خاورمیانه کانون بحران آب در دهه های آینده

خاورمیانه کانون بحران آب در دهه های آینده
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی تامین منابع آب از جمله نیاز های اساسی جهان در دهه های آینده است. نتایج گزارشی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد دست کم سی و سه کشور تا

آگهی

گزارش تفصیلی

تامین منابع آب از جمله نیاز های اساسی جهان در دهه های آینده است. نتایج گزارشی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد دست کم سی و سه کشور تا سال ۲۰۴۰ در معرض بحران آب قرار خواهند گرفت. این مسئله می تواند به تشدید تنش ها در کشورهایی که درگیر مناقشات هستند، منجر شود.

محققان موسسه «منابع جهانی» با استناد به مجموعه ای از الگوهای آب و هوایی و نیز سناریوهای اجتماعی-اقتصادی، بحران آب را در یکصد و شصت و هفت کشور جهان طبقه بندی کرده اند.

۹ کشوری که طی بیست و پنج سال آینده از نظر منابع آبی در بحرانی ترین وضعیت قرار خواهند گرفت در منطقه خاورمیانه واقع شده اند: بحرین، کویت، فلسطین، قطر، امارات عربی متحده، اسرائیل، عربستان سعودی، عمان و لبنان.

این منطقه اینک متکی به منابع آب های زیر زمینی و آب شیرین شده دریا است. برخی از کشورهای منطقه درصددند برای کاهش مصرف آب مواد غذایی خود را از خارج تهیه کنند. از جمله این کشورها عربستان سعودی است. دولت عربستان اعلام کرده کشورش در سال ۲۰۱۶ به طور کلی وابسته به واردات غلات خواهد بود.

کمبود آب برای جمعیتی رو به رشد به معنی رسیدن به مرز بی ثباتی است. آب یکی از ابعاد مهم مناقشه دیرین میان فلسطین و اسرائیل را تشکیل می دهد. در خصوص سوریه، کارشناسان معتقدند خشکسالی و کمبود آب احتمالا سهمی در برانگیختن بی ثباتی هایی داشت که سال ۲۰۱۱ به جنگ داخلی در این کشور دامن زد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در ماه مارس نسبت به درگرفتن جنگ در خاورمیانه بر سر آب هشدار داد. رابرت ماردینی مسئول تیم شمال آفریقا و خاورمیانه در کمیته بین المللی صلیب سرخ می گوید: «اکنون زمانی است که طرف های درگیر در مناقشه باید فورا حمله به سیستم های آبرسانی را متوقف کنند. دسترسی به منابع آب نباید به عنوان تاکتیکی بر ضد دشمنان و یا تقویت مواضع در مذاکرات مورد استفاده قرار گیرد. آب باید برای در دسترس همه باشد.»

رهبران جهان قرار است ماه نوامبر سال جاری در جریان کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در پاریس مسئله بحران آب را مورد بررسی قرار دهند. کارشناسان معتقدند حفاظت از منابع پایدار آبی در سالهای آینده نیازمند حصول یک توافقنامه مستحکم بین المللی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاکسازی رودخانه معروف پاریس؛ ماکرون می‌گوید که در رود سن شنا خواهد کرد

ارسال کمک‌های کم‌سابقه بین المللی برای قربانیان سیل لیبی؛ مقصران تحت تعقیب کیقری قرار می‌گیرند

المپیک پاریس؛ آلودگی رود سن مانع برگزاری آزمایشی مسابقات شنای آب‌های آزاد شد