گفتگوی یورونیوز با علیرضا مرزبان؛ از تحلیل «نرم» ناکامی آلمان تا دوای درد فوتبال ایران

علیرضا مرزبان، مربی و کارشناس فوتبال
علیرضا مرزبان، مربی و کارشناس فوتبال Copyright عکس از ایسنا
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

علیرضا مرزبان: «فوتبال ایران سایه و عکس برگردان مسائل اجتماعی است. وقتی مردم ما اینگونه رانندگی می کنند و احترام به حقوق یکدیگر نمی گذارند، وقتی اخلاق و اصول از جامعه دور شود نباید انتظار داشته باشیم که در جامعه فوتبال روند دیگری حاکم باشد.»

آگهی

با پایان یافتن رقابت های جام جهانی فوتبال بسیاری از تیم های شرکت کننده در این تورنمنت تلاش می کنند ضمن ارزیابی نقاط قوت و ضعف، خود را برای مسابقات قاره ای آماده کنند. فرانسه قهرمان این دوره از رقابت ها از هم اکنون در فکر جبران ناکامی در یورو ۲۰۱۶ است. مسئولان فوتبال فرانسه از همان فردای جشن های قهرمانی باب گفتگو را با دیدیه دشان باز کردند و اینک منتظر دریافت پاسخ و مهیای اجرای یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده برای موفقیت در یورو ۲۰۲۰ هستند.

فدراسیون فوتبال آلمان برای بررسی علل ناکامی تیم ملی این کشور با برپایی یک کنگره در شهر درسدن از هزاران مربی و کارشناس دعوت کرده است تا طی نشست های تخصصی به ارزیابی و تحلیل نتایج ضعیف و غیر منتظره مانشافت در روسیه بپردازند.

در ایران چه خبر است؟ علیرضا مرزبان مربی وکارشناس فوتبال در گفتگو با مهرداد صادقی، خبرنگار یورونیوز با انتقاد از فقدان دیدگاه حرفه ای در فوتبال ایران می گوید: « خداحافظی دو ملی پوش، پرخاش متقابل سرمربی تیم ملی و یک مربی باشگاهی و همچنین بلاتکلیف ماندن صندلی هدایت تیم، همه آنچیزی است که پس از بازگشت ملی پوشان حول محور این تیم روی داده است.»

در این گفتگوی تلفنی علاوه بر بررسی سبک بازی تیم ملی و مشکلات فوتبال ایران، علل موفقیت فرانسه و ناکامی آلمان نیز در این دوره از رقابت های جام جهانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«اتحاد درونی، یکدل بودن و برخورداری از ستاره های نامدار رمز موفقیت فرانسوی ها»

یورونیوز: جام حهانی بالاخره به سرانجام رسید. جامی که با شگفتی های بی سابقه همراه بود. فرانسه پس از بیست سال دوباره قهرمان شد در حالی که تیم های بزرگی مثل آلمان، برزیل، اسپانیا و پرتغال همگی حذف شدند. فکر می کنید فرانسه چه داشت که تا آخر در جام باقی ماند و جام قهرمانی را از آن خود کرد؟

علیرضا مرزبان: «چند فاکتور مختلف است که می توان در این مورد مطرح کرد. اما بزرگترین فاکتور این است که فرانسه واقعا تیم متحدی بود. بدون شک متحد ترین تیم در کنار بلژیک بودند که اتحاد درونی فوق العاده قوی داشتند و البته بعد از این دو تیم از این لحاظ تیم کرواسی جای می گیرد. در این سطح از مسابقات فوتبال حرف اول را نه تاکتیک و تجربه بازیکنان، بلکه اتحاد درونی تیم می زند؛ یعنی نیمکت تیم، رختکن تیم و هتل تیم. اگر اینها متحد باشند و احساس خوبی نسبت به یکدیگر داشته باشند می توانند موفق بشوند. فرانسه به این فاکتور بسیار خوب پرداخته بود.

از طرف دیگر باید گفت این تیم دو دفاع برجسته (واران و اومتیتی) در سطح جهانی داشت که در لالیگا بازی می کنند و دیگر بازیکنان این تیم نیز هریک از ستاره های بزرگ فوتبال دنیا هستند. فرانسه یک تیم معمولی نیست. این تیم بازیکنان با کیفیتی در اختیار دارد و سالها بر روی آن کار شده است. این را باید در نظر گرفت که یکی از ستاره های بزرگ دنیا به نام دمبله که با قراردادی به ارزش یکصد بیست میلیون یورو به بارسلون پیوست در این تورنمنت از سوی فرانسه به بازی گرفته نشد و حتی یک دقیقه هم در فینال به میدان نرفت. این نشان می دهد که کیفیت بازیکنان تیم فرانسه تا چه حد بالاست.»

یورونیوز: بنابر این از دیدگاه شما یکدست بودن تیم فرانسه، بار روحی - روانی که بر این تیم حاکم بود و عزم بالای بازیکنان برای پیروزی در این تورنمنت مهمترین فاکتور موفقیت فرانسه محسوب می شود و نقش این فاکتور حتی از برنامه های تاکتیکی هم پر رنگ تر است. همین طور است؟

علیرضا مرزبان: «بله. البته باید گفت مسئله دیگری که بار روحی این تیم را زیاد تر کرد تبعات ناشی از ناکامی فرانسه در فینال یورو ۲۰۱۶ بود. وقتی این تیم در فینال اروپا شکست خورد با انتقادهای زیادی مواجه شد. دیدیه دشان پس از آن روی این مسئله خیلی خوب کار کرد. او این انتقادها را همواره بزرگ کرد و جلوی تیم گذاشت تا بازیکنان همیشه یادشان باشد که چطور جام را از دست دادند. فرانسه بعد از پیروزی مقابل آلمان در نیمه نهایی خیلی زود به درجه رضایت رسیده بود و فکر می کرد که دیگر با انتقادی مواجه نیست اما در فینال پرتغال با کیفیت پایین خود فرانسه را شکست داد و قهرمان شد. همه اینها باعث شد بستر به گونه ای آماده شود که بازیکنان تشنه موفقیت باشند.»

بیشتر بخوانید:

تقدیر از ملی پوشان فرانسوی در کاخ الیزه

«حاشیه و بازیکنان بی کیفیت بلای جان تیم ملی آلمان»

یورونیوز: در باره هم آلمان صحبت کنیم، جایی که شما سالها در آن زندگی و فعالیت ورزشی کردید. چرا آلمانی ها با این همه امکانات و سرمایه گذاری به این روز افتاده اند؟ حتی در فوتبال پایه هم شاهد بودیم که تیم نوجوانان آنها در مسابقات جهانی مقابل ایران شکست خورد. لطفا از فارسی سخت استفاده نکنید؟

علیرضا مرزبان: «خنده...انتقادهایی در باره تیم آلمان مطرح می شود حول سه محور عمده قراردارد. نخست حرفی که فیلیپ لام زده بود در باره اینکه روش برخورد با تیم و شیوه مدیریتی یواخیم لو باید تغییر پیدا کند.

دیگر بحث بزرگی که با جنجال عکس گرفتن مسعود اوزیل و ایلکای گوندوغان با اردوغان به راه افتاد. در واقع اولین ضربه را به تیم آلمان این مسئله زد. چون جامعه آلمان نسبت به این قضیه فوق العاده منتقد بود و سوال می کرد چرا بازیکنانی که پاسپورت آلمانی دارند و سالیان طولانی در این کشور زندگی می کنند، در تیم ملی آلمان عضویت دارند و در واقع همه زندگی ورزشی و خانواده آنها در آلمان است باید با رئیس جمهوری یک کشور دیگر آنهم پیش از انتخابات ریاست جمهوری عکس بیاندازند؟. این مسئله و زمان انجام آن خیلی مهم بود. من همان زمان در جلسه ای گفتم اگر این دو نفر با تیم آلمان به روسیه بروند، این تیم در واقع برای اولین بار به دو دسته تقسیم می شود.

بیشتر بخوانید:

از طرف دیگر انتخاب مانوئل نویر هم انتقادهای دیگری را متوجه تیم آلمان کرد. نویر در حالی توسط یواخیم لو اتخاب شد که هشت ماه بازی نکرده بود و تنها بعد از یک بازی دوستانه به فهرست تیم ملی اضافه شد. در حالیکه ترشتیگن که یک فصل فوق العاده قوی با بارسلون داشت و سال قبل با تیم آلمان قهرمان جام کنفدراسیون ها شده بود از تیم کنار گذاشته شد. این مسئله باعث شد که شیار بزرگ دیگری زده بشود و یک تکه دیگر از تیم آلمان جدا شود.»

یورونیوز: غیر از مانوئل نویر، یکی از انتقادهای اساسی که نسبت به تیم آلمان مطرح می شود این است که شاکله اصلی آلمان در این تورنمنت را همان تیمی تشکیل داده بود که در بزریل قهرمان شد. آنها با همان استخوان بندی آمدند با این امید که دوباره قهرمانی را تکرار کنند اما جواب نداد. انتقاد این است که چرا از نیروهای جوان تر و با انگیزه تر استفاده نشد؟

علیرضا مرزبان: «بحثی که مطرح می شود انتقادی است نسبت به اینکه چرا برخی از بازیکنان که کیفیت خوبی نداشتند با تیم برده شدند؟ این که شما می گویید آلمان با همان شاکله در روسیه شرکت کرد، اینطور نیست. وقتی مارک رویس در این تیم بازی می کند نمی توانیم بگوییم که آلمان همان تیم قهرمان در برزیل است. ولی چیزی که در این میان باید گفت این است که بازیکنان باکیفیت برده نشدند به بهای اینکه همان تیم ۲۰۱۴ حفظ شود؛ با این استدلال که آن تیم درک بسیار خوبی نسبت به یکدیگر داشتند. اما خیلی زود متوجه شدیم که اینگونه نیست.»

آگهی

یورونیوز: با توجه به نتایجی که آلمان در این تورنمنت گرفت و ناکامی در جام جهانی نوجوانان که پیشتر هم به آن اشاره شد؛ آیا می شود نتیجه گرفت فوتبال در کشوری که به سرمایه گذاری کلان در تیم های پایه شهره است سیر نزولی را طی می کند؟

علیرضا مرزبان: « این را به هیچ وجه نمی توان پذیرفت. بازیکنان جوانی که در نسل به نسل در آلمان تربیت می شوند و به تیم می پیوندند فوق العاده خوب و قوی هستند. نگران این مسئله نباید بود زیرا در آلمان، کشوری که حدود ۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد آخر هفته بین ۶ تا ۷ میلیون نفر فوتبال بازی می کنند. در این کشور لیگ سازماندهی شده برای افراد دارای پایین ترین و بالاترین سن وجود دارد. این مسئله سبب شده تا آلمان همیشه فوتبالی با کلاس بالا و سازماندهی بسیار خوب ارائه کند.»

بهت تماشاگران آلمانی از نتایج ضعیف شاگردان لو

«فوتبال ایران و رنج جانگاه از نبود دیدگاه حرفه ای»

یورونیوز: در باره تیم ایران تحلیل‌ های متفاوتی مطرح است. شما کیفیت تیم ایران را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا پتانسیل واقعی تیم ملی ایران در همین حد است که با بازی بسته بتواند از تیم های بزرگ یک تساوی بگیرد و دوباره به این دلخوش کند که چهار سال بعد در صورت حضور در جام جهانی بخت خود را برای صعود از گروه خود بیازماید؟

علیرضا مرزبان: «انتقادهای بزرگی وجود دارد که لزوما در مرحله اول به سرمربی تیم ملی و ساختار تاکتیکی تیم برنمی گردد، بلکه بیش از همه متوجه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایران است. ما فاقد آکادمی های حرفه ای در لیگ برتر و لیگ یک هستیم...»

یورونیوز: سوال به طور مشخص در باره سبک بازی تیم ملی بود. خیلی ها معتقدند که تیم ایران به هر حال با غیرت و توانمندی خوب مقابل تیم های گروه خود دفاع کرد. آیا بر پیشنانی تیم ملی ایران نوشته شده که باید با همین سبک بازی کند و تا ابد خود را برای گرفتن تساوی مقابل تیم های مطرح آماده کند؟ یا این پتانسیل را دارد که فارغ از هر نتیجه مثل ژاپن فوتبالی زیبا را ارائه کند؟

آگهی

علیرضا مرزبان: «قصدم بود بحث را به اینجا بکشانم که در میان بازیکنان طراز اول ایران حتی یک نفر هم در سطح اول باشگاه های اروپا بازی نمی کند. ژاپن پانزده بازیکن دارد که در تیم های مطرح دنیا و لیگ های معتبر آلمان، انگلیس و ایتالیا توپ می زنند. فرق ماجرا اینجاست. اختلاف از تیم های پایه شروع می شود که در نهایت به اینجا می رسد. ما قبل از شروع مسابقات همه از سویی خوشحال بودیم که در چه گروهی افتادیم و ناراحت از اینکه ممکن است در هر بازی حداقل پنج گل دریافت کنیم. بعد از اینکه در بازی نخست روی اتفاق مقابل مراکش به گل رسیدیم و سه امتیاز دریافت کردیم همه خوشحال بودند. اگر توپ دقایق آخر مسابقه با پرتغال را مهدی طارمی به گل تبدیل می کرد، ما صعود می کردیم. اما باید بپذیریم که کیفیت فوتبال ما واقعا همین است. ما فاقد این قدرت هستیم که مقابل تیم ها باز بازی کنیم، به تیم ها حمله کنیم و پرس را از زمین حریف شروع کنیم.»

در همین زمینه بخوانید:

تنها گل تیم ملی ایران در روسیه از روی این ضربه پنالتی مقابل پرتغال زده شد

یورونیوز: تا زمانی که درگیر حل مشکل سربازی بازیکنان هستیم، راه حل مقابله با جادوگر و ساحر در فوتبال باشگاهی و پا درمیانی برای حل اختلاف مربی تیم ملی با مربیان باشگاهی را جستجو می کنیم به نظر می آید حداقل زمان دیگری برای فکر کردن به مسائل اساسی نظیر فوتبال پایه، تربیت نسل جدید و یا سرمایه گذاری در زیر ساخت ها باقی نمی ماند. فکر می کنید دوای اصلی درد فوتبال ایران چیست؟

علیرضا مرزبان: «فوتبال ایران سایه و عکس برگردان مسائل اجتماعی است. وقتی مردم ما اینگونه رانندگی می کنند و احترام به حقوق یکدیگر نمی گذارند، وقتی اخلاق و اصول از جامعه دور شود نباید انتظار داشته باشیم که در جامعه فوتبال روند دیگری حاکم باشد. نباید انتظار داشت که فوتبال پایه خوبی داشته باشیم و خیلی با کیفیت کار کنیم. دیدگاه ما نسبت به مسائل حرفه ای اشتباه است. دیدگاه ما به طور اصولی باید تغییر پیدا کند. شما ممکن است در کوتاه مدت به نتیجه ای دست یابید اما ادامه راه مهم است. به این نکته ای که می گویم خوب توجه کنید. روز سی و یکم ژوئیه قرار است کنگره بزرگی توسط فدراسیون فوتبال آلمان در شهر درسدن برگزار شود. بیش از هزار مربی در این کنگره شرکت می کنند. تمام بحث ها و آنالیز بزرگ در باره تیم ملی آلمان خواهد بود، ولی سوال این است که بعد از جام جهانی چه اتفاقی برای تیم ملی ایران افتاده است؟

مسئله مهم تر توجه به فوتبال پایه است. باید در ایران تیم ها را ملزم کنند که حداقل یک دهم از پولی که به باشگاه ها تزریق می شود را برای تیم های پایه خرج کنند. اگر این کار انجام شود بدون شک فوتبال ایران رشد پیدا خواهد کرد.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تیم های مرحله مقدماتی رقابت های یورو ۲۰۲۰ حریفان خود را شناختند

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه؛ گزارش ویدئویی از تمرین تیم ملی ایران

داستان قلعه‌نویی و کلینزمن؛ نتایجی مشابه با سرنوشتی متفاوت