نخست وزیر لوکزامبورگ در گفتگو با یورونیوز: همه باید مالیات بپردازند

نخست وزیر لوکزامبورگ در گفتگو با یورونیوز: همه باید مالیات بپردازند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

زاویه بتل نخست وزیر لوکرامبورگ می گوید که هماهنگی سیاستهای مالیاتی این معنی نیست که همه باید همه به یک میزان مالیات بپردازند. بلکه به این معنی است که اجتناب از پرداخت مالیات مضاعف، نباید باعث شود که هیچ مالیاتی پرداخت نشود.

«نشست وب در لیسبون» بزرگترین رویداد اروپایی درباره فناوری است که امسال از ششم تا نهم نوامبر در لیسبون، پایتخت پرتغال برگزار شد. در این نشست صحبت از اینترنت و امکاناتی است که صنعت دیجیتال در اختیار ما قرار می دهد. اما درباره تاثیرات سوء و منفی دیجیتالی شدن زندگی هم زیاد صحبت می شود.

اشتفان گروبه، خبرنگار یورونیوز در حاشیه این نشست با زاویه بتل، نخست وزیر لوکزامبورگ گفتگویی انجام داده است.

بیشتر بخوانید:نشست وب در لیسبون؛ فرصتها و تهدیدهای دنیای دیجیتال

«هماهنگی سیاستهای مالیاتی برای لوکزامبورگ خیلی مهم است»

یورونیوز : آقای نخست وزیر، حضور شما در اینجا مایه تعجب است. صنعت دیجیتال از چه جایگاهی در کشور شما برخوردار است و چه نوآوری هایی را بدنبال داشته است؟

زاویه بتل: «کشور من بزرگ نیست، اما از نظر فناوریهای دیجیتال یکی از کشورهای پیشرو است. در حقیقت هم طبق رتبه بندی داووس و هم از نظر جهانی لوکزامبورگ بین ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ کشور اول در سطح جهانی است. نوآوری های دیجیتال یکی از اولویتهای اروپا نیز هست. در حال حاضر ما کمی بین ایالات متحده آمریکا و آسیا گیرافتاده ایم و مهم است که استراتژی مشترکی را دنبال کنیم. لوکزامبورگ در اقتصاد دیجیتال حضور پررنگی دارد: مشاغل مربوط به دیجیتال پنج درصد مشاغل بازار کار را در لوکزامبورگ، تشکیل می دهد، اما این فقط نقطه شروع است.»

بیشتر بخوانید:تامین امنیت سایبری از اولویتهای کمیسر اقتصاد و جامعه دیجیتال اتحادیه اروپاست

یورونیوز: موانع آنلاین وجود دارد که مانع دسترسی شهروندان به کالاها و خدمات می شود. در اروپا برای انطباق بازار واحد اتحادیه اروپا با دوران دیجیتال چه کارهایی انجام می شود. با توجه به اینکه هنوز مقررات دست و پاگیر وجود دارد، اروپا دقیقا کجاست؟

زاویه بتل: «حرفهایی زیاد زده شده اما کارهای کمی صورت گرفته است. چند سالی است که از بازار واحد دیجیتال در اروپا صحبت می شود. خود من چهار سال است که عضو شورای تله کام هستم. در این باره حرف زیاد می زنیم اما نتایج زیادی نمی بینیم. طرح های ابتکاری زیادی وجود دارد اما تعداد اندکی پروسه حقوقی برای به جریان انداختن این طرحها شروع شده است. مثلا اگر شما یک استارت آپ (شرکت تازه تأسیس) داشته باشید، در ایالات متحده آمریکا بازاری با ۵۰۰ میلیون نفر خواهید داشت که باید از یک چارچوب قانونی واحد تبعیت کند اما در اروپا همین بازار تحت ۲۷ یا ۲۸ چارچوب قانونی مختلف است، به این معنی که یک استارت آپ (شرکت تازه تاسیس) کوچک باید به قوانین هرکدام از این کشورها احترام بگذارید. درنتیجه چیزی که در اروپا مهم است این است که یک چارچوب قانونی مشترک داشته باشیم. به نظرم همه چیز به آرامی در حال حرکت است و در این مسیر گام برمی داریم. البته دنیای دیجیتال هم بسرعت به جلو می رود. به نظرم در اروپا ما برای تنظیم قوانین و مقررات واحد با سرعت حلزون پیش می رویم.»

بیشتر بخوانید:تصمیم های قاطع اروپا برای مبارزه با گریزگاههای مالیاتی

یورونیوز: درباره اسناد پارادایزصحبت کنیم که خبرش اخیرا منتشر شده است. انتشار آن باعث تعجبتان شد؟ واکنشتان چه بود؟

زاویه بتل: «من از همان اول هم گفته ام که هماهنگی سیاستهای مالیاتی برای لوکزامبورگ خیلی مهم است. نه به این معنی که همه باید یک میزان مالیات بپردازند. به این معنی که اجتناب ازمالیات مضاعف باعث شود هیچ مالیاتی پرداخت نشود. کشور من امروز با چند سال پیش فرق کرده است. لوکزامبورگ در هیچ لیست سیاه یا خاکستری قرار ندارد، نه از نظر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و نه از نظر هیچ سازمان دیگری. درنتیجه ما در لوکزامبورگ معتقدیم که باید همه دور یک میز بنشینیم و ببینیم برای اینکه هیچ شرکتی نتواند از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کند باید چه اقدامی انجام شود. پس از افشای رسوایی لوکس لیک همه می گفتند: “همه اش تقصیر لوکزامبورگ است!” اما بعد دیدیم که این اتفاق در تمام اروپا رخ داده بود و در واقع “اروپا لیکس” بود. امروز با پدیده ای در سطح جهان روبرو هستیم و در جاهایی که قوانین و مقررات هم وجود داشته است. من تاکید می کنم که علاوه بر قوانین نیاز به اخلاقیات هم داریم که به ما بگوید نپرداختن مالیات از نظر اخلاقی کار اشتباهی است.»

بیشتر بخوانید:اسناد پارادایز: افشای فرار مالیاتی سیاستمداران و فعالان اقتصادی خاورمیانه

یورونیوز: افشای «لوکس لیکس» یک ضربه ملی بود؟ مردم این دوره را چگونه تجربه کردند؟

زاویه بتل :«اتفاقی که افتاد قانونی بود. از سوی دیگر، مشکل بتوان توضیح داد چطور کسی که میلیاردها سود کرده است هیچ مالیاتی نمی پردازد در حالیکه صاحب کسب و کار کوچک مانند همه افراد دیگر باید مالیات بدهند؟ بنابراین لازم است مقررات جدیدی داشته باشیم که تضمین کند همه مالیات بدهند.»

«نیاز به قوانین مالیاتی مشترک در سطح جهانی داریم»

یورونیوز: درست است لوکزامبورگ سال گذشته میلادی قوانین مالیاتی را تغییر داد تا جلو تخلفات مالیاتی شرکتهای چند ملیتی را بگیرد. همزمان به نظر می رسد که لوکزامبورگ همیشه مانع اقدامات سریع در اتحادیه اروپا می شود.

زاویه بتل: «یک لحظه تامل کنید. بازار امروز یک بازار اروپایی است یا بازار جهانی؟ مهمتر از همه، هنگامی که شما در مورد دیجیتال صحبت می کنید، چه موافق باشید چه نباشید، آیا به نفع اروپاست که از شرکتها در مقایسه با آمریکا و آسیا مالیات بیشتری مطالبه کند؟ درنتیجه مهم است که ما قوانین و مقرراتی در سطح سازمان همکاری و توسعه اقتصادی داشته باشیم تا قوانین مالیاتی در آمریکا یا اروپا یا در هر کشور دیگری یکسان باشد.»

«اروپایی ها منتظر یک سیاست مشترک هستند»

یورونیوز: فرار مالیاتی پدیده ای است که در اروپا رخ می دهد و باعث نارضایتی شهروندان می شود. می خواهم بپرسم که چرا و چگونه پس از برکسیت، انتخاب ترامپ، اوج گیری احزاب راست افراطی، عوام گرایی در اروپا و بحران کاتالونیا، به این جا رسیده ایم؟

L'Europe se fâche contre les paradis fiscaux ? En attendant, elle les couve https://t.co/rvwVLI48LVpic.twitter.com/Sr7vC5csT6

— L'Obs (@lobs) November 8, 2017

زاویه بتل: «مردم مطالباتی دارند، مشکلاتی دارند و می ترسند. ما سیاستمداران هم به آنها وعده می دهیم که روزی راه حلی پیدا خواهیم کرد. به نظرم اروپایی ها منتظر راه حل هستند. به نظرم، که امروز منتظر یک سیاست مشترک در سطح اروپا هستند مثلا برای مهاجرت. آنها دوست دارند شاهد این باشند که ما مرزها را مدیریت می کنیم. اروپایی ها می خواهند ببینید که بعد از برکسیت، بریتانیا به خاطر اینکه تصمیم گرفته از اتحادیه اروپا خارج بشود، نسبت به سایر کشورها از مزایای خاصی برخوردار نیست. مردم سوالات زیادی دارند که ما باید پاسخشان را پیدا کنیم. مشکلات اروپا تنها مشکلات مالی اقتصادی نیست. اینها آغاز ارزشهای مشترک ماست، آغاز همبستگی ماست. این چیزی است که باید گه گاه به خودمان یادآوری کنیم.»

یورونیوز: به نظر می رسد که مذاکرات برکسیت گفتگویی بین کرهاست. اخیرا شما گفتید که بریتانیایی ها از شش ماه پیش واقعگراتر شده اند. منظورتان چه بود؟

زاویه بتل: «شش ماه پیش صحبت این بود که “به توافق نرسیدن بهتر از رسیدن به یک توافق بد است”. صحبت از گزینه“برکسیت سخت” بود.»

یورونیوز: اما هنوز هم این صحبت ها را از سوی لندن می شنوید؟

زاویه بتل: «بله، اما کمتر. در بروکسل هم این حرف را کمتر می شنوید در حالیکه پیش تر این گزینه را از خیلی می شنیدید. بین لندن و بروکسل هماهنگی ای به وجود آمده که شش یا هفت ماه پیش وجود نداشت. امروز آماده هستیم که سر یک میز بنشینیم و راه حل را پیدا کنیم.»

بیشتر بخوانید:برکسیت؛ زنگ خطر برای دولت محافظه کار بریتانیا به صدا در آمد

«ژان کلود یونکر، پدر کمیسیون اروپاست»

یورونیوز: روابط تان با ژان کلود یونکر چطور است؟

زاویه بتل: «روابطمان خیلی خوب است. کم پیش می آید که دو شهروند لوگزامبورگ در شورای اروپا همکار باشند. در دهه نود میلادی ژاک سانته و ژان کلود یونکر با هم در شورای اروپا بودند. اما امروز او دیگر نماینده لوگزامبورگ نیست بلکه نماینده اروپا و پدر کمیسیون اروپاست.»

یورونیوز: تعدادی از شخصیت های مهم اروپا از لوگزامبورگ هستند: ژان کلود یونکر، ژاک سانته، گاستون تورن. آیا در اروپا بلندپروازی دارید؟ شما هنوز جوان و یکی از جوان ترین نخست وزیران اروپا هستید.

زاویه بتل: «از اینکه نگران زندگی حرفه ای اروپایی من هستید ممنونم. من تا انتخابات سال آینده نخست وزیر لوگزامبورگ هستم و امیدوارم در انتخابات رأی بیاورم و کارم را ادامه دهم. حس می کنم رسالتی بر دوش من است و می خواهم کشورم را مدرن و به یکی از پیشروترین کشورهای اروپا تبدیل کنم. امروز شاهد رشد اقتصادی و کاهش بیکاری هستیم و قصد دارم انجام رسالتی را که گفتم ادامه دهم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا: آمریکا در سال ۲۰۲۴ نیز ساز 'اول آمریکا' را بزند،اروپا بیش از پیش راه خود را خواهد رفت

تلاش ازبکستان برای جذب گردشگر با تکیه بر میراث فرهنگی و توسعهٔ زیرساخت

کمیسر گردشگری اروپا: نخستین قاره‌‌ای هستیم که مقررات هوش مصنوعی دارد