چهار سال از فاجعۀ فوکوشیما گذشت؛ ژاپنی ها انرژی اتمی نمی خواهند

چهار سال از فاجعۀ فوکوشیما گذشت؛ ژاپنی ها انرژی اتمی نمی خواهند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش تفصیلی زلزله ای که روز یازدهم مارس ۲۰۱۱ در شرق جزیرۀ “هونشو” و در استان فوکوشیما به وقوع پیوست، یکی از بزرگترین زمین لرزه ها گزارش شده است. این

آگهی

گزارش تفصیلی

زلزله ای که روز یازدهم مارس ۲۰۱۱ در شرق جزیرۀ “هونشو” و در استان فوکوشیما به وقوع پیوست، یکی از بزرگترین زمین لرزه ها گزارش شده است. این زلزلۀ ۹ ریشتری خرابی های زیادی بر جای گذاشت و تلفات انسانی زیادی نیز به بار آورد.

طغیان زمین و دریا به یکباره صدها شهر و روستا را تخریب کرد و زندگی روزانۀ مردم را از کار انداخت. امواجی که ارتفاع آنها تا ۱۰ متر می رسید، قایقها و کشتیها را واژگون کرد و شکاف و رانش زمین نیز موجب مدفون شدن هزاران نفر در زیر آوار شد.

در کمتر از یک ساعت از وقوع این زلزله و سونامی متعاقب آن، نزدیک به ۱۹ هزار نفر کشته یا ناپدید شدند و صدها هزار نفر نیز خانۀ خود را از دست دادند.

این فاجعۀ طبیعی با انفجار نیروگاه اتمی فوکوشیما به یک فاجعۀ جهانی و خطرناکتر تبدیل شد. زمین لرزه و همچنین قطع برق، موجب از کار افتادن سیستم خنک کنندۀ راکتور شمارۀ یک این نیروگاه اتمی شده بود که در فاصلۀ کوتاهی به انفجار این راکتور منجر شد.

به دلیل توقف خنک کننده ها، خطر انتشار رادیو اکتیو از میله های سوخت اتمی این راکتورها مردم این منطقه را تهدید می کرد و در صورت انفجار راکتورهای دیگر، منطقه با یک فاجعۀ اتمی بزرگ روبرو می شد. برای اینکه فاجعۀ اتمی چرنوبیل این بار در ژاپن تکرار نشود، کشورهای دیگر از جمله آلمان و چین برای کمک به ژاپن اعلام آمادگی و تجهیزات لازم از جمله پمپهای قوی آب به فوکوشیما اعزام کردند.

همزمان با تلاش برای کاهش دمای راکتورها با استفاده از صدها تن آب دریا، بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ساکنان مناطق نزدیک به این نیروگاه تا شعاع ۳۰ کیلومتری تخلیه شدند.

خطر تشعشع رادیو اکتیو هنوز بعد از ۴ سال به طور کامل رفع نشده است. نشت آب آلوده به رادیو اکتیو از راکتورهای غیرفعال فوکوشیما به زمین های اطراف ادامه دارد و افرادی که از اطراف این نیروگاه تخلیه شده اند هنوز اجازۀ بازگشت به خانه های خود را ندارند.

این فاجعه موجب اعتراضهای مخالفان استفاده از انرژی اتمی در سراسر جهان شد. در ژاپن نیز اعتراض ها موجب شد دولت ۴۸ راکتور اتمی را به حالت تعطیل درآورد. اکنون، دولت ژاپن تصمیم به از سر گیری فعالیت ۴ راکتور بمنظور تولید انرژی اتمی گرفته است. مقامات دولتی می گویند آزمایشهای ایمنی در این راکتورها به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی به دقت صورت گرفته اما مخالفان استفاده از انرژی اتمی راهپیمایی علیه این تصمیم دولت را در شهرهای ژاپن آغاز کرده اند.

از هر سه ژاپنی، دو نفر مخالف استفاده از انرژی اتمی هستند و برای جلوگیری از تصمیم دولت برای اجرای طرح راه اندازی این راکتورها به دستگاه قضایی این کشور شکایت کرده اند. پیش از این دادگاه شهر “فوکویی” با صدور حکمی مانع از سرگیری فعالیت نیروگاه “اوهی” شده بود. مردم ژاپن می گویند انرژی اتمی نمی خواهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد

موشک فضایی ژاپن لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد

پایان ۴۹ سال فرار در بستر مرگ؛ بمبگذار ژاپنی در آخرین روزهای عمرش به پلیس اعتراف کرد