رهبران جهان در مراسم یادبود ماندلا

رهبران جهان در مراسم یادبود ماندلا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روز سه شنبه، در مراسم یادبود نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی، علاوه بر هزاران هزار تن از مردم آفریقای جنوبی، دهها تن از رهبران جهان و چهره های معروف سیاسی، مذهبی و اجتماعی نیز به ژوهانسبورگ، محل برگزاری مراسم آمده بودند.

لورنس اَلکساندروویچ در استودیوی یورونیوز در شهر لیون فرانسه با فرانسوا شینیاک، خبرنگاراعزامی ما به آفریقای جنوبی، در استادیوم ژوهانسبورگ گفتگویی داشت:

  • یورونیوز، لیون: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با ستایش نلسون ماندلا، از او به عنوان «غول تاریخ» یاد کرد. او همچنین از رهبرانی که از یک طرف ماندلا را ستوده و از طرف دیگر به مردم خود ستم می کنند، انتقاد کرد. آیا وجود ماندلا امروز در میان سران کشورها احساس می شد؟*

فرانسوا شینیاک، ژوهانسبورگ: «بله همینطور بود و همانطور که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد هم در سخنرانی خود یادآوری کرد، نلسون ماندلا، حتی در مرگش هم موفق شد رهبران سیاسی را متحد کند. بیش از نود تن از رهبران جهان در اینجا حاضر شدند. باراک اوباما را دیدیم که در کنار جورج بوش بود و با رائول کاسترو دست داد، فرانسوا اولاند در کنار نیکولا سارکوزی بود. و می بینیم که ژاپنی ها در کنار چینی ها هستند و ایرانی ها در کنار اعراب دیده می شوند. تمام رهبران سیاسی اینجا هستند تا برای آخرین بار به نلسون ماندلا ادای احترام کنند.»

یورونیوز: چه مسائل مهم دیگری در این مراسم رخ داد؟ شنیدیم که برخی هو کشیدند و سوت زدند.

فرانسوا شینیاک، ژوهانسبورگ: «بله هنگامی که جاکوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی که در سال ۲۰۰۹ انتخاب شده است، سخنرانی خود را آغاز کرد، صدای سوت و هو کشیدن، سراسر استادیوم فوتبال ژوهانسبورگ را فرا گرفت. او در ابتدا قادر به صحبت کردن نشد. شاید این آینده آفریقای جنوبی را نشان می دهد، که تا حدی نگران کننده است، چرا که سال آینده باید چند انتخابات برگزار شود. بسیاری از کنگره ملی آفریقا، حزب جاکوب زوما انتقاد می کنند و هنگام سخنرانی او را هم خیلی ها سوت کشیدند.»

یورونیوز، لیون: فرانسوا، از شما سپاسگذارم. این مراسم در ژوهانسبورگ، همزمان با اهدای جایزه صلح نوبل ۲۰۱۳ در اسلو برگزار شد. دقیقا بیست سال پس از اینکه همین جایزه مشترکا به نلسون ماندلا و فردریک دکلرک تعلق گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمایت آفریقای جنوبی از فلسطینی‌ها چگونه با پرونده نسل‌کشی در این کشور عجین شده است؟

«مردم» در یکی از خشن‌ترین شهرک‌های آفریقای جنوبی هفت جوان را زنده‌زنده سوزاندند

دونده المپیک یک دهه پس از قتل دوست دخترش حکم آزادی مشروط گرفت