خلع سلاح گروه «اِتا» پس از چهار دهه

خلع سلاح گروه «اِتا» پس از چهار دهه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شبه نظامیان جدایی طلب باسک موسوم به «اِتا» روز شنبه شکل رسمی آغاز خلع سلاح خود را اعلام کردند.

آگهی

شبه نظامیان جدایی طلب باسک موسوم به «اِتا» روز شنبه شکل رسمی آغاز خلع سلاح خود را اعلام کردند. به گفته منابع آگاه، در ۸ انبار اسلحه که این گروه به مقامات فرانسه معرفی کرده، (همگی واقع در کوههای پیرنه) دست کم ۱۳۰ قبضه سلاح گرم، سه تن مواد منفجره و هزاران چاشنی وجود دارد.

فرآیند رسمی این اقدام در شهر فرانسوی بایون صورت گرفت. دبیر کمیسیون تحقیق بین المللی در این زمینه، گفت: «کمیسیون ما اطمینان دارد که این گام تاریخی، با پشتیبانیِ تمامی فعالان مربوط، به تثبیت صلح و همزیستی در جامعه باسک کمک خواهد کرد.»

اما مقامات اسپانیا تأکید کردند که این خلع سلاح هیچ امتیاز متقابلی برای این گروه جدایی طلب در بر نخواهد داشت. اینیگو مِرگز دو وینو، سخنگوی دولت اسپانیا در این باره گفت: «آنها باید خلع سلاح و منحل شوند، کاری که باید بکنند این است. آنها هیچ امتیازی از دولت اسپانیا که از حمایت تمامیِ دموکراتها برخوردار است دریافت نخواهند کرد.»

گروه «اِتا» (که نام آن به زبان باسک، مخفف عبارت «کشور باسک و آزادی» است) که در نتیجه خشم اهالی باسک زیر سلطه حکومت ژنرال فرانکو در اسپانیا شکل گرفت، پس از چهار دهه مبارزه و کشتن بیش از ۸۵۰ تن سرانجام در سال ۲۰۱۱ اعلام آتش بس کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر سابق گروه اتا در فرانسه بازداشت شد

حمایت مردم باسک از خلع سلاح «اِتا»

پایان «اتا» و پنجاه سال مبارزه مسلحانه خشونت بار