روز رای گیری در بریتانیا برای پارلمان این کشور فرا رسید

روز رای گیری در بریتانیا برای پارلمان این کشور فرا رسید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مراکز رأی گیری در بریتانیا اکنون باز است و مردم برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام به پای صندوق های رای رفته اند. قرار است در این انتخابات، ۶۵۰ نمایندۀ

آگهی

مراکز رأی گیری در بریتانیا اکنون باز است و مردم برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام به پای صندوق های رای رفته اند. قرار است در این انتخابات، ۶۵۰ نمایندۀ پارلمان این کشور از میان احزاب بریتانیا مشخص شوند.

دو حزب محافظه کار و کارگر هر دو با ۳۳ درصد در نظرسنجی ها شانه به شانۀ یکدیگر قرار دارند. بهبود وضعیت اقتصادی و مسالۀ مهاجرت به بریتانیا از مسائل مهمی بود که دیوید کامرون و اد میلیبند، رهبران این دو حزب حول محور آنها کارزار انتخاباتی خود را متمرکز کرده بودند.

سیاست های اقتصادی دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا از جمله مواردی بود که در جریان روزهای کارزار انتخاباتی، از سوی دیگر احزاب مورد انتقاد قرار گرفت.

چارلی وولف، تحلیلگر سیاسی در پاسخ به خبرنگار یورونیوز در این باره، معتقد است اگرچه مردم بریتانیا از سیاست های حزب محافظه کار راضی نیستند اما در پای صندوق های رای از خود خواهند پرسید آیا واقعا حاضرند به اد میلیبند رای بدهند؟ این کارشناس بریتانیایی می گوید:«مردم از خود خواهند پرسید آیا می توانند به رهبر حزب کارگر اعتماد کنند و اقتصاد کشور را به وی بسپارند؟»

هر کدام از این دو حزب بتواند آرای بیشتری را به خود اختصاص دهد پیروز این انتخابات خواهد شد اما برای تشکیل دولت باید نیمی از کرسی های پارلمان را از آن خود کند. بر طبق نظرسنجی ها، هیچکدام از دو حزب کارگر و محافظه کار این اکثریت را به دست نخواهند آورد و در نتیجه مجبور به تشکیل دولت ائتلافی خواهند بود.

در این صورت نقش احزاب دیگر از جمله یوکیپ و لیبرال دموکرات مهم جلوه می کند. این احزاب می توانند با رفتن به سوی یکی از این دو حزب کارگر یا محافظه کار، توازن قدرت را به نفع یا به ضرر یکی از دو حزب برهم بزنند.

نظرسنجی ها همچنین از احتمال افزایش کرسی های حزب ملی اسکاتلند به رهبری نیکولا استروجن در پارلمان آینده خبر می دهد. براساس این نظرسنجی ها، این حزب می تواند به بیش از ۵۰ کرسی در پارلمان دست یابد. محبوبیت این حزب در پی تلاش برای استقلال اسکاتلند از بریتانیا بالا رفته و در اینصورت می تواند آرای بیشتری در انتخابات امروز کسب کند. احتمال اینکه این حزب سهم مهمی در دولت ائتلافی ایندۀ بریتانیا به دست آورد بعید به نظر نمی رسد.

مناطقی که می توانند سرنوشت انتخابات را تغییر دهند

انتخابات مجلس عوام بریتانیا امروز برگزار می شود. حزب کارگر به روی کرسی های مناطقی متمرکز شده که ممکن است با تغییر رویکرد خود، نتیجه این انتخابات را تغییر دهند. «کرویدون» در جنوب لندن از این مناطق است. حزب کارگر با تبلیغات زیاد در این منطقه تلاش می کند کرسی هایی را که در انتخابات ۲۰۱۰ به حزب محافظه کار باخته است، دوباره پس بگیرد. خبرنگار یورونیوز به میان مردم این منطقه رفته است تا نظر رای دهندگان را جویا شود.

یکی از شهروندان هوادار حزب کارگر می گوید:«رای دادن به حزب کارگر یک سنت خانوادگی است. دلیل دیگر رای دادن من به این حزب، سیاست های آنهاست.»

یک هوادار حزب محافظه کار دربارۀ دلیل رای دادن به این حزب می گوید: «محافظه کاران برای بهبود وضعیت اقتصادی در کشور تقریبا خوب کار کرده اند. آنها می گویند کارهای بهتری نیز انجام خواهند داد و وعده هایی هم داده اند. در مقابل حزب کارگر نه تنها کار زیادی انجام نداده بلکه در گذشته به شکل بدی شکست خورده است.»

شهروند دیگری نیز هنوز تصمیم نگرفته است به کدام حزب رای بدهد و در آخرین لحظه در این باره تصمیم خواهد گرفت. وی در مقابل این سوال که برای انتخاب آیا منتظر اتفاق خاصی نشسته است می گوید:«فکر می کنم این مساله یکی از آن چیزهایی است که وقتی قرار است انجام بشود، حتما انجام می شود.»

مردم بریتانیا در این انتخابات ۶۵۰ نمایندۀ خود از میان احزاب بریتانیا را برمی گزینند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات بریتانیا؛ سرنوشت فاراژ در گروی حوزه ساوت تنت

مهاجرت؛ موضوع مهم در مباحث انتخاباتی بریتانیا

رشد اقتصادی در بریتانیا: واقعیت یا افسانه؟