همه‌پرسی ممنوع؛ مادرید قدرتش را به رخ بارسلون می‌کشد

همه‌پرسی ممنوع؛ مادرید قدرتش را به رخ بارسلون می‌کشد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مقامات دولت مرکزی اسپانیا بار دیگر در خصوص برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا هشدار دادند. ماریا دولوروس، وزیر دفاع اسپانیا گفت که «در کاتالونیا هیچ‌گونه همه‌پرسی از هیچ دستی برگزار نخواهد شد.» این در حالی است که صدها شهرداری منطقه کاتالونیا آماده برگزاری همه پرسی در یکم اکتبر سال جاری هستند.

اینیگو مندز ده ویگو، سخنگوی دولت اسپانیا نیز گفت که دولت این کشور از مواضعش «عقب نشینی» نخواهد کرد. او همچنین به صدها شهردار کاتالونیا گوشزد کرد که «انجام اینگونه رفتارهای غیرقانونی تجاوز به دموکراسی بشمار می‌رود.»

دادگاه قانون اساسی اسپانیا در سال ۲۰۱۴ اصل برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا را مخالف با قانون اساسی کشور تشخیص داد. این دادگاه پنجشنبه گذشته قوانین به تصویب رسیده از سوی پارلمان دولت محلی کاتالونیا مبنی بر برگزاری همه پرسی را به حالت تعلیق در آورد.

در حالی‌که برخی از شهرداران منطقه خودمختار کاتالونیا اعلام کرده اند که در برگزاری همه‌پرسی شرکت نخواهند کرد، بیش از ششصد شهرداری این منطقه با نادیده گرفتن هشدار دولت برای برگزاری رفراندوم در روز نخست ماه اکتبر اعلام آمادگی کامل کرده اند.

در این میان آدا کولائو ، شهردار چپگرای بارسلون، موضعی دوگانه اتخاذ کرده است. او روز دوشنبه از پاسخ دادن به این پرسش که آیا در این شهر همه‌پرسی برگزار خواهد شد خودداری کرد. با این‌ حال وی در اعلامیه ای از ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا به دلیل آنچه که وی آن را ناتوانی از یافتن راه حلی برای مناقشه سیاسی خواند، انتقاد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد

جایگاه و مفاهیم زن و خانواده در قانون اساسی ایرلند؛ رای «نه» در صدر آرا همه‌پرسی قرار گرفت

سوئیسی‌ها در یک همه‌پرسی به افزایش میزان مستمری بازنشستگی رای دادند