انتخابات ریاست جمهوری در هاییتی برگزار شد

انتخابات ریاست جمهوری در هاییتی برگزار شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مردم هاییتی روز یکشنبه برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور به پای صندوق های رای رفتند.

آگهی

مردم هاییتی روز یکشنبه برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور به پای صندوق های رای رفتند. این انتخابات قرار بود سال گذشته برگزار شود اما به دلیل بحران و اختلافات سیاسی به اکتبر امسال موکول شد و به دلیل وقوع طوفان متیو، باز هم به تعویق افتاد و سرانجام روز بیستم نوامبر، نزدیک به شش میلیون واجد شرایط رای خود را به صندوق ها انداختند.

در دور نخست این انتخابات ۲۷ نامزد از احزاب مختلف شرکت دارند ولی رقابت اصلی میان جونل موزه، نامزد مورد حمایت رئیس جمهور پیشین این کشور، جود سلستن، نامزد آلترناتیو برای پیشرفت هاییتی و ماریس نارسیس، سخنگوی دولت ژان آریستید برقرار است.

علاوه بر رئیس جمهور، مردم در هاییتی همزمان باید ۲۵ نمایندۀ خود برای مجلس این کشور و ۱۶ سناتور مجلس سنای هاییتی را نیز انتخاب می کردند.

نتایج این انتخابات هفتۀ آینده اعلام خواهد شد و با وجود تنش های سیاسی میان احزاب مختلف در هاییتی که فقیرترین کشور قارۀ آمریکاست، نگرانی از بروز درگیری و آغاز یک بحران دیگر وجود دارد. در صورتیکه هیچ کاندیدایی نتواند به ۵۱ درصد آرا دست یابد این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

بیش از ۹۰۰۰ پلیس در سراسر کشور برای تامین امنیت این انتخابات در حوزه های رای گیری مستقر شده بودند و ۱۴۰۰ نیروی حافظ صلح سازمان ملل در هاییتی نیز در برقراری امنیت همکاری داشتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا رئیس باند مخوف «باربیکیو» که خود را «رابین‌هود خدا ترس» می‌نامد قدرتمندترین فرد هائیتی است؟

آشوب و هرج و مرج در هائیتی؛ نخست وزیر زیر فشار باندهای تبهکار استعفا کرد

تیراندازی شدید در نزدیکی کاخ ملی هائیتی در پورتو پرنس