اقلیت‌های مذهبی و انتخابات پیش‌ رو در ایران

اقلیت‌های مذهبی و انتخابات پیش‌ رو در ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امام جمعه زاهدان خواستار تغییر قانون ممنوعیت نامزدی اهل سنت برای مقام ریاست‌جمهوری شد.

آگهی

صلاحیت ۴ داوطلب پیرو اقلیت‌های مذهبی در استان تهران برای شوراهای شهر و روستا تائید شده است. آندرانیک سیمونیان، آرمن نازاریان و آرا شاه‌وردیان سه نامزد از جمعیت ارامنه و بابک شهریاری از زرتشتیان تهران امکان رقابت برای انتخابات شوراهای شهر و روستا را یافته‌اند. روشن نیست که آیا یهودیان و آسوریان استان تهران نیز نامزدی داشته‌اند یا نه.

پیش‌تر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در ابلاغیه‌ای خواستار جلوگیری از تایید صلاحیت نامزدهایی شده بود که در انتخابات شوراهای شهر و روستا از پیروان اقلیت‌ مذهبی هستند.

در این ابلاغیه که روز ۲۶ فروردین منتشر شده آمده است: «با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات شوراها درخصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۱۲ مذکور در صحیفه نور (جلد ۶، چاپ ۱۳۷۱، صفحه ۳۱) مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد.»

ممنوعیت نامزدی اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری

مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان نیز پنجشنبه شب در سراوان خواستار تغییر قانون ممنوعیت نامزدی اهل سنت برای مقام ریاست‌جمهوری شد.

وی گفته است: «نباید بین ایرانیان اعم از شیعه و سنی تفاوتی وجود داشته باشد. به اعتقاد ما این بند از قانون اساسی در مورد ریاست‌جمهوری باید تغییر پیدا کند تا هر کدام از شیعه و سنی که می‌‌خواهد بتواند رئیس‌جمهور شود و در این زمینه محدودیت قانونی وجود نداشته باشد؛ این تغییر مطابق با حکمت و منطق است.»

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل سنت زاهدان وی تاکید کرده است: «همه ملت ایران اعم از اقوام و مذاهب و دیدگاه‌های متفاوت باید از لحاظ قانونی با یکدیگر برابر باشند و در واگذاری مسئولیت‌ها و مناصب تبعیض نباشد.»

بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، داوطلب نامزدی هنگام ثبت نام باید «مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ايران و مذهب رسمی كشور» باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دموکراسی و زبان مادری، ایران و خرده فرهنگ ها

زمزمه‌ها از رد صلاحیت رئیس جمهور پیشین ایران برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری

تاکید دوباره علی خامنه‌ای بر مشارکت مردم: هر کسی مخاطبی دارد باید حضور مردم را ترویج کند