نتیجۀ انتخابات اوکراین، برای اروپا و آمریکا امیدوار کننده است

نتیجۀ انتخابات اوکراین، برای اروپا و آمریکا امیدوار کننده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آمریکا از نتیجۀ انتخابات پارلمانی اوکراین خوشنود است. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در واکنش به این انتخابات، به دولت و مردم اوکراین تبریک گفته و این انتخابات را منطبق بر معیارهای بین المللی دانسته است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز که نظارت بر نحوۀ برگزاری این انتخابات را بعهده داشته، از آن با عنوان یک گام رو به جلو برای ایجاد و برقراری دموکراسی نام برده است.

این انتخابات با پیروزی جناح طرفدار نزدیکی به اروپا خاتمه یافت و راه را برای نزدیکی به اتحادیۀ اروپا بازتر کرد.

این انتخابات، برای پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین نیز یک پیروزی بزرگ محسوب می شود. امضای توافق نامۀ همکاری میان اوکراین و اتحادیۀ اروپا از وی شخصیت محبوبی میان مردم اوکراین ساخته بود و این انتخابات، که اکثریت جناح وابسته به وی را به مجلس فرستاده است، دست پترو پوروشنکو را برای اصلاحات بیشتر، باز می گذارد.

در مقابل، روسیه با وجود اینکه اعلام کرده است نتیجۀ این انتخابات را برسمیت می شناسد، از نتیجۀ آن رضایت چندانی ندارد و اعلام کرده نتیجۀ انتخابات در مناطق تحت اشغال جدایی طلبان را نیز که قرار است روز دوم نوامبر برگزار شود، برسمیت خواهد شناخت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه می گوید: “من مطمئن هستم که افرادی در پارلمان اوکراین و دولت هستند که بتوانیم با آنها صحبت کنیم. بویژه آنکه، اکثریت پارلمان به جناح نزدیک به پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین وابسته است. وی طرف گفتگوی ما و همتای رییس جمهوری روسیه در مذاکرات صلح مینسک میان کی یف و جدایی طلبان شرق اوکراین است. همانطور که می دانید این توافق با میانجی گری و همیاری روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا به دست آمده است.”

این توافق البته نتوانسته است کمک زیادی به برقراری صلح در مناطقی مانند دونتسک بکند. بیش از ۳ میلیون نفر در این مناطق به دلیل ممنوعیت برگزاری انتخابات پارلمانی، امکان حضور در این انتخابات را از دست دادند.

این امر نه تنها مانع از حضور نزدیک به ۱۲ درصد از جمعیت اوکراین شده بلکه موجب خالی ماندن ۲۷ کرسی از ۴۵۰ کرسی پارلمان اوکراین شده است.

در صورتیکه روسیه نتایج انتخابات روز یکشنبۀ آینده را که قرار است توسط جدایی طلبان برگزار شود، برسمیت بشناسد، ممکن است به تنش جدیدی میان این کشور و غرب تبدیل شود چرا که کشورهای اروپایی و آمریکا در حمایت و به تبعیت از کی یف، عنوان کرده اند نتایج این انتحابات را قبول نخواهند کرد.

گفتگو با استیون پیفر، سفیر سابق آمریکا در اوکراین

انتخابات پارلمانی اوکراین، برای کشورهای غربی اهمیت زیادی دارد. بحران در این کشور، آمریکا و روسیه را نیز درگیر کرده است و بهمین دلیل، واشنگتن از نزدیک، وقایعی را که در این کشور می گذرد، از نزدیک دنبال می کند. برای بهتر فهمیدن موضع آمریکا در بحران اوکراین، یورونیوز گفتگویی را با استیون پیفر، سفیر سابق آمریکا در اوکراین و از پژوهشگران موسسۀ تحقیقاتی بروکینگز صورت داده است که در پی می آید.

یورونیوز: “ اجازه بدهید این گفتگو را با سوالی در مورد پیروزی احزاب نزدیک و طرفدار اروپا شروع کنیم. این احزاب در انتخابات برنده شدند. همزمان، احزاب طرفدار روسیه تقریبا عقب رانده شده اند. آیا واشنگتن از این نتیجه خرسند است؟

استیون پیفر: “واشنگتن امیدوار بود که این انتخابات نتایج مثبتی داشته باشد و دو خبر خوب و مهم در نتیجۀ این انتخابات نهفته است. نخست خود انتخابات است که بنا به گفتۀ ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا و همچنین ناظران بین المللی، در فضایی کاملا دموکرات برگزار شده است. امید به اینکه این انتخابات دموکراتیک و نتایج کاملا قانونی و برخاسته از رای مردم باشد، عملی شد. مورد دوم اینکه بر اساس نتایج اعلام شده، اکثر کرسی های مجلس توسط نمایندگانی که طرفدار اصلاحات و نزدیکی به اتحادیۀ اروپا هستند، اشغال شده است. من فکر می کنم که واشنگتن به این اتفاق بعنوان یک دورۀ منطقی برای ثبات اوکراین نگاه م ی کند. واقعیت این است که این کشور با این پارلمان، پتانسیل لازم را دارد و این نشانۀ خوبی است.”

یورونیوز: دولت جدید با چالش های جدی روبروست. مسکو تمایلی به نزدیکی سیاسی و اقتصادی اوکراین به اروپا ندارد. آیا ممکن است از این پس شاهد رفتارهای تهاجم آمیز بیشتر از سوی روسیه نسبت به اوکراین باشیم؟

استیون پیفر: “خب، من فکر می کنم آنچه تاکنون از سوی روسیه دیده ایم، نشان می دهد که این کشور تلاشی برای رسیدن به توافق بر سر موضوع شرق اوکراین نخواهد کرد. و البته حل و فصل معضل کریمه که از دیرباز وجود دارد از مسائلی است که در مورد آن باید گفتگو کرد. روسیه قطعا از نتایج انتخابات یکشنبه خوشحال نیست و هر چند که وزیر خارجۀ روسیه از برسمیت شناختن نتایج این انتخابات از سوی کشور متبوعش سخن گفته اما اگر به آنچه اتفاق افتاده نگاهی بیاندازیم، یک بلوک اپوزیسیون وجود دارد و حضور طرفداران نزدیکی به روسیه در آن کمرنگ است. این واقعیت است که حضور کم نمایندگان احزاب نزدیک به روسیه در پارلمان جدید، تقصیر روسیه است. در وهلۀ اول، رفتارهای تهاجم آمیز علیه اوکراین، هویت ملی اوکراینی را که به دنبال یک مدل اروپاییست، متبلور کرد. دوما، ناتوانی رای دهندگان در مناطقی مانند کریمه، دونتسک و لوهانسک که بطور سنتی طرفدار روسیه هستند، آرای این جناح را کم کرد. روسیه از اینکه طرفداران نزدیکی به روسیه امکان رای دادن به مردم مناطق شرقی اوکراین را نداده اند، سرخورده است. این امر موجب شد که تنها حزبی که دیدگاهی نزدیک به سیاست های روسیه دارد، نتیجه ای کسب نکند.”

یورونیوز: آیا ممکن است در صورتیکه دولت جدید نتواند بیکاری، تورم، فساد مالی و مشکلات اقتصادی را حل کند، ورق به نفع روسیه برگردد؟

استیون پیفر: “فکر می کنم این احتمال وجود دارد. هرچند وقتی به کسانی مانند پترو پوروشنکو، رییس جمهوری و آرسنی یاتسنیوک نگاه می کنیم، بنظر می رسد که آنها از این فرصت بزرگی که در اختیار اوکراین قرار گرفته آگاه هستند. آنها می دانند که از دست دادن این شانس و فرصت، برای اوکراین مخرب خواهد بود و می تواند این کشو را به چندین سال عقب تر برگرداند.”

یورونیوز: شما سفیر آمریکا در اوکراین بودید و این کشور را بخوبی می شناسید. اگر همچنان این سمت را داشتید، چه پیشنهادی به باراک اوباما در اوکراین می دادید؟

آگهی

استیون پیفر: “من فکر می کنم پیام آمریکا و اروپا به اوکراین باید یک خط سیاسی داشته باشد. این پیام می تواند در زمینۀ امکان تشکیل یک ائتلاف با اکثریت در پارلمان باشد و یا حتی وسیع تر از آن تا امکان تغییرات در قانون اساسی را هم ایجاد کند. انجام برخی از تغییرات مثلا تمرکز زدایی از مرکز و کی یف به سوی مناطق، نیازمند اصلاح قانون اساسی است. در صورتیکه این اکثریت در پارلمان کسب شود، رییس جمهوری و نخست وزیر می توانند به خوبی با یکدیگر کار کنند. این بهترین شانس اوکراین است و البته در این شرایط دشوار است. بنظر من غرب می تواند به اوکراین بگوید: “زمینه های اصلاحات جدی برای کسب ارزش هایی که برای بدست آوردن آنها طی چند ماه گذشته تلاش کرده اید، اکنون فراهم شده و می توانید آنها را به واقعیت تبدیل کنید.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راستی‌آزمایی یک ادعا؛ آیا زلنسکی با خرید ویلا در فلوریدا به دنبال کسب تابعیت آمریکا است؟

حملات روسیه به پایتخت و زیرساخت‌های بندری اوکراین؛هلند ۱۸ فروند جنگنده «اف-۱۶» به کی‌یف تحویل می‌دهد

دیدار غیرمنتظره زلنسکی از مقر ناتو در بروکسل؛ تلاش برای دریافت سلاح‌های بیشتر قبل از آغاز زمستان