وضعیت در فوکوشیما سه سال پس از فاجعه چگونه است؟

وضعیت در فوکوشیما سه سال پس از فاجعه چگونه است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سه سال از انفجار نیروگاه هسته ای دایچی در فوکوشیمای ژاپن سپری شده است. این نیروگاه بر اثر سونامی ناشی از زلزله شدید در بستر دریا بشدت آسیب دید. در این بخش از مجموعه «فجایع خاموش» به دیدار شهرهای متروک، مهاجران و بازماندگان حادثه رفته ایم.

کویکیناگانوما، یک مجموعه مسکونی موقت است و پناهگاهی است برای خانواده هایی که هنگام سونامی در فوکوشیما و اطراف آن زندگی می کردند. نیروگاه هسته ای در ۳۶ کیلومتری قرار دارد. مردم عادی اینجا زندگی می کنند، مغازه دارها و کشاورزان… ولی از سال ۲۰۱۱، زندگی ها کاملا تغییر کرده است.

یک زن قربانی سونامی می گوید: «ما خانه مان را از دست دادیم و بیمارستانی که در آن کار می کردم، تعطیل شد. همه پراکنده شدند… من نگران آینده ام… من هنوز رهن خانه ای را که نمی توانم در آن زندگی کنم می پردازم….»

زنی دیگر از وضعیت دشوار خود صحبت می کند: «به ما گفتند که آوریل ۲۰۱۶ می توانیم به خانه هایمان برگردیم ولی کار پاکسازی هنوز به جایی نرسیده است… من بی گناهنم ولی به دلیل حادثه هسته ای، عملا زندانی ام. ما آزاد نیستیم. اینجا زندان است. بسیار غمگینم. همه این مشکلات به دلیل نیروگاه هسته ای است.»

هنوز باید تبعات جسمی و پزشکی فاجعه هسته ای فوکوشیما
عمیقا مورد مطالعه قرار گیرد. ولی در مینامیسوما، در ۲۳ کیلومتری نیروگاه، دکتر تومویوشی اوییکاوا، متخصص مغز و اعصاب، نظرات جالبی دارد.

او می گوید: «بزرگترین مسئله، تغییر در جمعیت است. اکثر آنهایی که پس از تخلیه برگشتند، افراد سالخورده هستند. فقط تعداد بسیار کمی از کودکان برگشتند. اگر این روند ادامه داشته باشد، این شهر خواهد مرد. همه فکر می کنند میزان آلودگی در این منطقه بسیار بالا است. مطالعات ما نشان می دهد که این منطقه امن است ولی اهالی به دلیل شایعه برنمی گردند. هنگام انفجار، میزان آلودگی بسیار بالا بود. من بدن خودم را بررسی کردم و پس از شش ماه، آلودگی نصف شده بود. و حالا بسیار کم است. اگر زنجیر غذایی کنترل شود، هیچگونه آلودگی مزمن وجود نخواهد داشت. صدمه روحی برای آنهایی که در خانه های موقت زندگی می کنند، بسیار مهمتر است. تعداد سکته ها افزایش یافته است…. فکر نمی کنم به دلیل تشعشع ها باشد… به نظرم مربوط به استرس و نگرانی است.»

شهردار شهر سوما در فوکوشیما در مورد عملیات کمک رسانی به قربانیان می گوید: «قانون امدادرسانی، ما را مستلزم به ارائه خانه برای قربانیان می کند. این قانون است. تامین معاش روزانه به عهده قربانیان است، حتی اگر خانه هایشان ویران شده است اما ما معتقدیم مسئولیت اخلاقی برای کمک به مردم خود داریم.»

حتی اگر تشعشات با چشم قابل رویت نیست، آزمایش های ساده ای برای اندازه گیری وجود آن هست، مانند شمارشگر گایگر جیبی. شرکت نیروی برق توکیو، «تپکو»، هر از گاهی کنفرانس های خبری برگزار می کند و وبسایت خود را با جزییات، به روز می کند. ولی در حقیقت در درون نیروگاه چه می گذرد؟ یکی از کارمندان تپکو موافقت کرد تا با یورونیوز صحبت کند به شرط اینکه هویت او مخفی بماند.

این کارمند می گوید: «تپکو اعتماد مردم ژاپن را از دست داده است. آنها چنان بد عمل کردند که آبهای زیرزمینی آلوده شد. وقتی یک مشکل بزرگ پیش می آید، آنرا گزارش می کنند، ولی وقتی نشتی در آب موجود در اطراف مخزن صورت می گیرد، آنها چیزی نمی گویند. هنوز زیاد مانده تا کار پاکسازی تمام شود زیرا مقدار بزرگی از بقایای تشعشعات باقی مانده است. به گفته تپکو، این کار چهل سال طول می کشد. به نظرم حتی بیشتر وقت می برد. انسانها احمقند و همیشه اشتباه می کنند. نباید از این فن آوری خطرناک استفاده کرد. معتقدم باید انرژی اتمی را کنار بگذاریم.»

هنگام فاجعه، سیصدهزار نفر از منطقه فوکوشیما گریختند. بنابه آمار دولت ژاپن، ۱۳۸ هزار نفر از اهالی فوکوشیما هنوز در مسکن های موقت زندگی می کنند.

کیچی ماتسوموتو ناراها، عضو شورای شهر می گوید: «شب فاجعه، دولت اعلام کرد که تا شعاع سه کیلومتری باید تخلیه شود. این پس از آن بود که ما کل فاجعه را از تلویزیون دیده بودیم. تپکو صبح روز بعد با ما تماس گرفت و گفت که وضعیتی خطرناک در نیروگاه در حال شکل گرفتن است. ما فکر کردیم دیر یا زود شاید یک انفجار هیدروژنی در نیروگاه پیش آید. ولی حالا می دانیم که این انفجار هنگامی که از تپکو تلفن کردند، اتفاق افتاده بود. تپکو واقعا نمی دانست چه می گذرد. می دانستیم که باید منطقه را تخلیه کنیم. بنابراین به همه مسئولان محلی خبر دادیم که کار تخلیه را شروع کنند.»

مزرعه داری که در منطقه مانده و خانه خود را ترک نکرده است می گوید: «در ابتدا نمی خواستم بمانم ولی آنهایی که رفتند، سگ ها و گربه هایشان را در خانه به جا گذاشتند… وقتی آنها را بدون آب و غذا دیدم، خواستم کمکشان کنم… اینگونه بود که ماندم… هرگز فکر نمی کردم این وضعیت اینقدر ادامه داشته باشد… سه سال گذشته است و وضعیت تغییری نکرده است. قبلا فکر می کردم که نیروگاه هسته ای ژاپن صد در صدر امن است. آمریکا، چرنوبیل(اوکراین) و ژاپن از فاجعه های اتمی رنج برده اند. پس از انفجار، هیچکس نمی دانست چه باید کرد…. تپکو و دولت نمی دانند چگونه این مشکل را حل کنند. با این حال، جهان هنوز هم خواهان انرژی هسته ای است… مضحک است. فاجعه بعدی هسته ای در اروپا اتفاق خواهد افتاد. کار پاکسازی انجام نخواهد شد. تپکو از اول دروغ گفت. دیگر نباید از انرژی هسته ای در ژاپن استفاده کرد. تپکو لانه شرارت است.»

Norwegian Refugee Council

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع در توکیو در مخالفت با ریختن پساب نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس

یافته‌ تازه محققان: تنها ۲ شب کم‌خوابی می‌تواند باعث شود احساس پیری کنید

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان