توصیه ظریف به ترامپ برای جلوگیری از تکرار حملات مشابه ۱۱ سپتامبر

توصیه ظریف به ترامپ برای جلوگیری از تکرار حملات مشابه ۱۱ سپتامبر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا توصیه کرد برای جلوگیری از روی دادن حملات مشابه یازدهم سپتامبر با میزبانان سعودی خود مشورت کند.

آقای ظریف روز شنبه با انتشار مقاله ای در وبسایت العربی الجدید با یادآوری مواضع دونالد ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی وی و اعلام دوستی وی با حکومت ریاض پس از راه یافتن به کاخ سفید نوشت: « (ترامپ) باید با سعودی‌ها برای جلوگیری آتش‌افکنی تروریست‌های تکفیری در منطقه و تکرار حوادثی مانند ۱۱ سپتامبر از سوی اتباع عربستان در کشورهای غربی، گفتگو کند.»

این مقاله که با عنوان «آماده تقدیم صلح به منطقه هستیم» و به زبان عربی منتشر شده، با اشاره به چالش‌ها و بحران‌های خاورمیانه، رویکرد دیپلماتیک دولت حسن روحانی را به‌عنوان نمونه‌ای برای کاستن از تنش‌های منطقه‌ای معرفی کرده است.

مستعدون لإهداء السلام إلی المنطقة. بقلم محمد جواد ظريف#مقالاتhttps://t.co/QsdXj6HGcI
الموقع البديل:https://t.co/gvLttypofEpic.twitter.com/MUS2BmXCVn

— العربي الجديد (@alaraby_ar) 20 mai 2017

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در زمان کارزار انتخاباتی خود با متهم کردن تلویحی شهروندان عربستان در حوادث یازده سپتامبر، و با اشاره به اسناد کنگره در این‌باره خطاب به هواداران خود گفته بود: «شما خواهید فهمید که چه کسی واقعا برج‌های تجارت جهانی را نابود کرد. آنها اسنادی بسیارمحرمانه دارند. شاید بفهمید که کار سعودی‌ها بوده است. ولی به هرحال خواهید فهمید.»

مواضع آقای ترامپ نسبت به متحدان سنتی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه از زمان به قدرت رسیدن نرم‌تر شده است. رئیس جمهوری ایالات متحده در نخستین سفر خارجی خود برای دیدار با سران عربستان سعودی و کشورهای عرب اسلامی روز شنبه ۲۰ ماه مه برابر با ۳۰ اردیبهشت به ریاض رفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مظنون آلمانی طراحی حمله ۱۱ سپتامبر در سوریه بازداشت شد

بازماندگان ۱۱ سپتامبر در پی کشاندن پای خاندان سلطنتی عربستان به دادگاه

واکنش آمریکا و عربستان سعودی به پیروزی حسن روحانی