روحانی: ضابطان قضایی نباید وابستگی حزبی و جناحی داشته باشند

روحانی: ضابطان قضایی نباید وابستگی حزبی و جناحی داشته باشند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران صبح یکشنبه در همایش سراسری قوه قضائیه خواستار پشت سر گذاشتن دوران مبارزات انتخاباتی شد.

وی در این همایش گفت: «انقلاب دارد به سن چهل سالگی می رسد. الان سال ۸۴ ، ۸۸ و ۷۸ نیست. سال ۹۶ است و نشان دادیم که به چهل سالگی و رشد رسیده ایم. حالا کدام عقل سلیم می گوید در شرایط بعد از انتخابات از نو رقابت انتخابات را بازخوانی کنیم؟»

آقای روحانی حل چالشهای پیش روی کشور را مختص دولت دوازدهم ندانست و گفت: «اگر ما مشکل زیست محیطی داشتیم، اگر گرد وغبار زندگی عادی مردم را فلج کرد، اگر هوای آلوده سلامت مردم را تهدید کرد و اگر کمبود آب زندگی مردم را در فشار قرار داد، اگر بیکاری به خانواه ها فشار وارد کرد و اگر فقر و مشکلات اقتصادی معیشت مردم را دچار مشکل کرد، مشکلات دولت است یا ملت و نظام؟»

حسن روحانی درباره موضوع حقوق بشر، گرفتن فرصت بهانه از غربی ها را مناسب ترین راه دانست و گفت: «اسلام به ما اجازه نمی دهد اگر مجرمی جرمی کرده، بیش از حد مجازاتی که برای آن جرم مشخص شده، او را تحت فشار قرار داد.» وی احضار افراد بدون ادله کافی را نادرست خواند و از رفتار برخی ضابطان قضایی انتقاد کرد. آقای روحانی گفت ضابطان قضایی نباید وابستگی حزبی و جناحی داشته باشند.

علی لاریجانی: شاید اصلاحاتی در قانون اساسی لازم باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش سراسری قوه قضائیه گفت که با تاکید و حفظ رکن ولایت فقیه شاید لازم باشد با ساختاری که برای اصلاح قانون اساسی پیش بینی شده تغییراتی انجام شود تا با شرایط روز سازگارتر شود.

علی لاریجانی درباره تلاشهای محمد بهشتی اولین رئیس دیوان عالی کشور پس از انقلاب ۵۷ در زمینه شکل دهی اصل ولایت فقیه در مجلس موسسان قانون اساسی، گفت: «آن زمان تصویری از نظام بود و چالش‌هایی بر اساس آن وجود داشت، هم لیبرال‌ها هم منافقین خیلی چالش ایجاد می‌کردند ایشان با یک لسان مناسب این موضوع را حل کردند… این میراث گرانقدری است امروز هم باید متناسب با تجربیات و شرایط حفظ کرد و برخی مسائل دیگر آن را حل کرد. شاید نیاز باشد بخش‌هایی که تزاحم‌هایی دارد یا سرعت عمل را در کار کاهش می‌دهد، اصلاح شود. این البته نیاز به تغییر در قانون اساسی دارد که ساز و کار خودش را دارد اما علاوه بر دغدغه‌های پیشبرد نظام و انقلاب تجربه این سی و چند سال یک نقایصی در کارها دارد.»

آقای لاریجانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به حمله هایی که نسبت به آیت الله بهشتی صورت می گرفت گفت: «گاهی خط‌ بازی‌ها در داخل کشور به منزله تیراندازی به دوستان است تا دشمن، این خطای استراتژیک است که ما جای دوست و دشمن را اشتباه بگیریم.»

رئیس قوه قضائیه: حقوق بشر ما حقوق بشر اسلامی است و نه غربی

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز نیز در بخشی از سخنرانی خود در همایش سراسری قوه قضائیه، اسلام را مبنای حقوق بشر در ایران خواند و گفت: «ما حقوق بشر را در چارچوب تعالیم اسلام قبول داریم و نمی توانیم حقوق بشر را با آنچه غربی ها دارند نگاه و بررسی کنیم. مثلا آنها ازدواج را اعم از همجنس و غیرهم جنس ترسیم می کنند که این با نگاه اسلامی متفاوت است.»

رئیس قوه قضائیه تشکیل نهاد مجزای حقوق بشری توسط دولت را برخلاف قانون اساسی و شرع دانست. وی گفت: «زمزمه هایی برای تشکیل نهاد حقوق بشر از سوی دولت می شنویم. البته ما با هر حرکتی که به استیفای حقوق شهروندی منجر شود استقبال می کنیم اما این نهاد حقوقی از ابتدا در قوه قضاییه تشکیل شده و ما نمی توانیم یک نهاد دیگری ایجاد کنیم چرا که برخلاف قانون اساسی و شرع است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد