نخست وزیر پرتغال: انتخاب ترامپ باید ما را در برابر پوپولیسم واکسینه کند

نخست وزیر پرتغال: انتخاب ترامپ باید ما را در برابر پوپولیسم واکسینه کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پرتغال در تلاش است تا پس از سال ها ریاضت اقتصادی شدید ورق را برگرداند و به مقصدی برای سرمایه گذاری و نوآوری تبدیل شود.

پرتغال در تلاش است تا پس از سال ها ریاضت اقتصادی شدید ورق را برگرداند و به مقصدی برای سرمایه گذاری و نوآوری تبدیل شود. به همین دلیل لیسبون کوشش فراوانی کرد تا میزبان «نشست وب» باشد. رویدادی مهم در ارتباط با فنآوریهای جدید در اروپا. اما برای این کشور و اروپای تضعیف شده، انتخاب دونالد ترامپ بعنوان رئیس جمهوری آمریکا چه تاثیراتی دارد؟ برای گفتگو درباره این موضوعات در این برنامه گفتگوی جهانی با آنتونیو کوشتا نخست وزیر پرتغال گفتگو کرده ایم.

یورونیوز: با موضوع انتخاب دونالد ترامپ بعنوان رئیس جمهوری آمریکا آغاز کنیم، آیا این نتیجه دلخواه شما بود؟

آنتونیو کوشتا: «انتخاب رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به نظر رای دهندگان آمریکایی بستگی دارد. البته برای بسیاری از مردم و از جمله خود من، این انتخاب شگفت آور بود و ما امیداوریم که ایالات متحده متعهد به همکاری با اروپا و رعایت مسئولیت هایش در چهارچوب مناسبات چند ملیتی سازمان ملل باشد. اما به نظر من پیام اصلی که ما باید به آن توجه کنیم و سعی کنیم آن را درک کنیم این است که چرا چنین نتیجه ای اتفاق افتاد؟ پرسش اصلی این است. سئوالی که با برکسیت مطرح شد.»

یورونیوز: واقعا چرا؟

آنتونیو کوشتا: «صادقانه بگویم به نظر من یک گسیختگی و قطع ارتباط بین رهبران سیاسی از یک سو و نگرانی مردم عادی از سوی دیگر وجود دارد. ما باید این گسیختگی را بازسازی کنیم و به خواسته های واقعی شهروندان در ارتباط با سیاست نزدیک شویم. بدیهی است که جهانی شدن غیر قابل برگشت است و برای مجموعه اقتصاد جهانی منفعت زاست، منفعتی برای توسعه بسیاری از کشورها از چین تا هند. همچنین جهانی شدن تهدیدی برای بسیاری از شهروندان ماست که باید اطمینان آنها را در این ارتباط جلب کنیم، وظیفه ای که انجام نداده ایم.»

یورونیوز: شما می گویید جهانی شدن غیر قابل بازگشت است اما شاهد ظهور دونالد ترامپ هستیم که در جریان مبارزات انتخاباتی اش وعده داده که سیاستی بیشتر حمایتگرا و انزوا طلب را دنبال خواهد کرد. تاثیر انتخاب او بر اروپا چه خواهد بود؟

آنتونیو کوشتا: «در اروپا، واکنش های حمایتگرایانه کم نیست، چندین کشور در منطقه شنگن هستند که مرزهایشان را برای جلوگیری از ورود پناهجویان بسته اند، بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می شود، شاهد پیروزی ترامپ هستیم، همه اینها به ما می فهماند که واکنش خیلی شدیدی نسبت به جهانی شدن وجود دارد.»

یورونیوز: که خبر بدی برای اروپاست؟

آنتونیو کوشتا: «نه، خبر بدی برای تمام جهان و همچنین اروپاست. باید جهانی شدن را کنترل کرد و به نظر من عدم توانایی در کنترل جهانی شدن، یکی از ناکامی های بزرگ اتحادیه اروپا تا به امروز است.»

یورونیوز: برمی گردیم به پرسش هایی که درباره اتحادیه اروپا وجود دارد، اما راجع به دونالد ترامپ، نظر شما درباره برنامه هایی که تاکنون اعلام کرده چیست؟

آنتونیو کوشتا: «خوب، برنامه های او به هیچ وجه مانند برنامه های من نیست، نه تنها درباره مسائل اقتصادی بلکه همچنین درباره ارزش ها. اما بین کشورهای دموکراتیک باید به انتخاب متفاوت مردم احترام گذاشت و ما باید به انتخاب مردم آمریکا که رئیس جمهوری شان را انتخاب کرده اند احترام بگذاریم.»

یورونیوز: به مسئله انتخابات آمریکا باز خواهیم گشت، اما اکنون در لیسبون هستیم جایی که اجلاس وب در حال برگزاری است.

آنتونیو کوشتا: «خوشبختانه»

یورونیوز: درباره این اجلاس صحبت کنیم چون این اجلاس برای شما خیلی مهم بود چرا که در زمانی برگزار می شود که اقتصاد پرتغال دوران سختی را می گذراند. برخی نشانه ها از آغاز یک اقتصاد پویا خبر می دهد اما وضع اقتصاد خیلی خوب نیست. چرا برگزاری اجلاس وب اینجا در لیسبون برای شما تا این اندازه مهم بود؟

آنتونیو کوشتا: «وضعیت ما در حال تغییر و بهبود است. ما برنامه تعدیل و اصلاحات اقتصادی را با نهادهای سه گانه به نتیجه رساندیم. مطمئن هستیم که امسال برای نخستین بار ما کسری زیر ۳ درصد خواهیم داشت. بنابراین بزودی از فرایند کسری شدید خارج می شویم و باید اقتصاد را دوباره راه انداخت. براه انداختن دوباره اقتصاد باید بویژه با نوآوری همراه باشد. راه اندازی شرکت های نوآور گزینه ای است برای بسیج نسل کنونی پرتغال که واقعا بهترین نسل واجد شرایطی هستند که تاکنون در پرتغال تربیت شده اند و در سالهای بحران، مهاجرت را انتخاب کردند.»

یورونیوز: آنها کشور را ترک کرده اند؟

آنتونیو کوشتا: «باید آنها را برگرداند و بویژه آنها را در دانشگاهها و موسسات فنی وارد کرد و از تخصص و دانش این نسل استفاده کرد.»

یورونیوز: آیا ریاضت اقتصادی لازم بود؟ آیا سیاست درستی بود؟

آنتونیو کوشتا: «به نظر من برنامه نهادهای سه گانه اشتباه بود اما آنرا پشت سر گذاشته ایم، ما ورق را برگردانده ایم و حالا نگاهمان به سوی آینده است.»

یورونیوز: می گویید که ورق را برگردانده اید، اما با توجه به بلاتکلیفی جهانی ، برخی از احتمال نیاز به دومین طرح نجات مالی صحبت می کنند.

آنتونیو کوشتا: «نه. هیچ دلیلی برای این فکر وجود ندارد. قبلا هم گفتم کسری ما در پایین ترین حد در ۴۲ سال گذشته است، یکی از بهترین ها در اتحادیه اروپا هستیم.»

یورونیوز: اما رشد ضعیف است.

آنتونیو کوشتا: « بله درست است، رشد ضعیف است اما در این زمینه که رشد در کل اروپا ضعیف است. ما امسال بیکاری را ۲ واحد کاهش داده ایم. کل صادرات ما ۲ درصد و صادراتمان به مقصد اتحادیه اروپا ۷.۶ درصد افزایش داشته است.»

یورونیوز: در صورت عدم رشد اقتصادی آیا آماده استعفا هستید؟

آنتونیو کوشتا: «این سناریو موضوعیت ندارد، ما اکثریت پارلمان را داریم و روابط بسیار خوبی با رئیس جمهوری داریم و همچنین روابط خوبی با شرکای اجتماعی. همچنین شاخص های وضعیت اقتصادی به ما می گویند که از ابتدای سال جاری رشدی مطمئن داشته ایم. حقوق کارمندان دولت که در طول ۵ سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته بود به سطح اولیه خود بازگشته است. ما موفق شده ایم مالیات بر درآمد را در بخش خصوصی و دولتی کاهش دهیم.»

یورونیوز: اما همه با شما موافق نیستند؟

آنتونیو کوشتا: «طبیعی است، نه؟»

یورونیوز: در اروپا، من به ولفگانگ شویبله وزیر دارایی آلمان نظر دارم که رهبر حزب شما او را «آتش افروز» نامیده است. فکر می کنم که او شویبله را متهم می کند که می خواسته کشور شما را به آتش بکشد.

آنتونیو کوشتا: «درست است. متاسفانه شویبله موضعی خصمانه نسبت به دولت ما دارد و دیدگاهش بر اساس بی اطلاعی از واقعیت های اقتصادی پرتغال است. من معمولا بسیار به آلمانی ها علاقمندم، به ویژه آلمانی هایی که پرتغال را خوب می شناسند، به کشور ما اعتماد دارند و اینجا سرمایه گذاری می کنند. ببینید، فولکس واگن کارخانه ای اینجا در پرتغال دارد که از تمام کارخانه های فولکس واگن در اروپا فعال تر است. فولکس واگن چه تصمیمی گرفته؟ آنها تصمیم گرفته اند که تولید مدل جدید خودرویشان را سال آینده آغاز کنند که قرار است اینجا در پرتغال تولید شود. شرکت بوش در حال حاضر دو کارخانه جدید در پرتغال راه اندازی کرده و شرکت کنتینانتال امسال یک کارخانه جدید اینجا باز کرد.»

یورونیوز: بنابراین شویبله بی اطلاع است؟

آنتونیو کوشتا: «نه. او به طور کلی واقعیت پرتغال را نمی شناسد اما خوشبختانه کارآفرینان آلمانی، پرتغال را خوب می شناسند و به پرتغال اعتماد دارند و سرمایه گذاریشان را در اینجا افزایش می دهند.»

یورونیوز: برگردیم به مقایسه اروپا و ایالات متحده آمریکا. دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی اش گفت که پیروزی اش نوعی برکسیت است. برای بسیاری از ناظران برکسیت و ترامپ، به معنای پیروزی پوپولیسم است، آیا به نظر شما این وقایع به معنای پیروزی پوپولیسم در اروپا هم هست؟

آنتونیو کوشتا: « پوپولیسم بیگانه هراس تا حدی در همه جای اروپا وجود دارد. فقط شاید اسپانیا و پرتغال باشند که در برابر این پوپولیسم بیگانه هراس مقاومت کرده اند. شاید طبیعی است چرا که پرتغال کشوری نیست که در وسط اروپا قرار گرفته باشد ، ما در ساحل اقیانوس اطلس هستیم و رویکردی باز نسبت به جهان داریم.»

یورونیوز: تاثیر این تحولات بر پوپولیسم در اروپا چیست؟ آیا آنرا تقویت می کند؟

آنتونیو کوشتا: «من همیشه امیداور بوده ام که هر تصمیم تاسف باری چون برکسیت یا پیروزی دونالد ترامپ، واکسن موثری باشد که ما را از اشتباههای جدید محافظت می کند و مانع پیروزی پوپولیسم در انتخابات آینده در اروپا می شود. خوشبختانه ماهمچنان مقاومت می کنیم و رویکرد بازی نسبت به جهان داریم، موضوعی که برای تاریخ و آینده ما سرنوشت ساز است.»

یورونیوز: اما در حزب تان، شا هنوز با اروپا هراسان متحدید، جنبشی که در حال پیشروی در اروپاست. آنها خواهان تجزیه و فروپاشی اتحادیه اروپا هستند. آیا خطر فروپاشی اتحادیه اروپا وجود دارد؟

آنتونیو کوشتا: «در مورد پرتغال، باید یک چیز را دانست: این اتحاد که دولت ما بر اساس آن شکل گرفته به موضع گیری های متفاوت هر کدام از اعضای اتحاد احترام می گذارد. حزب سوسیالیستی که من رهبرش هستم، قهرمان اتحادیه اروپاست و هنوز هم بر این موضع است. توافقی که ما با دیگر احزاب چپ داریم ارتباطی با مساله اروپا ندارد. بنابراین برنامه دولت یک برنامه حامی اروپاست که از اتحاد اروپا دفاع می کند.»

یورونیوز: آیا تمایل دارید که روزی، همه پرسی در پرتغال برگزار کنید که مردم درباره ماندن یا ترک اتحادیه اروپا رای دهند؟

آنتونیو کوشتا: «در حال حاضر با ۳۰ سال عضویت در اتحادیه، زمان برگزاری همه پرسی نیست. این سئوالی نیست که برای پرتغالی ها مطرح باشد.»

یورونیوز: یعنی تصمیم نهایی است، هرگز اتفاق نمی افتد؟

آنتونیو کوشتا: «اجماع قابل توجهی در پرتغال درباره این پرسش وجود دارد، حتی بعد از چهار سال برنامه نهادهای سه گانه، ما همچنان طرفدار اروپا هستیم. یک مساله در قلب اتحادیه اروپا وجود دارد که باید با شفافیت روی میز مذاکره گذاشته شود و آن کامل کردن اتحادیه اقتصادی و مالی اروپاست. اتحادیه اقتصادی پولی اروپا کامل نشده و این مساله ای ضروری برای ثبات در کل اروپاست.»

یورونیوز: اما این جنبش عوامگرا همه تلاشش را می کند که مانع این کار شود.

آنتونیو کوشتا: «باید با آنها مبارزه کرد.»

یورونیوز: چگونه؟ در راس جنبش های پوپولیستی، شخصیت های بسیار قدرتمندی هستند. درباره دونالد ترامپ در آمریکا صحبت کردیم اما در اروپا ما نایجل فاراژ را داریم که بریتانیا را به سمت خروج از اتحادیه اروپا برد.

آنتونیو کوشتا: «بله و بعد خودش کنار رفت. او بریتانیا را با یک مشکل بزرگ رها کرد و کنار رفت . این بی مسئولیتی است.»

یورونیوز: بله اما آنها خودشان را مسئول اروپا می دانند.

آنتونیو کوشتا: پوپولیسم تقریبا به معنی بی مسئولیتی است. سخنرانی های آتشین و بسیج کردن مردم برای تصمیم گیری کار ساده ایست. اما اینکه بعد از این تصمیم ها بتوانند مسائل را مدیریت کنند سخت است. اتفاقی که در بریتانیا افتاد باور نکردنی است، تمام چهره های مطرح طرفدار برکسیت، بجز بوریس جانسون، رفتند. کسانی که مانده اند نمی دانند چه کار کنند. باور نکردنی است، بعد از همه پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا بریتانیایی ها دائم وقت بیشتری می خواهند تا فکر کنند چه کار باید کرد، چطور باید مذاکرات را شروع کرد.

یورونیوز: وقتی شخصیت های عوام گرا را می بینیم این سئوال پیش می آید که آیا مساله اصلی فقدان رهبری در اروپاست؟

آنتونیو کوشتا: نمی دانم آیا فقدان رهبریست یا نه اما قطعا مشکل نتیجه وجود دارد. مردم می خواهند اطمینان داشته باشند، ما در داخل نظام اقتصاد جهانی حضور داریم اما آیا سیاست ها توانسته اند به رشد و ایجاد اشتغال کمک کنند؟ آیا قاعده جدیدی برای کار ایجاد شده؟ آیا برای کسانی که می خواهند وارد بازار کار شوند آموزش وجود دارد؟ پاسخ من این است که رشد، بیکاری و امنیت سه پیام اساسی مردم است و ما باید جواب مثبت برای این پیام داشته باشیم.

یورونیوز: پس آلمان که اغلب گفته می شود رهبر اتحادیه اروپاست الزاما مثال خوبی برای پیروی نیست…

آنتونیو کوشتا: به نظرم یک تضاد وجود دارد برای اینکه آلمان تنها کشوریست که می تواند رهبر باشد اما متاسفانه نمی خواهد رهبری کند، برای ایفای نقش رهبر باید قابلیت جمع کردن همه اقشار مردم وجود داشته باشد: کوچک و بزرگ، فقیر و ثروتمند، کشورهای شرقی و غربی و جنوبی، ولی آلمان نمی داند چه کند. آلمان هرگز کشوری نبوده که بتواند همه را دور هم جمع کند، نمی داند باید چگونه این کار را کرد. به نظرم آلمان نمی تواند در جایگاه رهبری قرار بگیرد و متاسفانه هیچ کشور دیگری هم نمی تواند هم وزن آلمان باشد. به همین دلیل است که من خیلی به ژان کلود یونکر و کمیسیون اروپا امیدوارم، چون کمیسیون می تواند خلا رهبری در میان کشورهای عضو اتحادیه را پر کند. در این موقعیت کمیسیون می تواند دوباره به نقش مرکزی خود بازگردد، در این موقعیت کمیسیون اروپا می تواند نقش مرکزی داشته باشد، نقشی که قبلا هم داشته مخصوصا در دوران ژاک دولور.

یورونیوز: راجع به کنفرانس جهانی وب صحبت کنیم. یک بخشی در کنفرانس وجود دارد به نام «جنون واقعیت مجازی»، آیا به نظر شما ما امروز داریم کارهای خطرناکی انجام می دهیم که بعدا نسل آینده هزینه اش را می پردازد؟

آنتونیو کوشتا: همیشه آینده موضوعی ناشناخته برای نسل ها بوده، واقعیت این است که امروز مساله سرعت پیشرفت فناوری بیش از هر زمان دیگری پیچیده شده است. اتوماسیون، رباتیک، دنیای دیجیتال، اینها مسائل خیلی دشواری برای ما هستند. در طول تاریخ دستاوردهای فناوری باعث ایجاد شغل می شد، اینها از بین رفتند، اکنون باید راه جدیدی برای اشتغال ایجاد کنیم.

یورونیوز: با توجه به اینکه در نشست فناوری های نوین هستیم، فناوری مورد علاقه شما چیست؟

آنتونیو کوشتا: فناوری های نوین در زمینه حمل و نقل برای من خیلی مهم هستند. بزرگترین چالش بشر در دهه های آینده تغییرات آب و هوایی خواهد بود. بنابراین باید از فناوری کمک گرفت و به راه حلی برای توسعه پایدار در صنایع حمل و نقل رسید. برای این کار فناوری های نوین می توانند فرصت فوق العاده ای باشند.

یورونیوز: و در زندگی روزانه؟

آنتونیو کوشتا: در زندگی روزانه من با نرم افزارهای مختلف کار می کنم و همیشه رایانه ام را همراه دارم. خیلی دوست دارم که در تلفن همراهم اپلیکیشن های جدید نصب کنم مخصوصا کارهای بانکی را با موبایل انجام دهم، کتاب بخرم، رستوران پیدا کنم و اطلاعاتم را بالا ببرم. این یک جهان بی نظیر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی پرتغال همزمان با موفقیت چشمگیر راست‌گرایان افراطی

رای دهندگان پرتغالی در انتخابات پارلمانی با نتیجه‌ای نامعلوم به پای صندوق‌ می‌روند

چرا سیاست مهاجرتی پرتغال سخاوتمندانه است؟