روحانی: باید آن زبان خارجی را یاد بدهیم که علم راحت تر به دست آید

روحانی: باید آن زبان خارجی را یاد بدهیم که علم راحت تر به دست آید
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت طی سخنانی به مناسبت هفته معلم از جمله به مساله تدریس زبان های خارجی پرداخت و با اشاره به سخنان روز دوشنبه رهبر جمهوری اسلامی در همین ارتباط گفت: «یکی از سئوالاتی که شب گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح بود این بود که چطور در اروپا بچه‌های دبستانی و دبیرستانی علاوه بر زبان مادریشان به دو زبان دیگر مسلط هستند؟ چرا ما در این زمینه یک قدم عقب هستیم و چگونه باید تغییر دهیم.»

آقای خامنه ای روز دوشنبه به مناسبت هفته معلم و در دیدار با گروهی از فرهنگیان گفته بود: «متاسفانه در برخی مواقع بجای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می شود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک ها کشیده شده است.»

رهبر جمهوری اسلامی ضمن انتقاد از ترویج انحصاری زبان انگلیسی تاکید کرده بود: «زبان علم فقط انگلیسی نیست. اصرار بر ترویج انحصاری انگلیسی ناسالم است. زبان‌های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسه، آلمانی و کشورهای شرقی هم زبان علم اند. کشورهای دیگر جلوی نفوذ زبان بیگانه را می‌گیرند. نمی‌گویم از فردا آموزش انگلیسی را تعطیل کنیم، اما بدانیم چه می‌کنیم.»

با اینحال حسن روحانی ضمن تاکید بر اینکه «اگر ما بتوانیم چند زبان خارجی را یاد بدهیم به نفع دانش کار کرده‌ایم» در مورد چگونگی انتخاب و آموزش زبان های خارجی گفت: «اینکه چه زبانی را بیاموزیم هم به امکانات ما و هم به خواست مردم ما مرتبط است مردم باید بخواهند، دانش‌آموز باید بخواهد. وقتی در مدرسه‌ای ۹۸ درصد دانش‌آموزان بخواهند یک زبان را بیاموزد و دو درصد دانش آموزان بخواهند زبان دیگری را بیاموزند نمی‌توانیم که برای آن دو درصد معلم بگذاریم.»

رئیس جمهوری اسلامی در مورد معیار آموزش دادن یک زبان گفت: «در شبه‌قاره هند دو میلیارد انسان وجود دارد وقتی این جمعیت عظیم به انگلیسی مسلط است ببنید که در IT (فنآوری اطلاعات)چه کار کرده‌اند؟ ما باید زبانی را یاد بدهیم که در کنارش علم هم راحت‌تر به دست بیاید.»

آقای روحانی در سخنان خود به مناسبت هفته معلم ضمن تاکید بر اینکه: «دولت، معلمان جامعه را به‌عنوان کسانی که نسل فردا و فردای جامعه را می‌سازند، می‌شناسد» گفت: آخرین آمار بودجه آموزش و پرورش استان‌ها در آغاز به کار دولت یازدهم ۱۴۷۰۰ میلیارد تومان بود اما در سال ۹۵ به ۲۷ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان افزایش یافته است و این یعنی بودجه آموزش و پرورش استان‌ها دو برابر شده است. میانگین حقوق و مزایا نیز از ۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا پایان سال افزایش می‌یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش: تدریس روسی در مدارس ایران

تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی ایران ممنوع اعلام شد

سریع‌ترین زبان دنیا کدام است؟