سربازان چین و هند تخلیه منطقه «دوکلام» را آغاز کردند

سربازان چین و هند تخلیه منطقه «دوکلام» را آغاز کردند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دولتهای چین و هند تصمیم گرفتند برای پایان دادن به بن بست سیاسی دو ماه گذشته، اختلافات خود در منطقه «دوکلام» در شرق هیمالیا را از راه‌های دیپلماتیک دنبال کنند.

این خبر یک هفته پس از سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به چین برای شرکت در نشست «بریکس» متشکل از پنج قدرت اقتصادی نوظهور یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعلام شد.

منطقه دوکلام در نزدیکی مرز مشترک کشورهای چین، بوتان و هند قرار دارد و هر دو کشور چین و بوتان ادعای مالکیت بر آن را دارند.

اختلافات میان هند و چین در ناحیه مرزی «سیکیم» در دوکلام، در نیمه ماه ژوئن و پس از آن آغاز شد که چینی‌ها ساخت جاده جدیدی را در این منطقه آغاز کردند.

در واکنش، دولت هند با این استدلال که این ساخت و سازها نگرانی‌های امنیتی را افزایش داده است، سربازان خود را به دوکلام گسیل داشت. هند همچنین از ادعای بوتان مبنی بر مالکیت بر این منطقه حمایت کرد.

چین در مقابل اعلام کرد که این حق را دارد که در منطقه‌ای که بخشی از سرزمینش محسوب می شود، جاده‌ای بسازد.

در پی افزایش تنش‌ها میان دو کشور، سیصد سرباز از هر دو سو در این منطقه مستقر شدند و رسانه‌های چینی و هندی نسبت به آغاز شمارش معکوس برای وقوع جنگ در دوکلام هشدار دادند.

روز دوشنبه و یک هفته پس از سفر نخست وزیر هند به پکن، هر دو کشور بطور رسمی از آغاز تخلیه سربازانشان خبر دارند.

هوا چونینگ، سخنگوی وزیر خارجه چین اعلام کرد که نیروهای چینی حاضر در دوکلام، تخلیه سربازان و تجهیزات متعلق به دولت هند را تایید کرده اند.

La Chine confirme le retrait du personnel frontalier de l’Inde à #Doklamhttps://t.co/1NrdKlJas5pic.twitter.com/osdNs4dvLW

— Chine Nouvelle (@XHChineNouvelle) August 28, 2017

در بیانیۀ جداگانۀ وزارت خارجه چین نیز اعلام شد که پکن موافقت کرده است در برنامه‌های ساخت و ساز خود در این منطقه تغییراتی ایجاد کند. با این وجود یک سخنگوی دولت چین اعلام کرد که گشت نیروهای چینی در منطقه دوکلام ادامه خواهد یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟

وقوع یکی از بدترین درگیری‌های خشونت‌‌آمیز در کرانه باختری در پی پیدا شدن جسد یک نوجوان اسرائیلی

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟