آیا سه شنبۀ بزرگ کارزار و سیاست نامزدهای انتخابات را تغییر می دهد؟

آیا سه شنبۀ بزرگ کارزار و سیاست نامزدهای انتخابات را تغییر می دهد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نتایج انتخابات مقدماتی آمریکا در روز سه شنبۀ بزرگ چشم انداز پیش روی این انتخابات را برای نامزدهای پیروز روشن تر کرده است. هیلاری کلینتون و دونالد

آگهی

نتایج انتخابات مقدماتی آمریکا در روز سه شنبۀ بزرگ چشم انداز پیش روی این انتخابات را برای نامزدهای پیروز روشن تر کرده است. هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در هر دو جبهۀ دموکرات ها و جمهوریخواهان ایالت های بیشتری را نسبت به حریفان با خود همراه کرده اند و بر حملات مستقیم علیه یکدیگر نیز افزوده اند.

علیرغم پیشی گرفتن این دو، به نظر می رسد دیگر نامزدهای این انتخابات چشم امید به ایالت های دیگر دوخته اند و قصد خروج از این کارزار را ندارند.

در جبهۀ دموکرات ها، هیلاری کلینتون به تکرار وعدۀ افزایش حداقل دستمزدها برای طبقۀ متوسط آمریکا در اولین همایش خود پس از این روز مهم پرداخته است امری که تحلیلگران هدف از آن را جذب آرای هواداران برنی ساندرز سوسیالیست می دانند. برنی ساندرز نیز با بیان اینکه روزهای بدی در این انتخابات مقدماتی در انتظار هیلاری کلینتون است، از هم اکنون نوید پیروزی خود را در ایالت های شمالی آمریکا، جاییکه از پایگاه هیلاری کلینتون یعنی ایالت های جنوبی دور است، به هواداران داده است.

تاد دوین، تحلیلگر آمریکایی در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه معتقد است که هر چه این انتخابات به سمت ایالت های شمالی پیش می رود شانس برنی ساندرز نیز بیشتر خواهد شد چرا که هیلاری کلینتون در این ایالت ها برعکس ایالات جنوبی که به نوعی پایگاه وی تلقی می شود، شانس کمتری خواهد داشت.

در میان جمهوریخواهان، دونالد ترامپ که تاکنون در ۱۰ ایالت پیروز این انتخابات مقدماتی و درون حزبی شده امیدوار است در انتخابات ماه نوامبر نامزد حزب جمهوریخواه برای ریاست جمهوری باشد اما تعدادی از اعضای این حزب نسبت به این پیروزی ها واکنش منفی نشان داده اند که می توان به واکنش میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ اشاره کرد که در یک کنفرانس خبری اعلام کرده است از پیروزی دونالد ترامپ «مبهوت» مانده است. این سخنان میت رامنی با واکشن شدید دونالد ترامپ روبرو شده که از وی با عنوان «کاندیدای بازندۀ ریاست جمهوری» در صفحۀ توییتر خود نام برده است.

Failed Presidential Candidate Mitt Romney is having a news conference tomorrow to criticize me. (1/2)

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 2 mars 2016

به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه نیز جمعی در داخل جبهۀ جمهوریخواهان با عنوان «ارزش های ما» در ماه ژانویه از قصد خود برای انتشار تبلیغات علیه دونالد ترامپ خبر دادند. اگر چه این اقدام صورت نگرفته اما به نوشتۀ این خبرگزاری این تبلیغات در هر زمانی ممکن است علیه دونالد ترامپ به کار گرفته شود.

تردید برخی از جمهوریخواهان می تواند به نفع تد کروز، رقیب اصلی دونالد ترامپ تمام شود. روز چهارشنبه، بن کارسون اعلام کرد از در یازدهمین مناظره میان نامزدها شرکت نمی کند و همین امر از سوی تحلیگران به منزلۀ علامتی برای انصراف وی از ادامۀ حضور در این انتخابات تلقی شده است. چنانچه بن کارسون از این رقابت ها کناره گیری کند جایگاه تد کروز در مقابل دونالد ترامپ تقویت خواهد شد. همزمان و در اولین نطق انتخاباتی بعد از سه شنبۀ بزرگ، تد کروز که توانست آرای سه ایالت را از چنگ دونالد ترامپ دربیاورد از مارکو روبیو و دیگر نامزدهایی که در جایگاههای پایین تر لیست قرار گرفته اند خواسته است از این رقابت ها به نفع وی کنار بروند چرا که تنها کسی است که می تواند بر دونالد ترامپ پیروز شود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۱۶ برگزار خواهد شد و تحلیلگران می گویند ادامۀ انتخابات مقدماتی تا مشخص شدن چهرۀ نامزد نهایی این دو حزب رقابت هایی دشوار خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزیده ای از سخنرانی های جنجالی دونالد ترامپ

واکنش ساکنان نیویورک به نتایج انتخابات سه شنبه بزرگ

پیروزی ترامپ و امیدواری کروز در سه شنبه بزرگ