دگرگونی‌ ۲۰ سالۀ کره زمین در ویدئوی دو دقیقه‌ای ناسا

دگرگونی‌ ۲۰ سالۀ کره زمین در ویدئوی دو دقیقه‌ای ناسا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

ناسا به تازگی فیلمی با سرعت پخش بالا را منتشر کرده که در آن می‌توان تغییرات آب و هوایی را از بیست سال پیش تاکنون مشاهده کرد. تصاویر این ویدئو تغییرات رشد گیاهی و همچنین افزایش و کاهش حجم برف را در نواحی مختلف کره زمین نشان می‌دهد.

به گفته کارل فلدمن، اقیانوس شناس در مرکز فضایی گودارد ناسا در ایالت مریلند (GSFC) این تصاویر نمایانگر زنده بودن کره زمین است. او در این‎باره می‌گوید: «این زمین است. خودش است، هر روز نفس می‌کشد. با فصول تغییر می‌کند. به خورشید، تغییر وزش بادها، دما و موج‌های اقیانوس پاسخ می‌گوید.»

این ویدئو دربرگیرنده تصاویر از بیست سال پیش است، یعنی از زمانی که ماهواره‌های ناسا یکسره از زمین فیلمبرداری کرده‌اند. مجموعه داده‌های بدست آمده از چندین ماهواره این امکان را فراهم می‌آورد تا دانشمندان پرسش‌های مهمی مانند نحوه واکنش اکوسیستم به فعالیت‌های انسانی را ارزیابی کنند. جفری ماسک، مدیر بخش آزمایشگاه علوم زیست‌محیطی ناسا، درباره اهمیت داده‌ها در بازه زمانی بالا می‌گوید: «هرچه میزان داده‌ها بالا می‌رود، پویایی کره زمین را بیشتر می بینیم.»

اگرچه مشاهده تغییرات و پویایی زمین از دو دهه گذشته تا به امروز دانشمندان را به‌وجد می‌آورد، با اینحال پدیده گرمایش زمین در گذر زمان به همان اندازه نگران کننده است. ناسا در بیانیه‌ای که درباره نتایج بررسی این فیلم منتشر کرده چنین آورده است: «شاهد دگرگونی‎ در وضعیت گونه‌های گیاهی و آبزی در سراسر زمین هستیم. دانشمندان مرکز فضایی ناسا همچنین به تغییراتی بلندمدت در قاره‌ها و اقیانوس‌ها پی بردند.»

در این فیلم می‌توان گرم‌تر شدن قطب شمال و افزایش رویش گیاهی در این ناحیه سردسیر کره زمین را دید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بارش ناگهانی برف صحرای بزرگ آفریقا را سفیدپوش کرد

«در ستایش راز: شعری برای اروپا»؛ ناسا صفحه‌ای پر از نام‌ها و پیام‌ها را راهی سیاره مشتری می‌کند

ناسا استخدام می‌کند؛ چگونه می‌توان فضانورد شد؟