سرقت بزرگ در معدن بیت‌کوین جهان؛ نیروهای ویژه پلیس وارد عمل شدند

پرونده سرقت ۱.۶ میلیون یورویی بیت کوین در ایسلند جنجالی شد
پرونده سرقت ۱.۶ میلیون یورویی بیت کوین در ایسلند جنجالی شد Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عملیات پلیس ایسلند علیه سرقت ۱.۶ میلیون یورویی، این کشور را با بررسی بزرگ‌ ‌‌ترین پرونده خلافکاری در تاریخ خود مواجه می کند؟

آگهی

عملیات پلیس ایسلند علیه سرقت سازمان‌یافته ۱.۶ میلیون یورویی، این کشور را با بررسی بزرگ‌‌ترین پرونده خلافکاری در تاریخ خود مواجه می کند؟

بدون اغراق به جز در آثار آرنولد‌در‌ اندریاسون، نویسنده معروف ایسلندی، تاکنون خبری از جرم در ایسلند شنیده نشده است. اما حالا این کشور به احتمال زیاد در آستانه بررسی پرونده بزرگترین خلافکاری خود قرار دارد. پلیس محلی این کشور در حال بررسی مجموعه‌ای از سرقت‌هاست که یکی از منابع ناشناخته این جزیره یعنی بیت‌کوین را نشانه گرفته است.

در فاصله ماه دسامبر و ژانویه گذشته، چندین مرکز ذخیره و تجزیه و تحلیل داده‌ها در ایسلند مورد سرقت‌های سریالی قرار گرفتند. در نتیجه ۶۰۰ سرور، صدها کارت گرافیک و مادربرد که برای تولید بیت‌کوین به کار می رفت، به سرقت رفت. مقامات ایسلندی ارزش مجموع این سرقت‌ها را حدود ۱.۶ میلیون یورو تخمین زده زدند.

بیشتر بخوانید:بزرگترین سرقت ارزهای مجازی جهان در ژاپن رقم خورد

پلیس محلی ایسلند، روز چهارشنبه، ۱۰ نفر را به ظن دست‌ داشتن در این سرقت‌ها بازداشت کرد. دو نفر از این متهمان همچنان در بازداشت پلیس هستند. پلیس ایسلند احتمال می‌دهد که این افراد با جرایم سازمان یافته ماه‌های پیش ارتباط دارند.

در اقدامی دیگری که در این کشور نادر است، نیروهای ویژه پلیس وارد عمل شده و دو مظنون دیگر را دستگیر کرده‌اند. البته تاکنون پلیس این کشور تایید نکرده که افراد بازداشتی از سوی نیروهای ویژه با پرونده سرقت‌های سریالی ارتباط دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید:

تولید و مدیریت نقل و انتقال ارزهای مجازی از جمله بیت‌کوین نیازمند بهره‌ گیری بهینه از مرکز بزرگی از ذخیره و تجزیه و تحلیل داده‌هاست و این مراکز نیازمند فعالیت در دمای پایین هستند. در این نقطه از زمین یعنی ایسلند، هوای سرد امکان فعالیت کم هزینه تر این مراکز را ممکن می سازد. لذا این روزها ایسلند به مهمترین معدن بیت‌کوین در جهان بدل شود.

اما فارغ از پرونده پر سر و صدای سرقت مرتبط با بیت‌کوین، اوضاع عمومی در ایسلند هم دیگر به آرامی سابق نیست. زمزمه‌هایی مبنی بر نارضایتی عمومی از صرف انرژی بالا برای فعالیت مراکز تولید ارزهای دیجیتالی شنیده می شود. مردم ایسلند معتقدند، هزینه انرژی صرف شده برای این مراکز بسیار بیشتر از مجموع هزینه انرژی مصرفی ساکنان این جزیره ۳۴۰ هزار نفری است و این عادلانه نیست.

ارزش هر واحد بیت‌‌کوین در جریان معاملات امروز به پایین‌ترین رقم در سه هفته‌ و‌ نیم گذشته رسید و ارزش هر واحد از آن به کمتر از ۸۹۰۰ یورو کاهش یافت، این در حالی است که سه ماه پیش هر واحد از معروف‌ترین ارز مجازی جهان یعنی بیت‌کوین، ارزشی معادل ۱۷۰۰۰ یورو داشت و تمام معادلات بازارهای مالی جهان را تحت تاثیر رشد غیرقابل پیش بینی خود، بهم ریخته بود.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشارکت جهانی طرفداران در تصمیم‌های باشگاه؛ بارسلونا «ارز هوادارای» منتشر می‌کند

سارقان در مکزیکو سیتی با کوله‌ پشتی پر از سکه‌های طلا گریختند

ویدئویی از فعالیت گدازه‌های آتشفشانی ایسلند پس از چهارمین فوران در چند ماه گذشته