خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ لندن؛ عمارتی ساده ولی تاریخ ساز

خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ لندن؛ عمارتی ساده ولی تاریخ ساز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ، آدرس محل کار و زندگی نخست وزیر بریتانیاست. شهرت این آدرس در سراسر جهان، به حدی است که گاهی از آن بعنوان استعاره ای برای

آگهی

خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ، آدرس محل کار و زندگی نخست وزیر بریتانیاست. شهرت این آدرس در سراسر جهان، به حدی است که گاهی از آن بعنوان استعاره ای برای دولت بریتانیا استفاده می شود.

بسیاری از تصمیمهای مهم بریتانیا و جهان در پلاک ۱۰ خیابان داونینگ گرفته شده است. اما قدمت این ساختمان چقدر است؟ معماری آن چگونه است؟ چه شباهتی به اقامتگاههای سایر رهبران جهان دارد؟

  • Chequers court, summer residence of the Prime Minister

United Kingdom

  • Downing street 10

United Kingdom, London

  • Palais de l’Elysée, residence of the French President

France, Paris

  • Bundeskanzleramt, Official home of the Chancelor of Germany

Germany, Berlin

  • Palacio de la Moncloa, Official home of the Spanish Prime Minister

Madrid, Spanish

  • White House, Official home of the President of the United States

USA, Washington DC

ساختمان شماره ۱۰ شباهتی به قصر ندارد

با وجود این که این ساختمان اهمیت نمادین دارد، از نظر نمای بیرونی و در مقایسه با محل اقامت دیگر رهبران جهان، فاقد خصوصیات ساختمانهای مخصوص دولتمردان است. در واقع ساختمانی نیست که بخواهد قدرت و زمامداری را به شهروندان و یا مردم سراسر جهان القا کند.

این ساختمان، در مقایسه با کاخ سفید یا کاخ الیزه و یا هتل ماتینون، اقامتگاه رسمی نخست وزیر فرانسه در پاریس، یک خانه به حساب می آید. خانه شماره ۱۰ از استراحتگاه ییلاقی رسمی نخست وزیر بریتانیا واقع در «چکر» هم ساده تر است.

آگهی

تاریخچه ساختمان شماره ۱۰

ساختمان بیش از سه قرن قدمت دارد. ساختمان پلاک ۱۰، ازقرن هجدهم میلادی محل زندگی نخست وزیرهای بریتانیاست. جورج دوم، پادشاه بریتانیا در سال ۱۷۳۵ این محل را به «سر رابرت والپول»، اولین نخست وزیر بریتانیا واگذار کرد. «سر رابرت والپول»، نخستین لرد بلندپایه اداره خزانه داری و نخستین نخست وزیر بریتانیا در تاریخ مدرن این کشور به حساب می آید. در نتیجه وی اولین نخست وزیر بریتانیاست که ساکن خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ بود.

ساختمان شماره ۱۰ در میانه خیابان دوانینگ، در محدوده وست مینستر واقع شده است. منطقه وست مینستر در ساحل شمالی رودخانه تایمز، محل قدیمی ترین مجلس قانونگذاری جهان نیز هست: جلسات مجلس عوام و مجلس اعیان بریتانیا در کاخ وست مینستر برگزار می شود. این خیابان به کاخ باکینگهام، محل اقامت خانواده سلطنتی بریتانیا نیز نزدیک است.

خیابان داونینگ کجاست؟

خیابان داونینگ به نام سرجورج داونینگ، سازنده آن در قرن هفدهم نامگذری شده است. پیش از اینکه سر جورج داونینگ این ملک را بخرد، چندین شخصیت مهم در این نشانی زندگی می کردند. جورج داونینگ دیپلمات بود و همه می گفتند که صاحب ملک بی قید و بندی است. او طراحی ساختمانهایی را که امروز در آن سوی خیابان دیده می شوند، به معمار معروف «سر کریستوفر رن» سفارش داد.

آگهی

اما این ساختمان ها ارزان و بسرعت ساخته شدند و با استانداردهای بالای این محله سازگار نیستند. در تارنمای خیابان داونینگ استریت نوشته شده است: «برای بیشتر کردن سود، خانه ها تا حد ممکن ارزان ساخته شده اند، شالوده آنها برای زمین سستی که رویش ساخته شده اند قوی نیست.»

کیفیت نازل کارهایی که روی این خانه صورت گرفته به حدی بوده که یکی از معروف ترین چهره های قرن بیستم، وینستون چرچیل، شکایت کرده بود که ساختمانها لرزان هستند و «معمار سودجوی» آن که ساختمان به نام اوست آن را بسیار سبک ساخته و کار را برخود آسان کرده است.

البته در سالهای پس از آن، چندین بار نقاش و دکوراتور به این خانه فراخوانده شده اند و بازدیدکنندگان دست کم باید خیالشان راحت باشد که سقف روی سرشان خراب نخواهد شد. به هر حال اینجا مکانی است که رهبر سیاسی کشور از رؤسای جمهور و نخست وزیران دیگر کشورهای جهان را پذیرایی می کند. حتی ملکه الیزابت هم برای صرف چای به این خانه سر زده است.

شماره ۱۰، خانه ای با یکصد اتاق است. بخش مسکونی آن در طبقه سوم واقع شده است. اتاقهای ملاقات، کنفرانس و سالنهای مخصوص پذیرایی از مهمانان نخست وزیر هم در آن وجود دارد.

این که چه کسی در سالهای آینده از میهمانان این خانه پذیرایی خواهد کرد، پس از فرونشستن غبار انتخابات بریتانیا معلوم خواهد شد. شاید شماره ۱۰ خیابان داونینگ استریت، قصر نباشد، اما مبارزه بر سر تصاحب آن بیش از هر خانه دیگری در بریتانیا بوده است.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟

شایعات پیرامون همسر ولیعهد بریتانیا؛ ریشه گمانه‌زنی‌ها در مورد کیت میدلتون چیست؟

برگزاری نمایشگاه مجسمه‌های ساخته‌شده از قطعات لگو در لندن