سه طرح آموزشی الهام بخش برای نابینایان

سه طرح آموزشی الهام بخش برای نابینایان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به گفته سازمان جهانی بهداشت، حدود ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از مشکل بینایی رنج می برند و بسیاری از آنها به برنامه آموزشی متناسب با نیازهایشان

آگهی

به گفته سازمان جهانی بهداشت، حدود ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از مشکل بینایی رنج می برند و بسیاری از آنها به برنامه آموزشی متناسب با نیازهایشان دسترسی ندارند. طرحهای آموزشی برای بهبود شرایط آموزشی این افراد در سراسر جهان وجود دارد. در این گزارش، به سه برنامه آموزشی الهام بخش که هدفشان کمک به افراد نابینا برای کنترل ناتوانی شان است، نگاهی می اندازیم.

نابینایان می توانند رقصنده حرفه ای باله شوند

برای کسی که نابینا یا کم بیناست، باله رقصیدن بسیار دشوار و رقصنده حرفه ای باله شدن، غیرممکن به نظر می رسد. اما برنامه آموزشی یک گروه رقص در برزیل نشان داده که این فرض اشتباه است. مبتکر این طرح فرناندا بیانکینی است.

بیانکینی رقصنده و فیزیوتراپ است و از ۲۰ سال پیش به نابینایان رقص باله یاد می دهد. ۱۲۰ شاگرد دارد. شاگردانش بین سه تا ۶۰ سال سن دارند. وی طی سالها متدش را گسترش داده است. با کمک روش آموزشی وی، نابینایان می توانند مثل افراد معمولی باله برقصند.

این کلاسها تعادل، حس اعتماد به نفس شاگردان را بیشتر می کند و همچنین در افزایش ادراک آنها از محیط اطرافشان نقش دارد. برخی از شاگردان بیانکینی کاملا نابینا هستند، برخی از آنها در بینایی مشکل دارند.

تلاشهای فرناندا بیانکینی تنها به آموزش محدود نمی شود. او می خواهد نگاه مردم را نسبت به کسانی که ناتوانی جسمی دارند، تغییر دهد.

وی قصد دارد با الهام از همین شعار مدارسی مشابه در برزیل و سراسر دنیا تاسیس کند

«بیت باکسینگ» برای دانش آموزان نابینا

دانش آموزان مدرسه «لاول برای نابینایان» در برانکس، شمال محله منهتن نیویورک، «بیت باکسینگ» (beatboxing) می آموزند. «بیت باکسینگ» یعنی تولید نت توسط دهان.

کلاسهای «بیت باکسینگ» درس در چارچوب برنامه موسوم به «بیت راکرز یا نوازندگان بیت» برگزار می شود. با کمک این برنامه دانش آموزان نابینا یا کسانی که دچار اختلال بینایی هستند، می توانند بهتر از صدایشان استفاده کنند

کیک درام (kick drum)، هی هت (hi hat)، و اسنِیر (Sanre) صداهای اصلی برای تولید صداهای شبیه به صدای سازهای کوبه ای با دهان هستند. اما اینک تبدیل به ابزاری جدید و موفق برای یادگیری شده اند. این برنامه پنج سال است که در این مدرسه اجرا می شود.

در حال حاضر برنامه «بیت» (B.E.A.T) مشغول آماده کردن مواد درسی گفتار درمانی بر اساس تمرین، بازی و شیوه بیان است. هدف این است که دانش آموزان بتوانند حروف را به درستی تلفظ کنند، بخوبی بیان کنند و در نهایت بتوانند بنویسند.

اولین آموزگار نابینایان در کامبوج

پالا نئانگ در کامبوج یکی از اولین آموزگاران معلولین و کسانی است که از نارسایی های جسمی رنج می برند و اغلب در حاشیه جامعه جای دارند. وی اینک پنج مدرسه مخصوص نابینایان را اداره می کند.

سازمان غیردولتی کروسار تمی تنها جایی در کامبوج است که از ۲۱ سال پیش برنامه ای جامعی برای آموزش کودکان نابینا دارد. پالا نئانگ ۵۴ ساله با شخصیت پر جذبه خود نیروی محرک این مرکز است.

پالال نئانگ ۲۱۳ دانش آموز دارد و از زمانی که سازمان غیردولتی پیوسته ۱۴۰۰ دانش آموز تحصیلات خود را زیر نظر او تکمیل کرده اند.

خانم پالا ماشین تحریرهای بریل قدیمی و پرسر و صدا را دور انداخته و به جای آنها از تنها چاپگر بریل موجود در کامبوج استفاده می کند. وی با این چاپگر کتاب های درسی برای پنج مدرسه و حتی نت موسیقی هم چاپ می کند. وی معتقد است موسیقی بهترین ابزاری است که می توان با آن کودکان نابینا را از لاک خود بیرون آورد و تشویق شان کرد با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند.

پالا نئانگ به خاطر تلاشهایش، اخیراً یکی از نامزدهای جایزه جهانی بهترین آموزگار شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

ابداع برچسب جدیدی که امکان صحبت بدون نیاز به تارهای صوتی را به بیماران می‌دهد

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند