اعتراض‌های گسترده در تونس؛ دولت کمک بیشتری به اقشار فرودست جامعه می‌کند

Tunisia Police and people react during demo the 7th anniversary
Tunisia Police and people react during demo the 7th anniversary Copyright REUTERS/Youssef Boudlal
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران تن از شهروندان تونسی روز جمعه به دولت کارت زرد داده بودند.

آگهی

دولت تونس شامگاه شنبه اعلام کرد کمک‌های مالی بیشتری را به اقشار کم‌ درآمد و فرودست این جامعه اختصاص خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک هفته پس از اعتراض‌های گسترده در دست‌کم بیست منطقه در تونس و با تصمیم دولت باجی قائد السبسی، کمک هزینه زندگی به خانواده‌های کم درآمد با حدود ۲۰ درصد افزایش با توجه به شمار فرزندان از ۱۵۰ دینار (معادل ۵۰ یورو) به ۱۸۰ تا ۲۱۰ دینار (۶۰ تا ۷۰ یورو) در ماه افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر دولت از این پس می‌تواند برای حدود ۵۰۰ هزار خانوار کم درآمد که مشکل مسکن دارند، نقش ضامن را ایفا کند.

شمار گسترده‌ای از شهروندان تونسی، اتحادیه‌های سراسری کارگری و احزاب چپ‌گرای مخالف دولت از هشتم ژانویه در شهرهای مخاتلف این کشور تظاهرات کردند. معترضان به افزایش قیمت‌ها، کاهش خدمات اجتماعی و به‌ ویژه تصویب قانون افزایش مالیات‌های غیرمستقیم اعتراض داشتند. در جریان یک هفته تظاهرات، یک نفر کشته و بیش از ۸۰۰ نفر بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید: تونس؛ کارت زرد معترضان به دولت دو روز مانده به سالگرد انقلاب

روز یکشنبه و در هفتمین سالگرد انقلاب سال ۲۰۱۱ میلادی که به سرنگونی زین‌العابدین بن‌علی انجامید، ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف این کشور از جمله تونس، پایتخت، تظاهرات کردند.

دور اخیر تظاهرات در تونس به‌ دعوت جنبش «منتظر چه هستیم؟» آغاز شد

از زمان سقوط دیکتاتوری ۲۵ ساله بن‌علی، وضعیت اقتصادی در تونس بیش از پیش نابسامان تر شده است. صنعت توریسم، که یکی از راه‌های اصلی کسب درآمد خارجی برای این کشور شمال آفریقا است، به دلیل نگرانی‌های امنیتی با مشکلات بسیاری مواجه شده و بسیاری از هتل‌های شهرهای ساحلی دریای مدیترانه عملا ورشکسته شده اند.

بیشتر بخوانید: از سرگیری اعتراضات در تونس؛ آیا بهار عربی دیگری در راه است؟

در سال ۲۰۱۴ و با انتخاب باجی قائد السبسی به ریاست جمهوری، تونس به ثبات سیاسی نسبی رسید. با این حال این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به صندوق بین‌المللی پول و اجرای برنامه‌های «اصلاحی» این نهاد مالی جهانی مجبور به در پیش گرفتن سیاست‌های ریاضت اقتصادی شده است؛ امری که نارضایتی گسترده اکثریت شهروندان این کشور ۱۱ میلیون نفری را در پی داشته است.

تونس سرآغاز موج تغییرات در کشورهای عربی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ بود که به بهار عربی مشهور شد. تونس موفق‌ترین نمونه این انقلاب‌ها بود.

به کانال تلگرامی یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تونس؛ ۹ مجروح در پی حمله انتحاری در پایتخت

وزیر خارجه اسبق بریتانیا: هشدار داده بودم که حکومت آخوندها بسیار بدتر از حکومت شاه خواهد بود

مریم نمازی: ایران شاهد یک انقلاب زنانه بود که برای آینده کشور تعیین کننده است