از «حمله شیمیایی» به دوما تاکنون چه می دانیم؟

قربانیان حمله به دوما در سوریه
قربانیان حمله به دوما در سوریه Copyright رویترز
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز، خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی روز دوشنبه از تحقیق در مورد گزارشهای دریافتی مبنی بر «حمله شیمیایی» در دوما سخن گفت.

آگهی

یک گروه امدادرسان در سوریه می گوید «حمله شیمیایی» شنبه شب به شهر دوما دستکم ۶۰ کشته برجا گذاشته است. طبق همین گزارش شمار مجروحان این حمله بیش از هزار نفر بوده و انتظار می رود تعداد کشته شدگان افزایش یابد.

از سوی دیگر سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی روز دوشنبه از تحقیق در مورد گزارشهای دریافتی مبنی بر «حمله شیمیایی» در دوما سخن گفت.

در این گزارش تلاش شده است اطلاعاتی که تاکنون از «حمله شیمیایی» به دوما منتشر شده است گردآوری شود.

تعداد دقیق قربانیان «حمله شیمیایی» دوما چند نفر است؟

تاکنون آمار مختلفی از کشته شدگان حمله شنبه شب منتشر شده است. «جامعه پزشکی سوری-آمریکایی» که هزاران نفر از پزشکان سوری-آمریکایی در آن عضو هستند روز یکشنبه شمار کشته شدگان این حمله را ۴۲ نفر اعلام کرد. این در حالی است که «اتحادیه سازمان های مراقبت درمانی» روز دوشنبه تعداد کشته شدگان را دستکم ۶۰ نفر اعلام کرد.

در برخی گزارشهای دیگر تعداد کشته شدگان بین ۷۰ تا ۱۱۰ نفر متغیر بود. گروه «اتحادیه سازمان های مراقبت درمانی» ائتلافی است از سازمان های امدارسان که بیمارستان های مختلفی را در سراسر سوریه تحت پوشش قرار می دهد.

بنا به اعلام گروه «دفاع مدنی سوری» (کلاه سفیدها) اکثر قربانیان حمله شنبه شب زنان و کودکان بودند.

به دلیل محاصره دوما توسط نیروهای دولتی سوریه امکان بررسی گزارشهای منتشرشده مبنی بر حمله شیمیایی در دوما برای خبرنگاران، امدادگران و ناظران بین المللی وجود ندارد. گروه دیده بان حقوق بشر سوریه «حمله شیمیایی» به دوما را تائید نکرده اما شمار کشته شدگان در حملات هوایی روز شنبه را ۵۶ نفر اعلام کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
قربانیان حمله به دوما در سوریهرویترز

تصاویر و گزارشهای منتشر شده بیانگر چیست؟

تصاویر ویدئویی که امدادگران از دوما منتشر کرده اند قربانیان حمله شنبه شب را با علائمی نشان می دهد که مشابه علائمی است که قربانیان حملات شیمیایی به آن دچار می شوند.

در این تصاویر اطراف دهان و بینی برخی از قربانیان کف سفیدرنگی مشاهده می شود. از جمله نشانه های حمله با گاز کلر می توان به سرفه، تنگی نفس، خارش شدید غشای مخاطی و اخلال در تنفس اشاره کرد.

براساس گزارشهای اولیه ای که بعدازظهر شنبه از دوما منتشر شد در ابتدا حدود ۱۵ نفر به دنبال حمله ای هوایی دچار مشکلات تنفسی شدند. تعدادی از این افراد را زنان و کودکان تشکیل می دادند. پس از غروب آفتاب بالگردهای ارتش سوریهحملات دیگری را انجام دادند.

کدامیک از طرفهای درگیر در مظان اتهام است؟

هر چند هیچ کدام از طرف های درگیر در سوریه تاکنون شواهدی مبنی بر دخالت یکی از طرفها در «حمله شیمیایی» به دوما منتشر نکرده اند اما تاکنون انگشت اتهام به سوی دولت سوریه نشانه رفته است. رژیم سوریه طی هفت سال اخیر به دفعات به استفاده از سلاح های شیمیایی در جریان درگیری ها متهم شده است.

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه تاکنون «حمله شیمیایی» به دوما را تائید نکرده است. با این حال این گروه مستقر در لندن از کشته شدن نزدیک به ۱۰۰ نفر در جریان حملات هوایی روزهای جمعه و شنبه به دوما سخن می گوید. بنا به اعلام این گروه بسیاری از قربانیان حملات روز شنبه دچار مشکلات تنفسی شده بودند.

رویترز
شهر دوما در سوریهرویترز

واکنش های جهانی به «حمله شیمیایی» چه بود؟

آمریکا در واکنش به گزارشهای منتشرشده مبنی بر «حمله شیمیایی» در دوما نسبت به واکنشی جهانی در صورت تائید این گزارشها هشدار داده است. بریتانیا نیز روز دوشنبه از همکاری با متحدان خود برای هماهنگی واکنشی مشترک به «حمله شیمیایی» در دوما خبر داد.

فرانسه نیز خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی گزارشهای دریافتی مبنی بر «حمله شیمیایی» در دوما شده است. پاریس تاکید کرده است که به همکاری تنگاتنگ خود با آمریکا برای واکنش به «حمله شیمیایی» در دوما ادامه خواهد داد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او روز یکشنبه در تماسی تلفنی در مورد «حمله شیمایی» به دوما گفتگو کردند.

پاپ فرانسیس گزارشهای منتشرشده مبنی بر «حمله شیمیایی» در دوما را «خبری هولناک» خوانده است.

در مقابل دولت سوریه ضمن «ساختگی» دانستن «حمله شیمیایی» به دوما طرح اتهام استفاده ارتش این کشور از گازهای شیمیایی را «مضحک» دانسته است.

وزرای خارجه و دفاع روسیه نیز استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را رد کرده اند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز یکشنبه ادعای «حمله شیمیایی» در دوما را «بهانه» آمریکا و کشورهای غربی برای اقدام نظامی علیه دولت سوریه ارزیابی کرد.

آگهی

بیشتر بخوانید:

رویترز
قربانیان حمله به دومارویترز

این «حمله شیمیایی» چه پیامدهایی می تواند باشد؟

یکی از مهمترین پیامدهای «حمله شیمیایی» به دوما می تواند تغییر رویکرد دولت ایالات متحده باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در هفته های اخیر از احتمال خروج نیروهای این کشور از سوریه سخن گفته بود. این در حالی است که وی یک سال پیش پس از حمله شیمیایی به خان شیخون دستور حمله هوایی به یک پایگاه هوایی در سوریه را صادر کرده بود.

رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود روسیه، ایران و شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را مسئول اقدامات بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دانست. وی در توئیت خود رئیس جمهوری سوریه را «اسد حیوان» خواند.

دونالد ترامپ همچنین از باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به دلیل عدم واکنش به حمله شیمایی سال ۲۰۱۳ میلادی در سوریه انتقاد کرد.

لیندسی گراهم، سناتور جمهوریخواه هشدار داده است که عدم واکنش دونالد ترامپ به «حمله شیمیایی» دوما او را در صحنه بین المللی در موضع ضعف قرار خواهد داد. به گفته وی تصمیمی که اکنون رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ خواهد کرد تاثیری سرنوشت ساز بر دوران ریاست جمهوری او و کارنامه دونالد ترامپ خواهد گذاشت.

آگهی

دوما آخرین منطقه در غوطه شرقی محسوب می شود که همچنان تحت کنترل مخالفان بشار اسد قرار دارد. بنا به اعلام گروه دیده بان حقوق بشر سوریه در جریان عملیات بازپس گیری منطقه غوطه شرقی تاکنون دستکم ۱۶۰۰ غیرنظامی به دست نیروهای دولتی سوریه کشته شده اند.

بیشتر بخوانید:

رویترز
سوریهرویترز

آیا حملات شیمیایی در سوریه سابقه دار است؟

آمریکا دولت سوریه را متهم می کند که در ماه اوت سال ۲۰۱۳ حمله ای شیمیایی به منطقه غوطه شرقی انجام داد. در این حمله که به گفته واشنگتن با گاز سارین انجام شد ۱۴۲۹ نفر کشته شدند. شماری از قربانیان این حمله کودک بودند.

در حمله سال ۲۰۱۷ به خان شیخون نیز از گاز سارین استفاده شد. در این حمله بیش از ۸۰ نفر کشته شدند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر در سال ۲۰۱۷ رژیم سوریه به استفاده روزافزون از گاز کلر متهم شده بود.

آگهی

بیشتر بخوانید:

منابع بیشتر • نیویورک تایمز، الجزیره، واشنگتن پست

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ به روسیه: آماده شلیک موشک‌های آمریکایی به سوریه باشید

نیکی هیلی: فارغ از تصمیم شورای امنیت به سوریه واکنش نشان می دهیم

هویت ۴ ایرانی کشته شده در حمله به پایگاه هوایی سوریه مشخص شد