آغاز بزرگداشت سی امین سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل با مراسمی در کلیسا

آغاز بزرگداشت سی امین سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل با مراسمی در کلیسا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سی سال پس از فاجعه اتمی چرنوبیل، بستگان قربانیان این حادثه در کی یف پایتخت اوکراین در دقایق نخستین ۲۶ آوریل مراسمی مذهبی با روشن کردن شمع و اهدای گل

آگهی

سی سال پس از فاجعه اتمی چرنوبیل، بستگان قربانیان این حادثه در کی یف پایتخت اوکراین در دقایق نخستین ۲۶ آوریل مراسمی مذهبی با روشن کردن شمع و اهدای گل برگزار کردند. مراسم در کلیسای سنت مایکل برگزار شد و ناقوس کلیسا امسال ۳۰ بار به نشانه سی امین سالگرد این حادثه به صدا درآمد.

در ساعات اولیه ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ حادثه در راکتور شماره ۴ نیروگاه هسته ای چرونوبیل در اوکراین دوران اتحاد جماهیر شوروی باعث انفجار و پخش مواد رادیواکتیو و گسترش ابرهای مرگبار حاوی مواد اتمی شد که تا مناطقی در اروپا مرکزی و شمالی هم رسید.

ناتالیا یکی از کارمندان سابق نیروگاه چرنوبیل می گوید: «من برای بزرگداشت کسانی که در نیروگاه با من کار می کردند اینجا هستم، برای بزرگداشت پسرم و شوهرم که دیگر در کنارم نیستند.»

در این مراسم برخی از کارکنان سابق نیروگاه چرنوبیل و افرادی که برای پاکسازی بعد از حادثه به آنجا رفتند حضور داشتند.

ژورژی لاداتکو که در زمان حادثه چرنوبیل در نزدیکی محل حادثه در این نیروگاه کار می کرد می گوید: «مقامات نیروگاه هسته ای چرنوبیل به من گفتند، آنهایی که در ۵ روز اول در معرض اشعه بوده اند تنها سه سال و نیم دیگر زنده می مانند. ما جدی نگرفتیم. پنج سال گذشت، بعد ،۱۵ سال و اکنون ۳۰ سال. خدا را شکر دوستانم و من هنوز زنده هستیم.»

گزارش سازمان ملل متحد از مرگ دست کم ۴ هزار نفر در اثر این حادثه خبر می دهد اما گروه صلح سبز می گوید این تراژدی ۲۰۰ هزار مرگ در پی داشته است و مناطق وسیعی در اروپا به مواد رادیو اکتیو آلوده شده است.

در کی یف مراسم سی امین سالگرد حادثه اتمی چرنوبیل در طول روز سه شنبه ادامه خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاثیر حادثه چرنوبیل بر روی سلامت مردم چه بود؟

شاهد سانحه اتمی چرنوبیل از روز حادثه می گوید

فاجعه چرنوبیل و پرسشهای بی پاسخ درباره تاثیرات بر سلامت مردم