رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ: فضای انساندوستانه به شکلی روزافزون در خطر است

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ: فضای انساندوستانه به شکلی روزافزون در خطر است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یورونیوز در مصاحبه ای اختصاصی با پیتر ماورِر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ درباره اقدامات این کمیته در جریان مناقشات مختلف در جهان گفتگو کرده است

آگهی

یورونیوز در مصاحبه ای اختصاصی با پیتر ماورِر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ درباره اقدامات این کمیته در جریان مناقشات مختلف در جهان گفتگو کرده است. او در این مصاحبه نسبت به در خطر بودن فضای انساندوستانه و جایگاه انساندوستی در این مناقشات هشدار داده است.

یورونیوز: پیتر ماورِر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ از اینکه دعوت ما را پذیرفتید، سپاسگزارم. به عنوان فردی انساندوست وقتی به سال ۲۰۱۵ نگاه می کنید، چه می بینید؟

پیتر ماورِر: «خوب به عنوان یک انساندوست آنچه می بینم نیازهای رو به افزایشی است که در سال ۲۰۱۵ به چشم خورده و می خورد. مناقشات بیشتری می بینم: مناقشاتی عمیق تر که بر روی مردم و سیستم ها همچون سیستم بهداشتی، سیستم آبرسانی و سیستم فاضلاب بیشتر تاثیر می گذارند. شاهد افزایش تاثیرات منطقه ای مناقشات هستیم. بحران سوریه واقعا بحران سوریه نیست بلکه این خاورمیانه است که در بحران به سر می برد. بحران در شمال نیجریه، بحران دریاچه چاد است. بحران در سومالی، بحران شاخ آفریقاست. خوب به نظرم ما شاهد تاثیر این بحرانها هستیم که عبارت است از جا به جایی های گسترده در سطحی که از زمان جنگ جهانی دوم شاهد آن نبوده ایم. امری که شگفت آور نیست.»

یورونیوز: جنبه ای از این خشونت نوین و این غبار جنگ که به وضوح غلیظ تر نیز می شود وجود چندین گروه اصلی است که دست به خشونتهایی وحشتناک می زنند. این امر چگونه بر روی فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ تاثیر می گذارد؟

پیتر ماورِر: «پیامد فوری اش اینست که آنچه به عنوان فضای انساندوستانه می شناسیم به شکل رو به افزایشی در خطر است. مذاکره با ۱۰۰ گروه مسلح بسیار پیچیده تر از مذاکره با دو ارتش سازمان یافته است. هر چند دست زدن به اقدامات خشونت آمیز باورنکردنی منحصر به تنها ۱۰۰ گروه مسلح نمی شود. ممکن است در چهارچوب یک ارتش سازمان یافته نیز رخ دهد اما این شرایط جدیدی است که در آن مذاکره برای یک فضای انساندوستانه بسیار دشوارتر است. ما همچنین گاهی دشواری هایی برای درک نحوه عملکرد گروههایی که با آنها روبرو می شویم، داریم. اینکه دریابیم چه کسی متعلق به چه گروهی است و حلقه فرماندهی آن کجاست. خوب وقتی به این افراد مسلح وابسته می شوید در این زمینه ها نیز بسیار حساس می شوید.»

یورونیوز: این امر آیا فشار زیادی را بر روی دوش داوطلبان شما برای کار در این شرایط غیرقابل پیش بینی، مبهم و بسیار خطرناک می گذارد؟

پیتر ماورِر: «سئوال جالبی است که نشان می دهد چگونه کمیته بین المللی صلیب سرخ به عنوان یک سازمان حرفه ای، همراه با داوطلبانی از جوامع مختلف باید به شکل جدیدی از کنش متقابل دست پیدا کند. باید بیشتر در زمینه آموزش و شناخت محیط سرمایه گذاری کنیم تا از تجربیات مختلف تصویری کلی به دست آوریم. آنچه در سوریه رخ می دهد می تواند تاثیری فوری بر روی تحلیل ما از اوضاع شمال مالی داشته باشد. آنچه در شمال مالی رخ می دهد می تواند تاثیری فوری بر درک ما از یمن و افغانستان داشته باشد.»

یورونیوز: تمام اینها در مناطقی رخ می دهد که جایگاه ها و معاهدات مشخص است و قوانین انساندوستانه بین المللی به رسمیت شناخته می شوند، هر چند در مواردی به وضوح نادیده گرفته می شوند. اما چگونه در این چهارچوب در جایی می توانید کار کنید که سایر طرفها از معاهداتی که شما به آنها وفادار هستید، پیروی نمی کنند؟

پیتر ماورِر: «خوب روش کار ما مدتها به این شکل بوده که در محل و تا جایی که می شود نزدیک به رخدادها و کنشگران و عاملان خشونت و قربانیانشان حضور داشته باشیم. اگر به محل و به واقعیت نزدیک باشید این توانایی را خواهید داشت که با قربانیان و عاملان خشونت تماس داشته باشید و دست به ایجاد تحرکات جدیدی بزنید. به تدریج محیط پیرامون را درک می کنید و گاهی می توانید روزنه ای در حصارهای موجود پیدا کنید. با درک اهمیت ضوابط و هنجارهای محلی می توانید به گروههای مسلح بفهمانید که نمی توانند هر شکلی که خواستند رفتار کنند. مردمانی در اطرافشان هستند که آنها مسئولشان هستند. می توانید مردم را تشویق کنید که بر این ارزشها پافشاری کنند. هر چه بیشتر در متن حوادث حضور داشته باشید می توانید تلاش کنید افراد بانفوذ را بیابید، با رهبران مذهبی گفتگو کنید، می توانید با بخشهایی از آن سازمانها که مسئولیت پذیری بیشتری حس می کنند گفتگو کنید، می توانید با رهبران اجتماعات تماس بگیرید، می توانید با ریش سفیدان گفتگو کنید و به این ترتیب به تدریج با محیط آشنا می شوید. تجربه کمیته بین المللی صلیب سرخ نشان می دهد که برغم پیچیدگی هایش هر چه بیشتر در محل مناقشه حضور داریم در زمینه ایجاد فضای انساندوستانه و امنیت بهتر عمل می کنیم.»

یورونیوز: تخریب زیرساختها چه تاثیری بر روی جوامع می گذارد؟

پیتر ماورِر: «خشونت سیستم توزیع را تخریب می کند. امروزه ما با پیچیدگی های خشونت شهری، دیگر در شرایطی نیستیم که خشونت در یک محله تاثیری بر روی محله دیگر و خدمات آن نگذارد. سیستم هایی همچون سیستم آبرسانی، سیستم برق رسانی، سیستم های اجتماعی و سیستم بهداشتی عمیقا در هم تنیده هستند و در نتیجه اگر آب و برق نباشد بیمارستانها کار نخواهند کرد و مردم جان می بازند. آنچه من هنگام بازدیدم از صنعا در یمن دیدم این بود که اگر برق و سوخت و دستگاه مولد برق نباشد تنها اجساد مردم در سردخانه بر روی هم تلنبار می شود.»

یورونیوز: سال ۲۰۱۶ را چگونه می بینید؟

پیتر ماورِر: «خوب فعلا متاسفانه باید بگویم که تغییر زیادی نمی بینم. تغییر چشمگیری در آنچه مدتی است شاهدش هستیم نمی بینم. شاهد فقدان راه حل های سیاسی در برخی از حیاتی ترین مناقشات جهان، در مناقشات طولانی و در مناقشاتی که شدت یافته اند هستیم. حتی در مناقشاتی همچون سوریه که راه حل سیاسی شان در حال شکل گیری است و یا در یمن که مذاکرات صلح آن اعلام شده است و به زودی در ژنو انجام خواهد شد، شما اغلب شاهد شدت گرفتن پیکارها هستید زیرا طرفهای درگیر خواستار بهبود موقعیتشان بر سر میز مذاکره هستند.»

یورونیوز: آنچه رخ می دهد همچون سناریویی آخرالزمانی است. هنگامی که شاهد جا به جایی صدها هزار نفر هستیم، این خود نشانه ای است که سناریویی رعب آور در حال شکل گرفتن است.

پیتر ماورِر: «خوب مطمئنا امکان بالقوه شکل گرفتن شرایطی وخیم تر از آنچه با آن روبرو هستیم وجود دارد. باید بگویم که با وجود ارقام تکان دهنده جا به جایی ها و نیازها، وقتی به تصویر کلی می نگرم از دیدن آنچه ما توانایی انجامش را داریم دلگرم می شوم. در نتیجه با وجود تمام ترسها از یک سناریوی آخرالزمانی شاهد نیمه پر لیوان هستیم: جوامعی هستند که با این سناریو مقابله می کنند و می خواهند از آن نجات یابند و این دلگرمی بزرگی است.»

یورونیوز: برایتان آرزوی موفقیت می کنم.

#RCRC2015 a great moment to tell people through media what we do & how we do it. #neutral#impartial#humanitarianpic.twitter.com/CZLMWOPe94

— Peter Maurer (@PMaurerICRC) December 9, 2015

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان

چطور در تعطیلات نوروز وزن خود را حفظ کنیم

رفع شلوغی و بی‌نظمی‌های زندگی باعث بهبود سلامت روان شما می‌شود