پیشتازی فوجیموری در انتخابات ریاست جمهوری پرو

پیشتازی فوجیموری در انتخابات ریاست جمهوری پرو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

انتخابات ریاست جمهوری پرو روز یکشنبه برگزار شد. نتایج اکثر نظرسنجی ها (هنگام خروج رای دهندگان از حوزه های رای گیری) نشان می دهد کِیکو فوجیموری، دختر

آگهی

انتخابات ریاست جمهوری پرو روز یکشنبه برگزار شد. نتایج اکثر نظرسنجی ها (هنگام خروج رای دهندگان از حوزه های رای گیری) نشان می دهد کِیکو فوجیموری، دختر رییس جمهوری سابق این کشور با کسب حدود ۳۸ درصد، بیشترین آرا را در بین ده نامزد انتخاباتی بدست آورده است.

در همین حال پدرو پابلو کوچینسکی، اقتصاددان سابق بانک جهانی و ورونیکا مِندوزا، نماینده چپگرای کنگره، هر یک با کسب حدود ۲۰ درصد آرا، رقابت نزدیکی برای دوم شدن در دور اول، دارند.

برنده این رقابت فشرده به همراه دختر آلبرتو فوجیموری دربند روز پنجم ژوئن دور دوم این انتخابات را برگزار می کنند. رییس جمهور سابق به جرم فساد و فرمان کشتار مردم (در دهه ۱۹۹۰) در حال طی کردن مجازات ۲۵ سال زندان است و دخترش که گرایشات راست میانه دارد وعده کرده در صورت انتخاب، او را مورد عفو قرار ندهد.

انتخابات روز یکشنبه در فضایی نسبتا آرام برگزار شد. این در حالیست که افراد مسلح مظنون به همکاری با مائویست ها و حزب کمونیست پرو (موسوم به حزب انقلابی راه درخشان) روز شنبه با حمله به کاروان حمل تجهیزات انتخاباتی در مناطق کوهستانی این کشور، ۲ راننده و ۵ سرباز را کشته بودند.

نزدیک ۲۳ میلیون پرویی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و تعیین سرنوشت ۱۳۰ کرسی کنگره که در بیش از ۷۷ هزار حوزه رای گیری برگزار شد به پای صندوق های رای گیری فرا خوانده شده بودند. شرکت در انتخابات برای شهروندان بین ۱۸ تا ۷۰ سال در پرو اجباری است.

وزارت کشور پرو از پایان کار شمارش آرا در روز دوشنبه خبر داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ ایرلند در راس ائتلاف حاکم قرار می‌گیرد

انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی؛ نامزد طرفدار اوکراین و سیاستمدار طرفدار روسیه به دور دوم راه یافتند

روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین