روسیه یک سایت تسلیحات هسته‌ای در کالینگراد را ارتقا داده است

روسیه یک سایت تسلیحات هسته‌ای در کالینگراد را ارتقا داده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک موسسه آمریکایی می‌گوید: روسیه اقدامات مشکوکی در کالینگراد در جهت ارتقای سایت‌های هسته‌ای انجام داده است.

آگهی

یک موسسه آمریکایی می‌گوید روسیه یک مرکز ذخیره‌ سازی تسلیحات هسته‌ای در کالینگراد را ارتقا داده است.

فدراسیون دانشمندان آمریکایی که این گزارش را منتشر کرده می گوید یک تاسیسات ذخیره سازی در سواحل دریای بالتیک در ماه های اخیر عمیق‌تر و گودتر شده و با سقف های بتونی پوشانده شده است.

هانس کریستینسن مدیر پروژه اطلاعات هسته ای FAS در این خصوص می گوید: «تمام اینها اثر انگشت روسیه برای سایت های ذخیره سازی سلاح‌های هسته ای است. یک محیط خارجی سنگین از حصارهای چندلایه حول این سایت دیده می شود. خود این مکان هم حصارهای سه گانه ای دارد. این حصارهای چندگانه مخصوص نگه داری سلاح های هسته‌ای در روسیه است که ما مشابه آن‌ را قبلا هم دیده ایم.»

بر اساس گزارش این موسسه آمریکایی، کار در این پناهگاه زیرزمینی از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و احداث سقف روی آن در اوایل تابستان امسال شروع شده است.

بیشتر بخوانید:

آقای کریستینسن همچنین می گوید: «ما مدت زیادی این سایت را رصد می کردیم و در این مدت تغییرات زیادی در این سایت رخ داده است. اما این اولین بار است که شاهدیم که یکی از انبارهای زیرزمینی هسته ای حفاری شده و ظاهرا بازسازی شده است. این تصاویر البته ثابت نمی کند که سلاح‌های هسته ای در کالینگراد وجود دارد اما نشان می‌دهد که ما با یک سایت فعال در کالینگراد رو به رو هستیم.»

کریستنیسن می گوید: «در حال حاضر مشخص نیست که آیا ارتش روسیه کلاهک هسته ای خود را در این سایت نگه می دارد یا در حال تهیه آن در این سایت است یا خیر. حتی ما نمی‌توانیم این را هم بگوییم که روسیه در حال ارتقای تسهیلاتی است که قبلا در این سایت داشته تا بتواند سلاح های هسته‌ای خود را به آنجا منتقل کند.»

گفتنی است ارتش روسیه در ماه ژانویه اعلام کرد که به زیرساخت های لازم برای پذیرش حضور دائمی موشک‌های اسکندر-ام که توانایی حمل کلاهک های هسته ای با برد ۵۰۰ کیلومتر را دارند، دست یافته است.

ایالات متحده می گوید، موشک های اسکندر به دلیل دامنه بردشان نقض توافق دوجانبه ۱۹۸۷ درخصوص تسلیحات هسته ای با برد متوسط است.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا: ترانزیت کالا با قطار به کالینینگراد روسیه ممنوع نیست

آمریکا و روسیه بار دیگر برای رسیدن به «ثبات استراتژیک» با یکدیگر مذاکره می‌کنند

پوتین: اگر آمریکا در برابر پروژه گازی آلمان-روسیه بایستد، مقابله می‌کنیم