حکم افشاگران پرونده «لوکزلیکس» صادر شد: زندان و جریمه نقدی

حکم افشاگران پرونده «لوکزلیکس» صادر شد: زندان و جریمه نقدی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دادگاه لوکزامبورگ دو نفر از سه افشاگر پرونده «لوکزلیکس» را که متهم به سرقت و افشای اسناد محرمانۀ مربوط به فرار مالیاتی شرکتهای چندملیتی بودند، گناهکار شناخت و برای آنها احکام تعلیقی صادر…

آگهی

دادگاه لوکزامبورگ دو نفر از سه افشاگر پرونده «لوکزلیکس» را که متهم به سرقت و افشای اسناد محرمانۀ مربوط به فرار مالیاتی شرکتهای چندملیتی بودند، گناهکار شناخت و برای آنها احکام تعلیقی صادر کرد.

آنتوان دلتور و رافائل هالت، کارکنان شرکت چند ملیتی خدمات مشاوره ای «پرایس واتر هاوس کوپرز»(PricewaterhouseCoopers) که یکی از شرکت بزرگ حسابرسی در جهان است، به ترتیب به ۱۲ ماه و ۹ ماه زندان محکوم شدند. همچنین برای آنها یک جریمه تعلیقی به مبلغ ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورو در نظر گرفته شد.

آنها ۳۰ هزار صفحه از اسناد محرمانه ای را منتشر کردند که از توافق مالیاتی محرمانه شرکتهای چندملیتی و مقامات مالیاتی لوکزامبورگ خبر می داد. دادستان برای هر دوی آنها خواستار ۱۸ ماه زندان شده بود.

رافائل هالت درباره این حکم می گوید: «یا ما افشاگریم که در این صورت در جهت منافع عمومی اقدام کرده ایم و به همین دلیل در آرامش هستیم. یا افشاگر نیستیم که در این صورت به حداکثر مجازات محکوم شده ایم. اینجا دادگاه می گوید “افشاگر” و همزمان محکوم. من این را عادی نمی بینم که قضاوت بیش از ۶۵ صفحه چنین چیزی بگوید. ما باید درخواست تجدید نظر بدهیم و تا آخر کار برویم.»

آنتوان دلتور نیز می گوید: «محکوم کردن شهروندان در پرونده لوکزلیکس به معنی محکوم کردن پیشرفتهای نظارتی است که بطور گسترده در سراسر اروپا مورد ستایش قرار گرفته و این افشاگری باعث ترویج بیشتر آنها شده است. این موضوع باعث احتیاط بیشتر افشاگران در آینده می شود و به بهای از دست دادن اطلاعات تمام می شود؛ چیزی که برای کارکرد دموکراسی بسیار مهم است.»

متهم سوم ادوارد پرن، خبرنگاری که این اسناد را در سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر کرد، از همه اتهامات تبرئه شد.

محکومان چهل روز فرصت دارند که درخواست تجدید نظر کنند.

همزمان با جلسه دادگاه، گروهی در حمایت از این افشاگران دست به تجمع زدند.

با این افشاگری آنتوان دلتور به یکی از نمادهای افشاگری در اروپا تبدیل شد و حتی سال گذشته پارلمان اروپا به او جایزه شهروند اروپایی اعطا کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگارش در پشت میله‌های زندان؛ کتاب خاطرات الکسی ناوالنی به زودی منتشر خواهد شد

ثروتمندترین زن ویتنام به اعدام محکوم شد؛ زنی که با دکه‌داری از فرش به عرش رسید

پلیس اکوادور به قیمت قطع روابط دیپلماتیک از دیوار سفارت مکزیک بالا رفت تا محکوم فراری را دستگیر کند