حمله لفظی رهبر ایران به خاندان سعودی

حمله لفظی رهبر ایران به خاندان سعودی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در پی بالاگرفتن تنش لفظی میان مقامات سیاسی و مذهبی ایران و عربستان سعودی، علی خامنه ای با اشاره به حادثه سال گذشته در منا، آل سعود را «لایق اداره امکان مقدس مسلمانان»…

آگهی

در پی بالاگرفتن تنش لفظی میان مقامات سیاسی و مذهبی ایران و عربستان سعودی، علی خامنه ای با اشاره به حادثه سال گذشته در منا، آل سعود را «لایق اداره امکان مقدس مسلمانان» ندانست.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با جمعی از خانواده بازماندگان این حادثه گفت: «آل سعود اگر به ادعای بی تقصیری خود در حادثه منا مطمئن است، دهان ها را با پول نبندد و بگذارد هیات حقیقت یاب، مساله را از نزدیک دنبال کند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت گفت: «سال گذشته در مراسم حج تعداد زیادی از حجاج و مسلمانان از جمله حجاج ایرانی مظلومانه به شهادت رسیدند و دولت عربستان باید در قبال این حادثه پاسخگو باشد اما متاسفانه این دولت حتی از عذرخواهی زبانی نیز از مسلمانان و کشورهای اسلامی سر باز زده است در حالی که عذرخواهی و قول به جبران آن مشکل و نیز جلب همفکری با سایر کشورهای اسلامی برای تأمین امنیت آینده مراسم حج می توانست تا حدودی بر بی کفایتی های انجام شده سرپوش بگذارد.»

وی در ادامه تصریح کرد: «اما نه عذرخواهی انجام شد و نه خسارتی جبران گردید و نه برای سال های آینده برای مسلمانان استمداد و همفکری اتخاذ شد و شاهد برنامه ریزی جدیدی هم برای بهبود وضعیت آینده نیستیم.»

از سوی دیگر محمد بن نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان سعودی نیز ضمن «بی تمایل» دانستن حکومت ایران به حضور حجاج ایرانی در مراسم امسال، مقامات این کشور را به تلاش برای «سیاسی کردن حج» متهم کرد.

عبدالعزیز ابن عبدالله آل الشیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی که سال گذشته حادثه منا را «خارج از کنترل» و ناشی از «قضا و قدر» عنوان کرده بود به تازگی رهبران جمهوری اسلامی را «نامسلمان» خوانده است.

ایران شمار کشته شدگان حادثه منا را ۴ هزار و ۷۰۰ تن و خبرگزاری آسویشیتدپرس دست کم ۲ هزار و ۴۲۶ تن عنوان می کند. این در حالی است که مقامات سعودی تعداد جان باختگان را ۷۶۹ تن گزارش کرده اند. به گفته مقامات ایران در میان زائران جان باخته ۴۶۴ ایرانی بوده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ لفظی ایران و عربستان سعودی بر سر مراسم حج

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند