منظور دونالد ترامپ از «وقوع یک رویداد مهم» چیست؟

Trump
Trump
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ: «من دوست دارم که کشورم را دوباره متحد کنم. این کار بدون وقوع یک رویداد مهم که بتواند مردم را متحد کند، مشکل است. اما من می خواهم این کار را بدون این رویداد بزرگ انجام دهم، زیرا معمولا این رویداد بزرگ چیز خوبی نیست.»

آگهی

چند ساعت پیش از نخستین نطق سالانه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا موسوم به «وضعیت ایالات متحده»، وی در گفتگو با خبرنگاران و مجریان تلویزیونی گفت که اتحاد کشورش بدون «وقوع یک رویداد مهم» دشوار است. نکته ظریفی که بواسطه تلاقی زمانی با نطق مهم سالانه کمتر مورد توجه قرار گرفت.

این گفتگو میان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، خبرنگاران و مجریان تلویزیونی در هنگام ناهار و پیش از نطق سالانه وی روی داد. او درباره ایجاد یک کشور متحد چنین گفت: «من دوست دارم که کشورم را دوباره متحد کنم. این کار بدون وقوع یک رویداد مهم که بتواند مردم را متحد کند، مشکل است. اما من می خواهم این کار را بدون این رویداد بزرگ انجام دهم، زیرا معمولا این رویداد بزرگ چیز خوبی نیست.»

برخی از تحلیلگران بر این باورند که دونالد ترامپ حملات تروریستی به خاک آمریکا را لزوما اتفاق بدی نمی‌داند. وی هر زمانی که افراط‌ گرایان حملات تروریستی را در اروپا صورت می‌دهند تلویحا از وقوع آن ابراز «خشنودی» می‌کند و سیاست‌های اروپا در این زمینه را به باد انتقاد می‌گیرد.

به طور واضح نمی‌توان گفت که آیا منظور آقای ترامپ از «وقوع یک رویداد مهم» حوادث تروریستی چون حملات یازده سپتامبر یا حمله نظامی به کشورهای دیگر است یا نه، اما با توجه به سابقه رفتار و گفتار وی به نظر می‌رسد که وی این قبیل حوادث را برای سیاست ایالات متحده سودمند می‌داند.

با توجه به این که حدود ۶۰ درصد از مردم ایالات متحده به دونالد ترامپ اعتماد نداشته و با سیاست‌های او موافق نیستند، به نظر می‌رسد که وی در تحقق بخشیدن به شعار خود «دوباره عظمت را به آمریکا باز می گردانیم» ناتوان است. اما وقوع یک رویداد مهم می‌تواند به وی کمک کند تا نقش پررنگ‌تری در سیاست آمریکا و در برخورد با اعضای حزب مخالفش یعنی حزب دموکرات و همینطور هم‌حزبی‌های خود یعنی اعضای حزب جمهوری‌خواه ایفا کند.

وی در ادامه با اشاره به ماجرای پرونده آزار جنسی بیل کلینتون که سبب جدایی بیشتر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه شد، اظهار داشت که قصد دارد تا اتحاد میان مردم آمریکا را به زمانی بسیار قبلتر از ریاست جمهوری باراک اوباما و جرج بوش یعنی به پیش از دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون باز گرداند.

نطق دونالد ترامپ در کنگره و واکنش جواد ظریف

دونالد ترامپ در نخستین نطق سالانه خود در کنگره مجموعه‌ای از موضوعات داخلی و خارجی آمریکا را مورد توجه قرار داد و از آمریکای نوین سخن گفت.

در این نطق وی برجام را یک توافق بد خواند و سیاست‌های دولت‌های قبلی آمریکا در قبال کره شمالی را اشتباه توصیف کرد. وی همچنین در مورد موضوعاتی چون زندان گوانتانامو، مبارزه با داعش و رقبای حزبی خود سخن گفت.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتقاد از سخنان ترامپ در حساب توییتری خود چنین نوشت: «ترامپ مجددا بی‌توجهی خود به ایران و منطقه را تائید کرد. همه می‌دانند او در کجا ایستاده است و قطعا با ایرانیان همراه نیست. ممکن است وی مورد تشویق مشتریان 'با فضیلت' و 'منتخب دموکراتیک' خود در منطقه ما قرار گیرد، اما مورد تحسین کسانی که در پی پایان دادن به (سلطه) استبداد و اسلحه هستند، از جمله کودکان یمنی نیست.»

بیشتر بخوانید: نطق سالانه ترامپ: از آمریکای نوین و گوانتانامو تا ایران و کره شمالی

رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا در جلسه مشترک نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا مشتمل بر نمایندگان دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان، سخنرانی سالیانه‌ای انجام می‌دهند که در آن عمده‌ترین برنامه‌های کاری خود را در عرصه داخلی و خارجی برای یک سال بعد تشریح می‌کنند. این سنت در زمان ریاست جمهوری جرج واشنگتن، نخستین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۱۷۹۰ بنیان نهاده شد. گرچه از آن زمان تاکنون این رسم دستخوش تغییراتی بود، اما از نیمه دوم قرن بیستم به طور مرتب هرساله در کنگره برگزار می‌گردد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: دوران کمک های اقتصادی یک طرفه به اروپا پایان یافته است

ترامپ در داووس بر شعار همیشگی اش «نخست آمریکا» تاکید کرد

کره شمالی: ترامپ مانند یک سگ هار پارس می کند