پاناما حق دریانوردی «آکواریوس۲» با پرچم این کشور را پس گرفت

aquarius
aquarius
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان‌های غیردولتی این تصمیم پاناما را محکوم کرده و آن را نتیجۀ فشارهای اقتصادی و سیاسی دولت ایتالیا دانستند. آکواریوس تنها کشتی جستجو و نجات غیردولتی در دریای مدیترانه است و تا کنون صدها پناهجو را از غرق شدن نجات داده است.

آگهی

مقامات دریایی پاناما اعلام کردند که ثبت کشتی نجات «آکواریوس۲» در این کشور و دریانوردی این کشتی تحت پرچم پاناما را پس گرفته‌اند. با این تصمیم، آکواریوس۲ تا زمانی که کشور دیگری را برای ثبت و استفاده از پرچمش متقاعد نکرده، دیگر نمی‌تواند به فعالیت‌های بشردوستانۀ خود در دریای مدیترانه و نجات مهاجران ادامه دهد.

در واکنش به این خبر سازمان پزشکان بدون مرز و سازمان غیردولتی فرانسوی-آلمانی «SOS Mediterranee» که ادارۀ «آکواریوس۲» را برعهده دارند، با انتشار بیانیه‌ای تصمیم پاناما را محکوم کرده و آن را نتیجۀ فشارهای اقتصادی و سیاسی دولت ایتالیا دانستند.

آنها هشدار دادند که این تصمیم به معنی محکومیت صدها زن و مرد و کودک مهاجر به مرگ در دریای مدیترانه و ضربه‌ای سنگین به ماموریت انسان‌دوستانۀ آکواریوس به عنوان تنها کشتی جستجو و نجات غیردولتی در دریای مدیترانه است.

این اولین بار نیست که آکواریوس از دریانوردی تحت پرچم یک کشور محروم می‌شود، پیش از این نیز مقامات جبل‌الطارق رفتاری مشابه با اداره کنندگان این کشتی داشتند.

مسئولان کشتی «آکواریوس۲» که به تازگی ۵۸ مهاجر را از امواج خروشان دریا نجات داده‌اند، می‌گویند مقامات پاناما به آنها گفته‌اند که «متاسفانه» باید حق ثبت را پس بگیرند زیرا ایتالیا از آنها خواسته تا «فورا» علیه فعالیتهای آکواریوس وارد عمل شوند در غیر اینصورت مشکلات سیاسی جدی برای دولت پاناما و ناوگان این کشور در بنادر اروپا بوجود خواهد آمد.

ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا هر نوع اعمال فشار در این باره بر دولت پاناما را رد کرد.
او که به تازگی گفته بود موسسه «SOS Mediterranee» و دیگر موسسات خیریه در دریای مدیترانه مانند تاکسی‌ها به مهاجران خدمات می‌دهند، یکشنبه گذشته «آکواریوس۲» را متهم کرد که با نادیده گرفتن دستورالعمل‌ها، فعالیت گارد ساحلی لیبی را مختل کرده است.

او پیش از این نیز به رسانه‌های ایتالیایی گفته بود که باید ثبت این کشتی در پاناما پس گرفته شود زیرا فعالیت این کشتی غیرقانونی است و به رویه‌های اجرایی احترام نمی‌گذارد.

آقای سالوینی همچنین تاکید کرده بود که حتی اگر نام و پرچم این کشتی هزار بار تغییر کند، بنادر ایتالیا به روی این کشتی و مهاجران باز نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در پی یک حملۀ سایبری وبسایت سازمان بین‌المللی دریانوردی غیرفعال شد

مهاجران سرگردان کشتی آکواریوس ریشه تنش بین ایتالیا و فرانسه

کشف مقبره ۱۲۰۰ ساله مملو از طلا با بقایای ده‌ها نفری که برای حاکم پانامایی قربانی شدند