیل عنوان می‌کنند. او پیش‌تر استاد دانشگاه و شهردار سائو پائولو بوده است.

عکس از رویترز
فرناندو حداد نامزد حزب کارگرعکس از رویترز

بیشتر بخوانید:«او نه»؛ شعار معترضان علیه نامزد راست افراطی انتخابات ریاست جمهوری برزیل

آخرین نظرسنجی انجام شده در روز شنبه نشان داد که آقای بولسونارو ۳۶ درصد و آقای حداد ۲۲ درصد شانس پیروزی دارد.

۱۴۷ میلیون برزیلی واجد شرایط رای دادن، علاوه بر رئیس جمهوری این کشور، اعضای مجلس و سنای برزیل در ۲۷ استان این کشور را نیز انتخاب می‌کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشجویان برزیلی در خیابان؛ نخستین اعتراض گسترده به دولت راست‌افراطی

برزیل؛ لولا دا سیلوا از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری محروم شد

جنایت و فحشاء در کمین پناهجویان ونزوئلایی؛ تلاش برای انسداد مرز برزیل