مردم اسرائیل دولت جدیدشان را انتخاب می کنند

مردم اسرائیل دولت جدیدشان را انتخاب می کنند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنها دو سال پس از انتخابات در اسرائیل، سقوط دولت ائتلافی بنجامین نتانیاهو در ماه دسامبر، مردم این کشور را بار دیگر بپای صندقهای رای می برد.

آگهی

تنها دو سال پس از انتخابات در اسرائیل، سقوط دولت ائتلافی بنجامین نتانیاهو در ماه دسامبر، مردم این کشور را بار دیگر بپای صندقهای رای می برد.

آقای نتانیاهو دوتن از وزرای کابینه اش را بخاطر انتقاد از لایحه ای که اسرائیل را “کشور یهودی” نامگذاری می کرد، از کار برکنار کرد.

مخالفان این لایحه معتقدند که این امر شهروندان عرب اسرائیل را که بیست درصد جمعیت را تشکیل می دهند، ناراضی می کند و نیز اقدامی غیردموکراتیک است.

همه پرسی ها حاکی از آنستکه حزب لیکود آقای ناتان یاهو محبویتش را در میان مردم از دست می دهد.

سرسخت ترین رقبای او رهبران حزب کارگر، اسحاق هرتزوگ و زیپی لیونی هستند. آنها می گویند نخست وزیر از پرداختن به مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور بویژه افزایش قیمتها، عاجز بوده است.

از آن گذشته، حزب کارگر قصد دارد بار دیگر روند صلح خاور میانه را احیاء کرده باب مذاکره با فلسطینیان را بگشاید.

با سه دوره نخست وزیری، آقای نتانیاهو، در بیست و پنج سال گذشته، شخصیتی مهم در عرصه سیاسی اسرائیل بوده است.

او اخیرا در گرماگرم مبارزات انتخاباتیش، به کنگره آمریکا درمورد هرگونه معامله و توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور هشدار داد.

اما، آیا احتمال تولید سلاح اتمی توسط ایران، مردم اسرائیل را به اندازه آقای ناتان یاهو نگران می کند؟

برای گفتگو پیرامون جنبه های مهم انتخابات اسرائیل با تال اشنایدر، تحلیلگر سیاسی در اسرائیل هستیم…

یورونیوز: تنها دو سال از انتخابات اسرائیل می گذرد…مردم درمورد اینکه بار دیگر باید پای صندقهای رای بروند، چه احساسی دارند؟

تال اشنایدر: ما در اسرائیل به انتخابات برنامه ریزی نشده عادت داریم. تازگی ندارد. اما بیست و جهار ماه هم قدری کوتاه است. دولت باید با ثبات تر باشد و مردم از این بابت ناراضیند که باید در این فاصله کوتاه بار دیگر رای بدهند.

یورونیوز: پس حس نابرآوردگی در مورد دستگاه سیاسی وجود دارد…مهمترین موضوعی که مردم درباره آن صحبت می کنند چیست؟

تال اشنایدر: احساس می کنیم قیمت مسکن و کالاهای مصرفی در پنج، شش سال گذشته افزایش یافته است.عجیب است که آنها درباره ترور و ایران حرف نمی زنند. البته حرفهایی درباره ترور هست چون تنها هشت ماه پیش یک جنگ مخرب را پشت سر گذاشتیم. پس مسئله امنیت مطرح است، اما ایران موضوعی است که نخست وزیر در دستور گذاشته نه آنچه مردم در فکر دارند.

یورونیوز: آیا مسائل داخلی است که از محبوبیت بنجامین ناتان یاهو کاسته است؟

تال اشنایدر: نتانیاهو در طول دو سال گذشته با مردم فاصله گرفته است، گویی میخواهد بگوید: “من به مسائل اقتصادی اهمیت نمی دهم و فقط ایران برایم مهم است” که البته تهدید عمده ای است، اما نه به زندگی روزمره. بنابراین، در پایان این مبارزه سیاسی، او خود را از آنچه برای اسرائیلی ها مهم است، یعنی غذا، آموزش و بهداشت جدا کرده است.

یورونیوز: درباره رقبای عمده آقای نتانیاهو، اسحاق هرتزوگ و زیپی لیونی، رهبران گروه صیهونیست ها چه فکر می کنید؟ آیا آنها به احتمال مذاکراتی متفاوت با فلسطینی ها اشاره کرده اند؟

تال اشنایدر: نتانیاهو شش سال (نخست وزیری) را پشت سر گذاشته که در جریان آن ابتکاری بخرج نداده است. حتی پس از جنگ غزه که به گفته کارشناسان موجد فرصتهای تازه ای برای صلح بود، کاری از پیش نبرد. از سوی دیگر، هرتزوگ هیچگونه تجربه ای در دولت امنیتی ندارد. تنها وزیر امور اجتماعی بوده و در مقام امنیتی قرار نداشته است. میدانیم که در دو سال گذشته چند بار به رام الله سفر و با ابو ماذن دیدار داشته است. حزب او با الفتح در تماس بوده و با آنها برنامه های اقتصادی طرح می کرده است. بدون تردید این ( مسئله فلسطینیان) در صدر دستور کار آنها و رای دهندگانش است. یکی از اقداماتی که هرتزوگ باید بفوریت انجام دهد، ترمیم روابط با آمریکاست. احتمالا، نخستین ارتباط تلفنی روز سه شنبه یا چهارشنبه باید با کاخ سفید برای جبران آن روند مخرب دو سه ماه گذشته باشد که از داخل شاهد آن بودیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احساسات ضد یهود در فرانسه چند برابر شده است

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم