نتانیاهو و «خانۀ یهود» برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند

نتانیاهو و «خانۀ یهود» برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل برای تشکیل دولت ائتلافی با نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای «خانۀ یهود» به توافق رسید. پیش از آنکه اخبار مربوط به

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل برای تشکیل دولت ائتلافی با نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای «خانۀ یهود» به توافق رسید. پیش از آنکه اخبار مربوط به این توافق اعلام شود، رهبر حزب خانۀ یهود با اعلام این خبر به روی صفحات اجتماعی خود از جمله توییتر، از تشکیل دولت ائتلافی همراه با نخست وزیر اسراییل خبر داده بود.

توافق مذکور در آخرین ساعات ضرب الاجل تعیین شده برای تشکیل دولت به دست می آید. به گفتۀ مقامات نزدیک به دولت اسراییل، توافق فوق شامل ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست یا پارلمان اسراییل می شود. دولت جدید اسراییل بعد از ۴۲ روز مذاکره میان حزب لیکود و دیگر احزاب شکل گرفته است.

بر اساس تصمیماتی که منجر به تشکیل دولت ائتلافی اسراییل شد، وزارت آموزش این کشور در اختیار نفتالی بنت خواهد بود. دو وزارتخانۀ مهم از جمله دادگستری و کشاورزی نیز به حزب خانۀ یهود واگذار شده است.

نخست وزیر اسراییل برای تشکیل دولت جدید این کشور پیش از این با احزاب دیگری از جمله اتحاد یهودیت و کولانا به توافق رسیده و توانسته بود کرسی های خود در پارلمان را افزایش دهد. با احتساب ۸ کرسی حزب خانۀ یهود، میزان کرسی های جبهۀ طرفدار بنیامین نتانیاهو در پارلمان به ۶۱ نماینده رسید و امکان کسب اکثریت در پارلمان این کشور توسط وی را فراهم کرد.

حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در انتخابات هفدهم مارس تنها توانست ۳۰ کرسی پارلمان را از آن خود کند.

به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران نسبت به طولانی بودن حیات این دولت خوشبین نیستند و این ائتلاف را شکننده می دانند. در صورتیکه بنیامین نتانیاهو تا پایان چهارشنبه شب موفق به تشکیل دولت ائتلافی خود نمی شد، رییس جمهوری اسراییل می توانست از اختیارات خود استفاده کند و وظیفۀ تشکیل دولت را به فرد دیگری بسپارد.

خبرگزاری فرانسه می نویسد احتمال سپردن این امر به اسحاق هرزوگ، رقیب بنیامین نتانیاهو و رهبر حزب ائتلاف یهود می رفت و یکی از دلایل موافقت نخست وزیر اسراییل با خواسته های حزب خانۀ یهود نیز ممانعت از این اتفاق بوده است.

به این ترتیب دولت جدید اسراییل با حضور احزاب راستگرای ارتدوکس و ملی گرا تشکیل شده است. بنیامین نتانیاهو باید اعضای کابینۀ خود را برای دریافت رای اعتماد هفتۀ آینده به پارلمان معرفی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟

آیا اسرائيل میان حمله به ایران و تهاجم نظامی به رفح مجبور به انتخاب است؟

حمله احتمالی به ایران چه خطراتی برای اسرائیل خواهد داشت؟