دیلما روسف در آستانه از دست دادن مقام ریاست جمهوری

دیلما روسف در آستانه از دست دادن مقام ریاست جمهوری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دلیما روسف، رئیس جمهوری برزیل در پی مواجه با بحران سیاسی، بیش از هر زمان دیگری در خطر از دست دادن مقامش پیش از موعد مقرر است. جنبش دموکراتیک برزیل به

آگهی

دلیما روسف، رئیس جمهوری برزیل در پی مواجه با بحران سیاسی، بیش از هر زمان دیگری در خطر از دست دادن مقامش پیش از موعد مقرر است.

جنبش دموکراتیک برزیل به عنوان بزرگترین حزب میانه رو و قدرت نخست پارلمان کنونی این کشور روز سه شنبه با فراخواندن نیروهای خود در کابینه اعلام کرد که ائتلاف با دولت را ترک می کند. این اقدام با پشتیبانی ۶۹ نماینده این حزب در پارلمان همراه است.

دولت خانم روسف در حال حاضر پشتیبانی ۴۰ نماینده را از دو حزب از دست داده است. ۴۹ تن از نمایندگان حزب پیشرو نیز به زودی به این جمع می پیوندند.

برای جلوگیری از عزل خانم روسف از مقام ریاست جمهوری، باید حداقل ۱۷۲ تن از ۵۱۳ نماینده پارلمان در نیمه آوریل به این طرح رای منفی دهند.

اکتبر سال گذشته میلادی گروهی از نمایندگان، درخواست مکتوب خود را برای عزل رئیس جمهوری به رئیس پارلمان ارائه کردند. نمایندگان مخالف دولت، رئیس جمهوری را به دستکاری حساب های مالی برای پنهان کردن کسری بودجه متهم کرده اند.

کارلوس سامپایو، رهبر حزب سوسیال دموکراسی در آن زمان گفت: «حزب حاکم به فساد آلوده است و دولت دیلما روسف نیز آلوده به فساد و دروغ است. ما امروز اینجا هستیم تا درخواست عزل را به نام نمایندگان و همچنین بیشتر مخالفان، به نام زنان و مردان برزیل ارایه کنیم.»

خانم روسف، هشت روز پیش در میان هوادارانی که شعار می دادند «کودتا نخواهد شد» اعلام کرد که این اقدام مخالفان مبنای قانونی نداشته و «تلاشی برای کودتا علیه نهاد دولت» است.

وی روز ۲۲ مارس گفت: «آنان که از من می خواهند که استعفا دهم، تردید در باور خود را به طرح عزل نشان می دهند زیرا در ورای آن، آنان در تلاش برای انجام کودتایی علیه دولت ما هستند.»

این سخنان رئیس جمهوری برزیل در حالی است که با سقوط نرخ تولید ناخالص داخلی به ۳ و هشت دهم درصد در سال گذشته میلادی، محبوبیت وی به شدت کاهش یافته و تازه ترین نظرسنجی نشان می دهد که ۶۸ درصد شهروندان خواستار کناره گیری اش از قدرت هستند.

در صورت عزل خانم روسف، میشل تامر به عنوان معاون رئیس جمهوری و رهبر حزب جنبش دموکراتیک برزیل، جانشین موقت وی در این مقام خواهد شد. آقای تامر به توصیه لولا داسیلوا به معاونت رئیس جمهوری برگزیده شد. از این رویداد به عنوان ازدواجی سیاسی یاد شد که اکنون احتمال به طلاق انجامیدن آن شدت گرفته است. از لولا داسیلوا همواره به عنوان آموزگار سیاسی خانم روسف یاد می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس برزیل منزل مسکونی رئیس جمهوری سابق را به ظن جعل گواهی‌های واکسن کرونا تفتیش کرد

ماجرای بولسونارو و جواهرات اهدایی عربستان؛ رئیس جمهور پیشین برزیل هرگونه اقدام «غیرقانونی»را منکر شد

حامیان رئیس جمهوری برزیل: زندان عزم لولا را برای مبارزه با فقر تقویت کرد