پیشینه حملات تروریستی۱۰ سال اخیر در ترکیه

پیشینه حملات تروریستی۱۰ سال اخیر در ترکیه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترکیه که درگیر تنش های داخلی و منطقه ای است، در سال های اخیر هدف حملات تروریستی از سوی گروه های مختلف قرار گرفته است.

آگهی

ترکیه که درگیر تنش های داخلی و منطقه ای است، در سال های اخیر هدف حملات تروریستی از سوی گروه های مختلف قرار گرفته است. برخی از مهم ترین آنها در پی می آید:

۱ ژانویه ۲۰۱۷ دقایقی پس از آغاز سال نوی میلادی به وقت محلی، حمله فردی مسلح به باشگاه شبانه رینا در استانبول دست کم ۳۹ کشته و ۶۹ زخمی بر جای گذاشت.

تصاویری از حمله به باشگاه رینا قبل و بعد از حمله را در اینجا ببینید.

۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ آندری کارلف سفیر روسیه در آنکارا در جریان یک حمله تروریستی کشته شد. مولود آلتین تاش مامور نیروی ضربت پلیس عامل این حمله بود؛ حمله ای که در یک گالری هنری در مقابل سفارت آمریکا در آنکارا و در جریان گشایش یک نمایشگاه عکس درباره تاریخ معاصر روسیه رخ داد.

جزئیات بیشتری در مورد این رویداد را در اینجا ببینید.

۱۷ دسامبر ۲۰۱۶ یک حمله انتحاری به کاروان حامل سربازان و کماندوهای هوانیروز که برای مرخصی ساعتی از پادگان خارج شده بودند، در شهر قیصریه ترکیه رخ داد که در جریان آن ۱۳ نفر کشته و ۵۵ نفر زخمی شدند. این عملیات تروریستی در مقابل دانشگاه ارجیس شهر قیصریه و در نزدیکی قرارگاه مرکزی آموزش کماندوها و با یک دستگاه خودروی سواری که با پلاک قلابی از غازیان تپه به این شهر آمده بود، علیه دو اتوبوس حامل نظامیان انجام شد.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه پ کا کا را عامل این عملیات اعلام کرد.

۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ دو انفجار مهیب و پی در پی در استانبول رخ داد که ۴۴ قربانی و ۱۵۹ نفر زخمی در پی داشت.

سازمان عقاب های آزادی کردستان (تاک) که از شاخه های مسلح حزب کارگران کردستان (پ کا کا) است، مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت. این اقدام تروریستی به دنبال بازی فوتبال تیم های بشیکتاش و بورسا اسپور در استادیوم ورزشی جدید بشیکتاش موسوم به وودافون آرنا در دو نقطه نزدیک به هم و بیشتر علیه نیروی ضربتی پلیس صورت گرفت که در جریان آن ۳۰ مامور پلیس کشته شدند.

۴ نوامبر ۲۰۱۶ نیروی ضربتی ترکیه در منطقه باغلار دیاربکر با یک خودروی حامل مواد منفجره مورد حمله قرار گرفت که ۱۱ نفر از جمله دو پلیس کشته شدند. این حمله را هم داعش و هم تاک بر عهده گرفت اما استانداری دیاربکر اعلام کرد که پ کا کا این حمله را انجام داده است.

۶ اکتبر ۲۰۱۶ انفجار مهیبی در منطقه ینی بوسنا در استانبول رخ داد که در این حمله نیز ۱۰ نفر زخمی شدند. پلیس یک روز بعد شخص موتورسواری را در ارتباط با این اقدام تروریستی در شهر آکسارای دستگیر و اعلام کرد که عضو پ کا کا است.

۲۴ نوامبر ۲۰۱۶ با انفجار یک خودروی پر از مواد منفجره در یک پارکینگ خودرو در نزدیکی استانداری آدانا، دو نفر کشته و ۳۳ نفر زخمی شدند.

۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶ ساختمان حزب حاکم در شهر وان مورد حمله قرار گرفت که در این حمله که در عید قربان انجام شد، ۵۳ نفر از جمله ۱۱ گردشگر ایرانی زخمی شدند و این حمله را نیز همچون اغلب حملات سال گذشته میلادی پ کا کا بر عهده گرفت.

۲۶ اوت ۲۰۱۶ حمله دیگری با خودروی حامل مواد منفجره در منطقه کردنشین جزیره رخ داد که طی آن ۱۱ پلیس کشته و ۷۸ نفر زخمی شدند که این حمله را نیز گروه پ کا کا عهده دار شد.

۲۰ اوت ۲۰۱۶ این بار مراسم جشن عروسی در شهر غازی آنتپ هدف حمله تروریست ها قرار گرفت. بر اساس اعلام پلیس ترکیه، عامل انتحاری این حمله یک کودک ۱۴ ساله بود که گروه موسوم به دولت اسلامی با بستن بمب بر بدن این کودک، او را به میان مردم فرستاد و در شلوغترین ساعت، وی مواد منفجره همراه خود را منفجر کرد. در این حمله ۵۲ نفر کشته و ۹۴ نفر زخمی شدند.

۱۸ اوت ۲۰۱۶ مرکز پلیس شهر الازیغ مورد حمله خودروی حامل مواد منفجره قرار گرفت و در این حمله، پنج نیروی پلیس کشته و ۲۱۷ تن زخمی شدند.

۱۶ اوت ۲۰۱۶ عناصر پ کا کا، به پلیس ترافیک ترکیه در دیاربکر حمله کردند که در جریان این حمله، پنج پلیس و دو شهروند دیگر جان باختند.

۱۰ اوت ۲۰۱۶ دوباره نیروهای ضربتی پلیس در مسیر جاده دیاربکر ـ ماردین با خودرویی که در داخل آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود، مورد حمله قرار گرفتند و در جریان آن پنج نیروی پلیس کشته و ۱۲ تن زخمی شدند. همان روز انفجار دیگری در منطقه قزل تپه ماردین رخ داد. در این حمله که پ کا کا عهده دارِ آن شد، یک پلیس و یک غیرنظامی کشته و ۳۰ تن از جمله پنج پلیس زخمی شدند.

آگهی

۱ اوت ۲۰۱۶ در حمله یک خودروی بمبگذاری شده به خودروی پلیس ترکیه، هفت افسر پلیس کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. پ کا کا مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

۲۸ ژوئن ۲۰۱۶ دست کم ۴۰ نفر بر اثر حمله مهاجمان انتحاری به فرودگاه آتاتورک کشته شدند. این حملات هماهنگ با درگیری بین مهاجمان و نیروهای امنیتی همراه بود و حدود ۱۵۰ مجروح به جا گذاشت.

وزیر دادگستری ترکیه گفت که یکی از مهاجمان که به سلاح کلاشنیکف مسلح بود تیراندازی به سمت مردم را آغاز کرد و هنگامی که ماموران با او درگیر شدند، مهاجمان انتحاری مواد انفجاری را که به خود بسته بودند منفجر کردند.

۷ ژوئن ۲۰۱۶ در جریان انفجار در نزدیکی یک ایستگاه مترو در حوالی یکی از مکان های تاریخی و توریستی در شهر استانبول ۱۱ نفر کشته و ۳۶ تن مجروح شدند. عامل این انفجار، بمب کنترل از راه دور بوده که در یک خودرو کار گذاشته شده بود و احتمال دارد خودروی ماموران پلیس هدف بمبگذاران بوده باشد.

۱۳ مارس ۲۰۱۶ انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در مرکز شهر آنکارا که به گفته مقام های رسمی ۳۷ کشته برجا گذاشت و ۵۷ نفر نیز مجروح شدند.

آگهی

۱۸ فوریه ۲۰۱۶ اصابت یک راکت به یک کاروان نظامی در نزدیکی شهر دیاربکر مرگ ۶ نیروی نظامی را در پی داشت و یک نظامی نیز بشدت مجروح شد.

۱۷ فوریه ۲۰۱۶ یک خودرو مجهز به مواد منفجره در نزدیکی یک اتوبوس حامل نظامیان در شهر آنکارا منفجر شد. در پی این انفجار ۲۸ نفر کشته شدند که ۲۷ تن از آنها نظامیان ارتش بودند.

۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ انفجار یک خودروی بمب گذاری شده روز چهارشنبه در یکی از تقاطع های شلوغ شهر آنکارا و در پانصد متری پارلمان و دیگر ساختمان های دولتی این کشور، ۲۸ کشته (شامل ۲۷ سرباز و ۱ غیرنظامی) و ۶۱ مجروح بر جای گذاشت. انفجار بمب در مسیر کاروان نظامیان روی داد.

۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ دو بمبگذار انتحاری جلیقه های خود را میان گروهی از طرفداران کردها که در حال راهپیمایی در آنکارا بودند، منفجر کردند. در این حادثه که مرگبارترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر ترکیه بود ۱۰۳ نفر کشته و ۲۴۸ نفر زخمی شدند.

در ارتباط با این حادثه اینجا و اینجا را هم ببینید.

آگهی

Reuters'tan tumayberkin</a> &#39;in fotosundaki İzzettin-Hatice Çevik çiftinin 20 yaşındaki kızları Başak Sidar da öldü <a href="http://t.co/DtUVoj3aqR">pic.twitter.com/DtUVoj3aqR</a></p>&mdash; gökmen karadağ (haberaktif) 11 Octobre 2015

۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ بر اثر انفجار یک بمب در محل تجمع جوانان عضو سازمان های چپگرا در شهر سوروچ ۳۳ نفر کشته و ۱۰۴ نفر مجروح شدند. این سازمان ها برای سفر جوانان به شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه و شرکت در بازسازی این شهر برنامه ریزی کرده بودند. در آن زمان کوبانی به تازگی از دست داعش آزاد شده بود و داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

برای اطلاعات بیشتر در مورد حمله تروریستی سوروچ بر روی این پیوند و این پیوند کلیک کنید.

۶ ژانویه ۲۰۱۵ یک بمبگذار انتحاری در نزدیکی منطقه گردشگری مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه استانبول کمربند انفجاری خود را فعال کرد. بر اثر این حادثه به جز بمبگذار، یک مأمور پلیس کشته و مأمور دیگری مجروح شد. بمبگذار زنی اهل داغستان و تبعه چچن و روسیه به نام دیانا رمضانووا بود. او در هنگام حمله باردار بود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این حمله اینجا را ببینید.

۱۱ مه ۲۰۱۳ دو خودرو بمبگذاری شده در شهر ریحانلی در پنج کیلومتری مرز سوریه منفجر شدند. انفجار این دو خودرو ۵۱ کشته و ۱۴۰ مجروح بر جای گذاشت. هیچکس مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفت اما مأموران دولتی سوریه، گروه های جهادی و گروه مارکسیست ترکیه در مظان اتهام قرار دارند.

آگهی

۱۱ فوریه ۲۰۱۳ یک خودرو ون با شماره پلاک سوریه در گذرگاه مرزی باب الهوا در خاک ترکیه منفجر شد. این انفجار ۱۳ کشته و ۲۸ مجروح بر جای گذاشت. دولت ترکیه این حادثه را یک اقدام تروریستی نامید.

۲۰ اوت ۲۰۱۲ با انفجار بمب در شهر غازیان تپه در جریان مراسم عید فطر ۱۰ نفر کشته و بیش از ۶۴ نفر مجروح شدند. هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت.

۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱ یک خودرو بمبگذاری شده در خیابانی در آنکارا و در نزدیکی ساختمان های دولتی منفجر شد. چهار نفر در این انفجار کشته و ۱۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند. گروه «شاهین های آزاد کردستان» که با پ کا کا در پیوند است، اعلام کرد که عامل این حمله بوده است.

۳۱ اکتبر ۲۰۱۰ یک بمبگذار انتحاری در میدان تقسیم استانبول ۳۲ تن، از جمله ۱۵ مأمور پلیس را به کام مرگ فرستاد.

۲۷ ژوئیه ۲۰۰۸ دست کم ۱۷ نفر بر اثر دو انفجار در منطقه تجاری گوگورن استانبول کشته و ۱۵۰ نفر دیگر مجروح شدند. این حادثه نیز در شمار حوادث تروریستی قلمداد شده است.

آگهی

۹ ژوئیه ۲۰۰۸ سه مأمور پلیس و سه مرد مسلح در حمله به ورودی کنسولگری ایالات متحده آمریکا در استانبول کشته شدند. سفیر آمریکا در ترکیه ضمن محکوم کردن این حادثه، آن را یک «اقدام تروریستی آشکار» علیه کشورش خواند.

۱۲ سپتامبر ۲۰۰۶ انفجار بمبی در نزدیکی یک پارک در دیاربکر بزرگ ترین شهر کردنشین در جنوب شرقی ترکیه، به مرگ ۱۰ نفر انجامید. ۸ نفر از قربانیان کودک بودند.

۲۵ ژوئن ۲۰۰۶ انفجاری در یک منطقه گردشگری در حوالی صد کیلومتری پلاژهای ساحلی آنتالیا در جنوب ترکیه سبب مرگ ۴ تن و مجروحیت ۲۸ تن دیگر شد. «شاهین های آزاد کردستان» مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس ترکیه نزدیک به ۲۰۰ مظنون به عضویت در گروه داعش را دستگیر کرد

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟